Όπως ακριβώς είχε υποννοήσει στο παρελθόν, μετά απειλήσει και μετά υποσχεθεί, το Netflix είναι πλέον έτοιμο να επιβάλλει την πολιτική του κατά των κοινόχρηστων συνδρομών μέσα στις επόμενες εβδομάδες και μήνες σε ολόκληρο τον κόσμο. Η εταιρεία το επιβεβαίωσε στην πιο πρόσφατη ενημέρωση επενδυτών της και, παρά το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη καταστεί σαφές το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό στις διαφορετικές αγορές και γεωγραφικές περιοχές, είναι βέβαιο πως θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται ως μέτρο από τον Μάρτιο το αργότερο. Αν και έτσι αναμένεται να δοκιμάσει τα όρια της... αφοσίωσης μερίδας του κοινού στην υπηρεσία της, η Netflix το γνωρίζει και δείχνει πια προετοιμασμένη - άλλωστε η αλλαγή αυτή ήταν πρακτικά αναπόφευκτη.
Η επιλογή των λέξεων στην σχετική ανακοίνωση ήταν βέβαια εξαιρετικά προσεκτική. "Αν και οι όροι χρήσης της υπηρεσίας μας πάντοτε επεσήμαναν πως αυτή θα πρέπει να αξιοποιείται μόνο από τα μέλη μιας οικογένειας στο ίδιο σπιτικό, καταλαβαίνουμε πως αυτή είναι μία αλλαγή για πολλούς καταναλωτές που συνήθιζαν να προσφέρουν πρόσβαση στον λογαριασμό τους και σε άλλους ανθρώπους", αναφέρει η Netflix. "Έχουμε φροντίσει να ενσωματώσουμε νέες λειτουργίες στην υπηρεσία μας για να βελτιώσουμε την διαχείρισή της, όπως την δυνατότητα να δει ένας συνδρομητής ποιές συσκευές χρησιμοποιούν την συνδρομή του ή να μεταφέρει ένα προφίλ χρήσης σε νέα συνδρομή. Οι καταναλωτές πολλών χωρών θα έχουν επίσης την επιλογή να πληρώσουν έξτρα χρήματα στην δική τους συνδρομή για να την μοιράζονται με ανθρώπους που δεν κατοικούν στο ίδιο σπιτικό", προσέθεσαν στελέχη της εταιρείας.
Η παραπάνω επιλογή λέξεων σημαίνει πως δεν θα υπάρχει εξ αρχής για όλους τους καταναλωτές σε όλες τις χώρες η επιλογή πρόσθετης πληρωμής για πρόσβαση από πιο πολλούς ανθρώπους - οπότε το πιθανότερο είναι σε όλους ανεξαιρέτως αρχικά να είναι διαθέσιμη μόνο η πρώτη επιλογή, που τώρα είναι η "είτε μεταφέρετε το Χ προφίλ χρήσης που ανήκει σε άνθρωπο εκτός σπιτιού σε νέα συνδρομή, είτε τού διακόπτουμε την πρόσβαση". Είναι πρακτικά βέβαιο πως τον πρώτο καιρό θα επικρατήσει μία... σύγχυση, μέχρι να ξεκαθαριστεί ποιοί έχουν ποιές επιλογές, αλλά τουλάχιστον η Netflix υποσχέθηκε πως δεν θα έχουν πρόβλημα όσοι νόμιμοι συνδρομητές ταξιδεύουν συχνά (και θέλουν να έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της υπηρεσίας από διαφορετικές τοποθεσίες γεωγραφικά και με διαφορετικών τύπων συσκευές).
Το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει πρόβλημα πλέον να δημοσιοποιήσει τους λόγους για τους οποίους προχωρά σε αυτήν την αλλαγή, είναι ενδεικτικό. Σύμφωνα με την ενημέρωση επενδυτών "πάνω από 100 εκατομμύρια νοικοκυριά" έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο του Netflix χωρίς να πληρώνουν, μέσα από κοινόχρηστους λογαριασμούς νόμιμων συνδρομητών δηλαδή, "επηρεάζοντας έτσι αρνητικά την δυνατότητα της εταιρείας να επενδύσει μακροπρόθεσμα στην υπηρεσία". Αυτά τα 100 εκατομμύρια... "τσαμπατζήδων" είναι φυσικά πολύ μεγάλος αριθμός και μία μεγάλη ευκαιρία για την Netflix: ακόμη και 1 στα 10 από αυτά τα νοικοκυριά να μετατρέψει σε νόμιμους συνδρομητές μέσα από αυτήν την αλλαγή πολιτικής της, μιλάμε αμέσως-αμέσως για 10 επιπλέον εκατομμύρια πελάτες που μέχρι σήμερα δεν είχε, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ενίσχυση των εσόδων της (πάντοτε βάσει των εκτιμήσεών της φυσικά).
Καλά όλα αυτά, όμως υπάρχουν ακόμη "πράγματα που θα μπορούσαν να πάνε στραβά" με το σχέδιο αυτό της Netflix. Δεν είναι ακόμη σαφές, για παράδειγμα, το αν και κατά πόσο η εταιρεία τελειοποίησε όντως το σύστημα... "εντοπισμού τσαμπατζήδων" ώστε αυτό να είναι αξιόπιστο και να μην ταλαιπωρήσει δίχως λόγο τους νόμιμους συνδρομητές. Αν δεν το έχει κάνει, τότε οι αντιδράσεις θα είναι πολλές και δικαίως. Δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο, άλλωστε, το πώς θα αντιδράσει η πελατειακή βάση του Netflix συνολικά σε αυτήν την μεγάλη αλλαγή. Μπορεί η εταιρεία να μιλά για αυτό το ενδεχόμενο εδώ και δύο χρόνια, οπότε σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών δεν θα είναι απροετοίμαστο, όμως είναι σχεδόν βέβαιο πως αρνητικός σχολιασμός και έντονες αντιδράσεις θα υπάρξουν - ειδικά online - και πώς θα διαχειριστεί η Netflix αυτήν την κατάσταση, αν θα το κάνει δηλαδή αποτελεσματικά ή... αν θα τα κάνει χειρότερα, απομένει ν' αποδειχθεί.
Όσον αφορά στην γενικότερη στρατηγικής της Netflix, πάντως, πολλοί είναι αυτοί που συνεχίζουν να επιμένουν στην άποψη πως η πελατειακή βάση της υπηρεσίας θα διευρυνόταν με τρόπο περισσότερο σταθερό και προβλέψιμο αν η εταιρεία εστίαζε στην παραγωγή αληθινά ποιοτικού περιεχομένου. Η Netflix ωστόσο δείχνει να κινείται στην εντελώς αντίθεση κατεύθυνση, δίνοντας και φέτος σημασία στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα, αν κρίνει οποιοσδήποτε από το πρόσφατο trailer των ταινιών που θα δημιουργήσει η ίδια για να ενσωματώσει στην βιβλιοθήκη της το 2023. Η επιβολή της πολιτικής κατάργησης των κοινόχρηστων λογαριασμών είναι, με άλλα λόγια, η... εύκολη λύση για την εταιρεία προκειμένου να εξασφαλίσει ανάπτυξη της πελατειακής της βάσης. Το μόνο σίγουρο είναι πως όλοι οι υπόλοιποι "παίκτες" των Δικτυακών υπηρεσιών περιεχομένου - από το Disney Plus και το Amazon Prime Video μέχρι το HBO Max και το Apple TV Plus - θα παρακολουθούν προσεκτικά τί αποτελέσματα ή/και συνέπειες θα έχει αυτή η επιλογή της Netflix: αν η αλλαγή και μετάβαση σε αυστηρότερο μοντέλο συνδρομής γίνει ομαλά στην περίπτωσή της, τότε το πιθανότερο είναι όλοι οι υπόλοιποι να ακολουθήσουν σύντομα. Ε, αλοίμονο!