Δεν είναι ασύνηθες στον κόσμο της τεχνολογίας πολλοί... "να ψάχνουν για το δέντρο και να χάνουν το δάσος", κατά το δημοφιλές ευφυολόγημα, όμως κάποιες φορές η αγορά ολόκληρη δείχνει αληθινά αδύναμη να εστιάσει εκεί που πρέπει σε ένα θέμα. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτές τις μέρες η πολυσυζητημένη iTV, η φημολογούμενη τηλεόραση που η Apple εικάζεται πως αναπτύσσει, προκειμένου να ανατρέψει τις ισορροπίες στη σχετική αγορά, όπως έκανε στο παρελθόν με το iPod και το iPhone. Όλοι ασχολούνται με τα τεχνικά της iTV. Θα είναι υπερυψηλής ευκρίνειας ή απλώς υψηλής; Θα είναι τεχνολογίας OLED ή απλής LED/LCD; Θα φέρει τον επεξεργαστή A6 ή τον A7; Θα έχει περίβλημα από μέταλλο ή απλώς ποιοτικό πλαστικό; Οι ερωτήσεις και οι... εικασίες-απαντήσεις "δίνουν και παίρνουν", χωρίς νόημα ουσιαστικά.
Και, στο μεταξύ, κανείς δεν ρωτά τον πραγματικό λόγο για τον οποίο είτε καθυστερεί μια ενδεχόμενη iTV, είτε είναι πολύ δύσκολο να βρει το δρόμο της στην αγορά ούτως ή άλλως. Τον πραγματικό λόγο, που είναι αυτός: το παρελθόν της Apple.
Συζητώντας κανείς το ενδεχόμενο της κυκλοφορίας μιας iTV, είναι απλώς "φάουλ" να μην ανακαλέσει τί έχει επιδιώξει και επιτύχει την τελευταία δεκαπενταετία η αμερικανική εταιρεία... και με τί τρόπο. Η Apple κατάφερε να "φέρει την επανάσταση" (κατά μία έννοια και όχι απαραίτητα όλες) στη μουσική βιομηχανία προωθώντας το συνδυασμό ενός πανέμορφου player, του iPod, και ενός Δικτυακού καταστήματος που το αξιοποιεί, του iTunes. Ο Jobs, ο οποίος ήταν φυσιογνωμία αμφιλεγόμενη μεν αλλά αποδεδειγμένα ικανή να επιτύχει πράγματα που άλλοι σήμερα δεν μπορούν, έπεισε τις δισκογραφικές στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ότι "αυτό είναι το μέλλον της μουσικής" και ότι "μόνο μέσα από το μοντέλο συνεργασίας που προτείνει η Apple θα καταφέρουν να επιζήσουν".
Δεν μεσολάβησε, ωστόσο, πολύς καιρός από την ημέρα που το iTunes ξεκίνησε να λειτουργεί και έγινε δημοφιλές, και την ημέρα που οι δισκογραφικές άρχισαν να καταλαβαίνουν ότι... ο Jobs κατά βάση τις κορόιδεψε. Ναι, πωλήσεις στο iTunes γίνονταν και γίνονται πολλές. Όμως οι δισκογραφικές κατά βάση βγαίνουν ζημιωμένες επειδή (α) ο κόσμος αγοράζει στη συντριπτική πλειοψηφία μεμονωμένα κομμάτια και όχι ολόκληρα album, καθώς και επειδή (β) η τιμή πώλησης των κομματιών, αφού αφαιρέσει κανείς και το ποσοστό που παρακρατά της Apple, καταλήγει να είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή που η μουσική βιομηχανία είχε καθιερώσει (και συνέχιζε να είναι επικερδής παρά την άνοδο της "πειρατείας" τραγουδιών). Εν ολίγοις, οι δισκογραφικές "παγιδεύτηκαν" σε ένα μοντέλο συνεργασίας από το οποίο χάνουν, αλλά δεν μπορούν και ν' αποσυρθούν (λόγω της πολύ μεγάλης πια επιτυχίας των iPod/iPhone/iPad).
Και κάπως έτσι... επανερχόμαστε στην iTV. Δεν έχει νόημα για την Apple να κυκλοφορήσει άλλη μία τηλεόραση, όσο όμορφα σχεδιασμένη και να είναι, αν αυτή δεν κάνει κάποιου είδους "ανατροπή" στον τρόπο με τον οποίο το κοινό καταναλώνει ταινίες και σειρές. Η βασική ιδέα είναι - πέρα από τον τρόπο χειρισμού της τηλεόρασης, ο οποίος απομένει να αποδειχθεί αν θα είναι "επαναστατικός" ή όχι - η iTV να δίνει τη δυνατότητα στον θεατή να επιλέγει ο ίδιος ακριβώς τί θέλει να παρακολουθήσει και ποιά ώρα, με ένα αντίτιμο που ο ίδιος θεωρεί λογικό. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσω Internet και μόνο μέσω ενός ηλεκτρονικού καταστήματος που προσφέρει όλο αυτό το υλικό σε συνεργασία με τους τηλεοπτικούς σταθμούς και τις κινηματογραφικές... αλλά έξω από τα κανάλια διάθεσης που και οι μεν και οι δε χρησιμοποιούν. Πάντοτε υπό τον έλεγχο της Apple, α λα iTunes.
Αυτό πρακτικά σημαίνει: όχι έσοδα από συνδρομές για τα κανάλια, όχι έσοδα από διαφημίσεις, όχι έσοδα από την αγορά ταινιών σε φυσικά μέσα για τις κινηματογραφικές, όχι έσοδα από χορηγούς π.χ. στα αθλητικά γεγονότα, πιθανότατα χαμηλότερες τιμές για όλες τις ταινίες και τις σειρές που τα κανάλια παραχωρούν σε Δικτυακές υπηρεσίες τύπου Netflix (γιατί μόνο έτσι θα συνεργαζόταν η Apple) κλπ. κλπ. κλπ. Οι εταιρείες παραγωγής περιεχομένου, με άλλα λόγια, "με το καλημέρα" έχουν να προσβλέπουν σε... απώλειες οικονομικές πολύ μεγάλες - και με αντάλλαγμα, τί; Την υπόσχεση πως κάποια στιγμή εκατοντάδες εκατομμύρια καταναλωτές θα έχουν στο σαλόνι τους μια iTV, ώστε να μπορούν να ελπίζουν πως δεν θα χάνουν από την πώληση του περιεχομένου τους μέσω iTunes; Μα αφού θα... έχουν χάσει ήδη το κοινό τους, αν αυτό συμβεί!
Εν ολίγοις: τo Hollywood και οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί ήταν εκεί, μάρτυρες, στη διαδικασία της καθιέρωσης του iTunes. Δεν έχουν ξεχάσει τί συνέβη στη μουσική βιομηχανία μέσα από τη συνεργασία της με την Apple. Βλέπουν πως στο σενάριο μιας ενδεχόμενης iTV η αμερικανική εταιρεία θα προσπαθούσε και πάλι να επιβάλλει τους όρους της, με παντελή αδιαφορία προς τα δικά τους συμφέροντα. Για ποιό λόγο, λοιπόν, να προχωρήσουν σε συνεργασία μαζί της; Δεν αισθάνονται πως τής το χρωστούν, ο χαρισματικός Jobs δεν είναι πια εδώ για να τις πείσει να συνεργαστούν (και δεν ξέρουμε αν θα μπορούσε ακόμη κι αυτός να κοροϊδέψει δεύτερο "πελάτη" με τον ίδιο τρόπο), οπότε... μακριά κι αγαπημένοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί και οι κινηματογραφικές με την Apple στο συγκεκριμένο project της iTV. Γι' αυτόν κυρίως το λόγο και όχι για τα τεχνικά - με τα οποία η αμερικανική εταιρεία "θα την έβρισκε την άκρη" χωρίς πρόβλημα - θεωρούμε ότι μια iTV βρίσκεται ακόμη χρονικά μακριά. Θα βρεθεί "κοινός τόπος" συζήτησης ανάμεσα σε αυτές και το Cupertino ως το 2014; Αν μπορεί να βρεθεί, μακάρι!