Απ' το ασπρόμαυρο, στην υπερυψηλή ευκρίνεια

Η Φίνος Φιλμ ψηφιοποιεί κι αποκαθιστά την ταινιοθήκη της. Λεπτομέρειες.

Α: Σε ποιά ανάλυση έγινε η ψηφιοποίηση και σε τί μορφή έχει αποθηκευτεί το τελικό αποτέλεσμα της όλης διαδικασίας;
ΚΣ: Το αρχικό στάδιο της ψηφιοποίησης έγινε στην υψηλότερη ανάλυση που επέτρεπε κάθε φιλμ, είτε αυτή ήταν 4Κ (4096x2160 pixel) είτε αυτή ήταν 2Κ (1920x1080 pixel). Στην τελική του μορφή το video είναι ασυμπίεστο, κάθε καρέ ψηφιακά επεξεργασμένο, στην ίδια ανάλυση με αυτήν της ψηφιοποίησης. Στις ταινίες δεν έχει γίνει εκτεταμένη χρωματική διόρθωση ή ρύθμιση της κλίμακας του γκρίζου στις ασπρόμαυρες, μόνο χρωματική εξισορρόπηση ώστε να αναδειχθεί η αυξημένη λεπτομέρεια που επέτρεψε η ψηφιοποίηση να φανεί σε κάθε καρέ. Ο ήχος επίσης βελτιώθηκε ψηφιακά, με ξεχωριστή διαδικασία, και επανενώθηκε με την εικόνα στην τελική μορφή της ταινίας.



Α: Με την ψηφιοποίηση και την αποκατάσταση παλιών ταινιών υπάρχει πάντοτε το γνωστό θέμα της καταστολής του ψηφιακού "θορύβου" (digital noise reduction) στο στάδιο της επεξεργασίας: με μικρή επέμβαση δεν επιλύονται οι ατέλειες και ο "κόκκος" παραμένει ενοχλητικά αισθητός, με μεγάλη επέμβαση ο κόκκος εξαφανίζεται, αλλά η εικόνα γίνεται ασαφής και "χάνει" σε λεπτομέρεια. Έχουν γραφεί βιβλία ολόκληρα για το θέμα. Πώς το αντιμετωπίσατε στην περίπτωση των ταινιών της Φίνος Φιλμ;
ΚΣ: Έχετε δίκιο, είναι μία από τις πιο δύσκολες αποφάσεις που παίρνονται στην όλη διαδικασία. Οι ειδικοί ψηφιακής αποκατάστασης με τους οποίους συνεργαστήκαμε έκαναν αυτό που κάνουν όλες οι κορυφαίες εταιρείες του χώρου στο εξωτερικό: εξέταζαν κάθε μία ταινία ξεχωριστά, έβρισκαν εκείνο το "σημείο ισορροπίας" όπου η εικόνα "καθάριζε" αλλά δεν "θόλωνε" στη μεγάλη πλειοψηφία των σκηνών της και εφάρμοζαν την καταστολή θορύβου με συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Εξεταζόταν το αποτέλεσμα και αν πληρούσε τις ποιοτικές προδιαγραφές που οι ειδικοί αυτοί θέτουν, εφαρμόζονταν αυτές οι ρυθμίσεις και γίνονταν προσαρμογές σε όποιες σκηνές τις χρειάζονταν. Ειδάλλως, αν δηλαδή το αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό, γινόταν πειραματισμός με άλλες ρυθμίσεις και... πάλι από την αρχή. Σε κάθε μία ταινία έγινε αυτή η διαδικασία για να βρεθούν οι σωστές ρυθμίσεις. Ήταν χρονοβόρο, αλλά θεωρούμε ότι το αποτέλεσμα μάς δικαιώνει.



Α: Τί είδους προβλήματα χρειάστηκε να ξεπεράσετε στη διαδικασία της ψηφιοποίησης και της αποκατάστασης των ταινιών αυτών; Πείτε μας... κραυγαλέα παραδείγματα!
ΚΣ: Τα προβλήματα θα ήταν σίγουρα πολύ περισσότερα αν τα φιλμ δεν είχαν πρώτα καθαριστεί με ειδικό τρόπο, από σκόνη, μούχλα, υγρασία κλπ. Ακόμη και στην καλή κατάσταση που λάβαμε τα περισσότερα, ωστόσο, τα προβλήματα στην ψηφιακή αποκατάσταση ήταν... όλων των ειδών. Σε κάποιες περιπτώσεις οι χαρακιές και τα σχισίματα στο αρχικό φιλμ ήταν τόσο μεγάλα, ώστε έκρυβαν ολόκληρα κομμάτια της εικόνας. Αλλού υπήρχαν μεγάλες αλλοιώσεις σε πολύ σημαντικές λεπτομέρειες π.χ. στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών. Σε άλλες... έλειπε η περισσότερη εικόνα εξ' αρχής, όπως π.χ. μαύρες "τρύπες" που κάλυπταν τα 3/5 όλης της επιφάνειας του καρέ. Εκεί οι άνθρωποι χρειάστηκε να το "ξαναχτίσουν" ουσιαστικά, αξιοποιώντας υλικό από τα προηγούμενα ή τα επόμενα καρέ, ώστε ο θεατής να μην αντιληφθεί στη ροή της ταινίας τη διαφορά.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ