Στις αρχές του χρόνου είχαμε δημοσιεύσει μια ανάλυση σχετικά με το ενδεχόμενο εξελίξεων - μέσα στο 2017 - όσον αφορά στο πολυσυζητημένο θέμα της προβολής νέων ταινιών από τις κινηματογραφικές αίθουσες στο οικιακό περιβάλλον πολύ συντομότερα απ' ότι ο τωρινός "κύκλος" του Hollywood προβλέπει. Έκτοτε λάβαμε έναν αριθμό από e-mail για το ζήτημα χωρίς να είμαστε σε θέση κι εμείς, είναι η αλήθεια, να δώσουμε περισσότερες ή λεπτομερέστερες απαντήσεις. Ενδέχεται να είναι σε θέση... το Variety, ωστόσο, το διάσημο αμερικανικό περιοδικό που καλύπτει τον κόσμο του θεάματος όσο ελάχιστες άλλες εκδόσεις στις ΗΠΑ: οι δικές του αποκλειστικές πληροφορίες δείχνουν να είναι συγκεκριμένες και σαφώς ενδιαφέρουσες, αν αποδειχθεί σωστό το σχετικό του ρεπορτάζ.
Σύμφωνα με το Variety τα έξι από τα επτά μεγάλα κινηματογραφικά studio - αυτά των Fox, Warner, Universal, Sony, Lionsgate και Paramount - βρίσκονται ήδη σε εξερευνητικές συζητήσεις τόσο μεταξύ τους όσο και με τους εκπροσώπους των μεγάλων αλυσίδων κινηματογραφικών αιθουσών στις ΗΠΑ για το ενδεχόμενο διάθεσης των νεότερών τους παραγωγών στο κοινό σημαντικά γρηγορότερα, υπό όρους. Η αρχική πρόταση προέβλεπε αντίτιμο $50 για ενοικίαση των ταινιών αυτών 17 ημέρες μετά την πρεμιέρα τους στα σινεμά, στη συνέχεια μία αντιπρόταση προέβλεπε αντίτιμο $30 για ενοικίασή τους σε 30-45 ημέρες μετά, ενώ μία ακόμη πρόταση εξετάζει και το ενδεχόμενο του ίδιου αντιτίμου και διάθεσης των ταινιών σε 20 μόλις ημέρες μετά από την κινηματογραδική τους πρεμιέρα.
Είναι φανερό πως τα μεγάλα studio του Hollywood ακόμη "ζυγίζουν τα υπέρ και τα κατά" όσον αφορά σε αυτήν την εν δυνάμει σημαντικότατη κίνηση. Από την μία πλευρά γνωρίζουν πως τα πιο πολλά εισιτήρια στις νέες ταινίες πωλούνται μέσα στις πρώτες 4-6 εβδομάδες προβολής τους. Από την άλλη δεν θέλουν να χάσουν και τα υπόλοιπα. Αν όμως όντως προσφέρουν τις ταινίες αυτές στο οικιακό κοινό μέσα στις πρώτες 45 ημέρες προβολής τους στα σινεμά, θα είναι σε θέση να τις προωθούν διαφημιστικά με ενιαίο και όχι ξεχωριστό προϋπολογισμό. Στην εξίσωση θα πρέπει να συνυπολογίζονται, άλλωστε, τόσο οι μειωμένες πωλήσεις των DVD/Blu-ray, όσο και η αυξημένη δημοτικότητα των Δικτυακών υπηρεσιών ενοικίασης/πώλησης ταινιών σε ολόκληρο τον κόσμο (και όχι μόνο στις ΗΠΑ).
Στα παραπάνω αντιδρούν, όπως είναι φυσικό, οι εταιρείες διανομής και οι ιδιοκτήτριες των αλυσίδων κινηματογραφικών αιθουσών, που δικαίως θεωρούν πως σε ένα ενδεχόμενο όπως αυτό που περιγράφεται παραπάνω, θα χαθούν πάρα πολλές πωλήσεις εισιτηρίων. Αν το κινηματογραφικό κοινό γνωρίζει πως μία νέα ταινία θα είναι σε θέση να την παρακολουθήσει νόμιμα και στο σπίτι του μέσα π.χ. σε έναν μήνα από την αρχική της προβολή στις αίθουσες, το ποσοστό εκείνων που θα προτιμήσουν το οικιακό περιβάλλον δεν θα είναι μικρό. Οι φορείς αυτοί ζητούν, λοιπόν, να μην μειωθεί η χρονική διαφορά ανάμεσα στις πρεμιέρες και την ευρεία διάθεση μιας ταινίες σε διάστημα μικρότερο των 90 ημερών - και αν τελικά τα studio επιλέξουν να κάνουν αυτό, να χρεώσουν αρκετά υψηλά ώστε ένα ποσοστό του αντιτίμου να το λαμβάνουν οι αίθουσες και οι διανομείς.
Είναι, πάντως, πολύ σημαντικό το γεγονός ότι, για πρώτη ίσως φορά, υπάρχει σοβαρή συζήτηση και κινητοποίηση γύρω από το όλο ζήτημα. Μόνο η Disney δείχνει να μην ενδιαφέρεται καθόλου να εξερευνήσει μία προσέγγιση συντομότερης διάθεσης των ταινιών της στο καταναλωτικό κοινό, όμως αν και αυτή "μείνει μόνη" νομοτελειακά θα χρειαστεί να το κάνει. Ούτε εύκολο θα είναι, ούτε σύντομα θα συμβεί κάτι όπως αυτό που περιγράφεται παραπάνω: τα κινηματογραφικά studios θα πρέπει "να τα βρουν" όχι μόνο με τους αιθουσάρχες και τους διανομείς, αλλά ενδεχομένως και μεταξύ τους αν πρόκειται να καθιερωθεί μακροπρόθεσμα ένα εμπορικό μοντέλο κατανοητό και λειτουργικό. Όπως υποστηρίζει και το Variety, ίσως αρχικά χρειαστούν πολλαπλές διαφορετικές συμφωνίες ανάμεσα στα studios και τις αλυσίδες των κινηματογραφικών αιθουσών. Σε κάθε περίπτωση, οι ζυμώσεις που είχαμε προβλέψει τον Ιανουάριο δείχνουν να είναι σε εξέλιξη. Τα αποτελέσματα... εν καιρώ!