banner

Netflix: τελειώνει η άμμος στην κλεψύδρα

Ο αμερικανικός κολοσσός σε αγώνα δρόμου με τον χρόνο, η έκβαση με τα σημερινά δεδομένα άγνωστη

Όταν μια αγορά, οποιαδήποτε, βρίσκεται σε φάση ζυμώσεων και μεγάλων αλλαγών οι πρωταγωνίστριες εταιρείες της φυσικά θα επηρεαστούν σε αντίστοιχο βαθμό - και αυτό ακριβώς φαίνεται να συμβαίνει αυτόν τον καιρό με την Netflix, η οποία ανακοίνωσε τα οικονομικά της αποτελέσματα χθες και η μετοχή της δέχθηκε μείωση της τάξης του 10% την ίδια ημέρα. Το χρηματιστήριο είναι παιχνίδι που ακολουθεί τους δικούς του κανόνες βέβαια (με ό,τι αυτό σημαίνει), όμως στην συγκεκριμένη περίπτωση οι φόβοι των συμβουλευτικών εταιρειών και των επενδυτών είναι δύο και δικαιολογημένοι. Συνδυαστικά, δε, θέτουν το μέλλον της Netflix σε νέο πλαίσιο, το οποίο διαφέρει πάρα πολύ από εκείνο όπου την έχει τοποθετήσει ο πιο πολύς κόσμος μέχρι σήμερα.

Ο πρώτος λόγος είναι η σημαντική επιβράδυνση στην εξάπλωση της πελατειακής βάσης της Netflix - κυρίως στις ΗΠΑ μα και γενικότερα. Η ίδια είχε ανακοινώσει πως υπολόγιζε σε αυτό το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς να προσθέσει 5 εκ. νέους συνδρομητές (λιγότερους από τα 5.5 του δεύτερου τριμήνου 2018), τελικά προσέθεσε μόνο 2.7 εκ. συνδρομητές αλλά και έχασε 130.000. Η εταιρεία παραδέχθηκε πως οι αυξήσεις στο κόστος συνδρομής έπαιξαν ρόλο, αλλά θεωρεί πως όσο η τάση της συνολικής της βάσης παραμένει αυξητική, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Πολλοί ωστόσο είναι οι αναλυτές που συμφωνούν πως... δεν είναι ακριβώς έτσι, ενώ ουκ ολίγοι προειδοποιούν πως όταν έλθει για την Netflix το σημείο κορεσμού (όταν δηλαδή δεν θα υπάρχει πια μεγάλο περιθώριο για ουσιαστική επέκταση της πελατειακής της βάσης), πιθανώς θα έλθει ξαφνικά και όχι με σταδιακή μείωση επί χρόνια.

Ο δεύτερος λόγος ανησυχίας σχετίζεται με το περιεχόμενο που προσφέρει η Netflix σ' αυτό το συνδρομητικό κοινό. Έχουμε κατ' επανάληψη υποστηρίξει πως η υπηρεσία του αμερικανικού κολοσσού προσφέρει μεν τώρα υψηλό λόγο αξίας/κόστους συνολικά, όμως αυτό ισχύει επειδή η βιβλιοθήκη της χαρακτηρίζεται από μεγάλη ποικιλία και εύρος ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, όχι βάσει της ποιότητας των ίδιων των παραγωγών της Netflix. Και οι πιο πολλές από τις υψηλότερες σε δημοτικότητα σειρές και ταινίες στην υπηρεσία παραμένουν εκείνες που η αμερικανική εταιρεία "ενοικιάζει" από άλλα τηλεοπτικά δίκτυα και κινηματογραφικά στούντιο.

Μία ακόμη και "διαγώνια" ματιά στην βιβλιοθήκη της Netflix αυτήν την στιγμή επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές: οι δημοφιλέστερες τηλεοπτικές σειρές με σταθερά υψηλή τηλεθέαση είναι οι The Office, Friends, The Bing Bang Theory, Breaking Bad, Suits κλπ., ενώ οι δημοφιλέστερες ταινίες είναι αυτές της Marvel Studios, αυτές των μεγάλων franchises (από Bourne και Fast&Furious μέχρι Transformers και Spiderman) καθώς και τα εκάστοτε... greatest hits προηγούμενων δεκαετιών. Όλα τα παραπάνω, ωστόσο, ανήκουν στην Disney, στην Warner, τo ΗΒΟ, το NBC και άλλους, οι οποίοι μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες το πολύ θα έχουν θέσει σε λειτουργία τις δικές τους Δικτυακές υπηρεσίες, αποσύροντας από την Netflix όλο αυτό το "υπενοικιαζόμενο" περιεχόμενο ώστε να δημιουργήσουν τις δικές τους βιβλιοθήκες και να προσελκύσουν το δικό τους συνδρομητικό κοινό.

Η Netflix, με άλλα λόγια, βρίσκεται σε μία "κούρσα απέναντι στον χρόνο" αυτήν την στιγμή: καλείται να "χτίσει" μέσα στα επόμενα 2 χρόνια μία βιβλιοθήκη ταινιών και τηλεοπτικών σειρών η οποία θα στερείται το προαναφερθέν περιεχόμενο (σίγουρα το δημοφιλέστερο και σημαντικότερο που ανήκει σε άλλους), αλλά θα είναι σε θέση να "σταθεί μόνη της" με αξιοπρέπεια - για την ακρίβεια με τόση, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των συνδρομητών της και αυτοί να μην... "αλλάξουν στρατόπεδο", αλλά να εγγραφούν και σε άλλες υπηρεσίες χωρίς να εγκαταλείψουν την Netflix.

O στόχος αυτός δεν είναι καθόλου εύκολος γιατί εξαρτάται τόσο από την ποσότητα, όσο και από την ποιότητα του προσφερόμενου υλικού - και οι 8 ή 10 καλές σειρές, καθώς και οι 2 ή 3 καλές ταινίες που έχει συγκεντρώσει η Netflix σε βάθος πενταετίας δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη μακροπρόθεσμη. Αν συνυπολογίσει κανείς το γεγονός ότι ο αμερικανικός κολοσσός - αφού σπατάλησε απίστευτα χρήματα σε μετριότατες έως κακές παραγωγές - από τα τέλη του 2019 και μετά θα μειώσει σημαντικά τα κονδύλια που διαθέτει σε νέες ταινίες και σειρές, εύλογα αντιλαμβάνεται για ποιούς λόγους η ανησυχία αναλυτών και επενδυτών δεν είναι αστήρικτη. Υπάρχει όντως πρόβλημα και όσο ο χρόνος περνά, τόσο αυτό γίνεται σοβαρότερο, χωρίς καμία... εύκολη λύση στον ορίζοντα.

Όταν όλα έχουν ειπωθεί, η εταιρεία που ουσιαστικά δημιούργησε την αγορά των Δικτυακών συνδρομητικών υπηρεσιών ψυχαγωγίας το κατόρθωσε αφουγκραζόμενη πρώτη μια καταναλωτική ανάγκη που υπήρχε - το κατόρθωσε, ωστόσο, εν πολλοίς στηριζόμενη στο περιεχόμενο άλλων, κάτι που πάντοτε χαρακτηριζόταν ριψοκίνδυνο. Όλα δείχνουν πως η αποτελεσματικότητα αυτού του μοντέλου πλησιάζει στο τέλος της. Θα αποδείξει η Netflix πως... "είχε σχέδιο" σωστό εξ αρχής και θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί σε αυτήν την αγορά παρά την επιβράδυνση εξάπλωσης της πελατειακής της βάσης, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό, παρά τον υψηλό δανεισμό που τής επέτρεψε να χρηματοδοτεί πιο πολλές παραγωγές από αυτές που... υλοποιεί όλο το Hollywood μαζί κάθε χρόνο; Για να δούμε!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner