Η δημοφιλέστερη υπηρεσία ψυχαγωγικού περιεχομένου μέσω Internet, η Netflix, συνεχίζει να είναι η γνώμη του Αθηνόραμα Digital πως δεν μπορεί να προταθεί ανεπιφύλακτα σε μεγάλο ποσοστό του ελληνικού κοινού - όμως δεν χωρά καμία αμφιβολία στο γεγονός ότι στα μάτια του κοινού που αγαπά την Netflix μεγάλο ρόλο παίζει (και) το γεγονός ότι μπορεί να παρακολουθήσει ο,τιδήποτε επιλέξει χωρίς διαφημίσεις και διακοπές. Η υπηρεσία χαρακτηριζόταν από αυτό το στοιχείο εξ αρχής και όλοι το είχαμε πάρει ως δεδομένο λίγο-πολύ... μέχρι πρόσφατα, όταν μία ανάλυση του ExStreamist "έφερε στο τραπέζι" ως θέμα το υποθετικό ενδεχόμενο προβολής διαφημίσεων μέσα στο πρόγραμμα της Netflix. Και το, άμεσα συνδεδεμένο με το πρώτο, ενδεχόμενο απώλειας εσόδων... μη ευκαταφρόνητων.
Τα έσοδα βάσει των υπολογισμών αυτής της ανάλυσης - που έχουν γίνει με "μέσους όρους" στον χρόνο χρήσης της υπηρεσίας και το κόστος της τηλεοπτικής προβολής - ανέρχονται σε 2.2 δισ. δολάρια ετησίως, στα οποία φυσικά καμία πολυεθνική... "δεν θα έλεγε όχι". Ειδικά, δε, η Netflix, η οποία έχει κάνει μεγάλες επενδύσεις στην παραγωγή δικού της, αποκλειστικού περιεχομένου τηλεοπτικών σειρών και ταινιών, με υψηλό συχνά κόστος. Αν συνυπολογίσει κανείς το πόσα δεδομένα έχει στην διάθεσή της η Netflix, δε, αναφορικά με το δημογραφικό προφίλ και τις συνήθειες/προτιμήσεις της συνδρομητικής της βάσης, εύκολα αντιλαμβάνεται πως θα μπορούσε να είναι άκρως θελκτικό όχημα προώθησης προϊόντων για τους διαφημιστές.
Ευτυχώς η Netflix δείχνει να γνωρίζει πως αυτά τα 2.2 δις δολάρια θα είχαν υψηλότατο κόστος γι' αυτήν μακροπρόθεσμα. Είναι πρακτικά βέβαιο, για παράδειγμα, πως αν η υπηρεσία ενσωμάτωνε διαφημίσεις στο πρόγραμμά της θα έχανε ένα σημαντικό ποσοστό των συνδρομητών της πολύ γρήγορα. Κανείς δεν γνωρίζει πόσο μεγάλο θα ήταν αυτό το ποσοστό, έτσι ώστε να το αντιπαραβάλλει με τα (θεωρητικά πάντοτε) 2.2 δις πρόσθετων εσόδων. Όμως... και μόνο η κακή δημοσιότητα ή/και οι αντιδράσεις στο Internet θα ήταν τόσες και τέτοιες, που η εικόνα της Netflix θα δεχόταν πλήγμα απρόβλεπτης έκτασης. Μπορεί μικρής, μπορεί μεγαλύτερης απ' ότι αξίζει χρηματικά αυτή η επιλογή. Γι' αυτό και στελέχη της, ανεπίσημα, επιμένουν πως δεν υπάρχει στα σχέδιά της κανένα σενάριο εισαγωγής διαφημίσεων σε οποιαδήποτε μορφή.
Παρ' όλα αυτά - και γι' αυτό πολλοί δεν θεωρούν αυτήν την συζήτηση για διαφημίσεις στην Netflix απαραίτητα άτοπη - υπάρχουν άλλα "σενάρια" που θα μπορούσαν να προκύψουν σε βάθος χρόνου. Η πλειοψηφία των συν δρομητών της υπηρεσίας, για παράδειγμα, έχει δηλώσει πως θα προτιμούσε αύξηση στην μηνιαία συνδρομή παρά την προβολή διαφημίσεων. Αν αυτό έπρεπε, κάποια στιγμή, να τεθεί ως θέμα από την ίδια την Netflix; Αν, αντιστρόφως, η υπηρεσία κάποια στιγμή πρότεινε μία ζώνη τιμολόγησης σημαντικά χαμηλότερη από τις τρεις υπάρχουσες (με λιγότερα ή και πολύ λιγότερα από 8 ευρώ τον μήνα δηλαδή), με αντάλλαγμα την προβολή διαφημίσεων σε αυτήν μόνο την ζώνη συνδρομής;
Ως έχουν τα πράγματα, το περιεχόμενο της Netflix παραμένει "καταφύγιο" από το μπαράζ των διαφημίσεων που δεχόμαστε σε σχεδόν οποιοδήποτε άλλο περιβάλλον διασκέδασης σήμερα - και αυτό είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που δεν μπορεί να υποτιμηθεί (οι ώρες διαφημίσεων που έχει υπολογιστεί πως μάς "γλιτώνει" με αυτήν της την επιλογή ανέρχονται σε... 130 ετησίως!). Αν, ωστόσο, αυτή θα παραμείνει η θέση της Netflix σε βάθος χρόνου είναι κάτι που θα εξαρτηθεί από την συνολική της εμπορική πορεία: με 9 δις έσοδα ετησίως, όπως στην τελευταία της χρήση, η εταιρεία έχει την πολυτέλεια να μην φιλοξενεί διαφημίσεις ώστε να κρατά και να διευρύνει την πελατειακή της βάση. Με λιγότερα, ή με άλλον ιδιοκτήτη που έχει να απαντά σε μετόχους - όπως την Disney που συζητούνταν έντονα πέρυσι - ίσως τα πράγματα να είναι διαφορετικά. Για όσο το δυνατόν περισσότερο, ας ελπίσουμε πως... όχι.