Δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι το τρίτο σημαντικότερο χαρακτηριστικό της δημοφιλέστερης Δικτυακής υπηρεσίας ψυχαγωγικού περιεχομένου, της Netflix - μετά από την έκταση της βιβλιοθήκης ταινιών/τηλεοπτικών σειρών της και τον υψηλό δείκτη αξίας/κόστους της - είναι η απουσία διαφημίσεων. Ο κόσμος που μεγάλωσε με τα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια και την θέαση ταινιών ή επεισοδίων σε αυτά είχε όντως αγανακτήσει με το πόσο συχνές και πόσο ενοχλητικές είχαν καταντήσει, η πλήρης λοιπόν απουσία τους από το πρόγραμμα της Netflix δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Όμως ακόμη και όσοι παρακολουθούμε την εξέλιξη της υπηρεσίας από κοντά, και το περιεχόμενό της όπως εμπλουτίζεται σε βάθος χρόνου, ίσως δεν... είχαμε στ' αλήθεια συνειδητοποιήσει τί σημαίνει αυτή η απουσία διαφημίσεων πρακτικά.
Αναλυτής του γνωστού Reviews.com έκανε μία... "άσκηση επί χάρτου" υπολογίζοντας πώς ακριβώς μεταφράζεται η έλλειψη διαφημίσεων πριν, μετά ή κατά την διάρκεια της προβολής φιλμ ή επεισοδίων της Netflix σε αμιγώς χρονικό πλαίσιο. Ξεκινώντας με δεδομένο πως, σύμφωνα με τα στατιστικά της ίδιας της Netflix, κάθε χρήστης της χρησιμοποίησε την υπηρεσία το 2019 κατά μέσο όρο δύο ώρες καθημερινά - το πιθανότερο είναι ο μέσος όρος να έχει προκύψει από μέτρηση σε εβδομαδιαία βάση - και συνεχίζοντας με δεδομένη την καθιερωμένη αναλογία 18 λεπτών διαφήμισης ανά 42 λεπτά προγράμματος που ισχύει στα περισσότερα τηλεοπτικά κανάλια, κατέληξε σε ένα νούμερο... απίθανο, μα εν τέλει λογικό: με τον μέσο θεατή να περνά κάθε μέρα περίπου 4 ώρες μπροστά στην τηλεόρασή του, αν τα λεπτά θέασης στα τηλεοπτικά κανάλια "μεταφράζονταν" σε λεπτά θέασης Netflix, τότε η δεύτερη "γλιτώνει" τον πρώτο από θέαση 219 ωρών διαφημίσεων κάθε χρόνο. Ήτοι... εννιά ολόκληρων ημερών στο ημερολογιακό έτος!
Φυσικά το Reviews.com κάνει ορισμένες βολικές παραδοχές για να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα, όπως την υπόθεση πως ο τηλεθεατής... κάθεται να παρακολουθήσει τις διαφημίσεις (οι πιο πολλοί αλλάζουμε κανάλι), όπως την υπόθεση πως ο τηλεθεατής παρακολουθεί κάθε ταινία ή επεισόδιο μέχρι το τέλος (συχνά χάνουμε το ενδιαφέρον μας πριν από αυτό - και λόγω των διαφημίσεων!), αλλά και την υπόθεση πως μετά το τέλος περιμένουμε στο ίδιο κανάλι να παρακολουθήσουμε την επόμενη ταινία ή εκπομπή (σπάνιο). Επίσης σε διαφορετικές χώρες ισχύει διαφορετική αναλογία διαφημίσεων-προγράμματος από αυτήν που ισχύει στις ΗΠΑ, όπως στην Ελλάδα όπου (θεωρητικά) διαμορφώνεται σε 15/45 και όχι 18/42. Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, δεν παύει να είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι οι τηλεοπτικές διαφημίσεις "μας τρώνε" κατά μέσο όρο εννιά, ή επτά ή και πέντε ακόμη μέρες "από τη ζωή μας" κάθε χρόνο.
Το ότι η Netflix δεν προβάλλει κλασικές προϊοντικές διαφημίσεις πριν, μετά ή κατά την διάρκεια των ταινιών και τηλεοπτικών επεισοδίων της, βέβαια, δεν σημαίνει πως δεν περιέχει άλλου είδους διαφημίσεις: κανονικές, κανονικότατες διαφημίσεις είναι τόσο οι αυτόματες προεπισκοπήσεις video για τις δικές της παραγωγές μέσα στο γραφικό περιβάλλον χειρισμού της υπηρεσίας (γιατί αυτές φροντίζει να τοποθετεί στην κορυφή και όχι τις παραγωγές που υπενοικιάζει από π.χ. τις κινηματογραφικές του Hollywood), όσο και το Top Ten που καθιέρωσε πρόσφατα (το οποίο ουσιαστικά δημιουργήθηκε ακριβώς έτσι ώστε να τοποθετεί μπροστά στα μάτια του θεατή όσο το δυνατόν περισσότερο τις δικές της παραγωγές πάλι).
Με... αυτά και μ' εκείνα, πάντως, όλα δείχνουν ότι ο Reed Hastings και τα στελέχη του τουλάχιστον δεν έχουν την πρόθεση να προβάλλουν διαφημίσεις στο πρόγραμμα της Netflix στο άμεσο μέλλον, καθώς για ένα διάστημα - όταν είχε γίνει αντιληπτό πόσο ριψοκίνδυνο οικονομικά είναι το μοντέλο ανάπτυξης του υψηλού δανεισμού και των απίθανων εξόδων παραγωγής περιεχόμενου - "είχε πέσει στο τραπέζι" και αυτό το ενδεχόμενο. Αφού ολοφάνερα η συνδρομητική βάση της Netflix αξιολογεί την απουσία διαφημίσεων υψηλά ως κριτήριο, η παρούσα προσέγγιση φαίνεται να διατηρείται. Από την άλλη πλευρά... ποιός ξέρει; Σε μερικά χρόνια ίσως είναι το Disney Plus αυτό που θα υπερηφανεύεται πως "μας γλιτώνει" από μέρες ολόκληρες διαφημίσεων σε σχέση με την Netflix. Στον κόσμο της Δικτυακής ψυχαγωγίας, όλα είναι πιθανά!