To γεγονός ότι η αγορά της τεχνολογίας μπορεί να... ανατρέπει τις ισορροπίες ανάμεσα στους "παίκτες" που την κινούν, ενώ παράλληλα η ίδια δεν σταματά να σημειώνει αλματώδη πρόοδο σε όλες σχεδόν τις προϊοντικές κατηγορίες, το έχουμε υπογραμμίσει ξανά και ξανά. Ακόμη και με αυτό ως δεδομένο, ωστόσο, είναι αληθινά εκπληκτικά τα στοιχεία που η γνωστή εταιρεία ερευνών IDC δημοσίευσε πρόσφατα για τα μερίδια αγοράς στον άκρως ανταγωνιστικό χώρο της κινητής τηλεφωνίας. Φαίνεται πως το... "πεδίο διαστρέβλωσης της πραγματικότητας" με το οποίο τόσο επιτυχημένα είχε "καλύψει" για τόσο καιρό τα μάτια πολλών ο Steve Jobs και η Apple, έκρυβε μια εικόνα τελείως διαφορετική: ούτε λίγο ούτε πολύ, μόνο το 1 στα 5 κινητά τηλέφωνα "εκεί έξω" είναι iPhone!
Συγκεκριμένα, η IDC κατέγραψε ως "τελικά αποτελέσματα" στα μερίδια αγοράς των smartphones με iOS (Apple), Android (Google) και Windows Phone (Microsoft) ως εξής: iOS 21%, Android 70.5% και Windows Phone 3%, με τα Blackberry και κάποια άλλα να μοιράζονται το υπόλοιπο 5% περίπου. Τα ποσοστά τα είχαμε θεωρήσει στις αρχές του 2013 λίγο έως πολύ "λογικά", αν σκεφτεί κανείς (α) το κόστος των iPhone, (β) το γεγονός ότι τα προσιτά κινητά με Android συγκεντρώνουν τον όγκο πωλήσεων για το λειτουργικό της Google και (γ) το ότι η Microsoft ουσιαστικά "έκανε επανεκκίνηση" το χειμώνα με τα Windows Phone 8.
Πρόσφατη "εσωτερική" έκθεση της IDC, ωστόσο, σκιαγραφεί μια εικόνα που ίσως δικαιολογεί και την... "γκρίνια" που ακούγεται όλο κι εντονότερη τους τελευταίους μήνες σχετικά με το iPhone. Σε αυτήν, το Android έχει κερδίσει σε πωλήσεις 3% (!) ακόμη μονάδες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2013, πλησιάζοντας... επικίνδυνα το 75% πλέον των smartphones "εκεί έξω", αν θέλει να μιλήσει κανείς "με απόλυτα νούμερα". Τα Windows Phone έχουν αυξηθεί ελάχιστα επίσης (0.8%). Και οι δύο αυξήσεις όμως έχουν σημειωθεί εις βάρος των iPhone - που συνεχίζουν να έχουν καλές πωλήσεις, αλλά σταθερές κι όχι αυξανόμενες - και φυσικά των Blackberry, αφού όλοι περιμένουν να δουν αν η επερχόμενη "νέα γενιά" τους (και πιθανότατα η τελευταία ευκαιρία της RIM) έχει να προσφέρει κάτι το αξιοπρόσεκτο κι αληθινά αξιόλογο.
Όπως λέει ο απλός λαός "με αυτά και με εκείνα", πάντως, τα iPhone "έπεσαν" για πρώτη φορά κάτω από το 20% σε μερίδιο αγοράς μετά από πολύ καιρό (19.8%), πάντοτε βάσει στοιχείων που αναμένουμε να επισημοποιηθούν στην επόμενη δημοσιευμένη έκθεση της IDC. Το smartphone που - κακά τα ψέματα - έδωσε σε όλη την κατηγορία την ώθηση που χρειαζόταν ώστε να επεκταθεί στην ευρύτερη καταναλωτική αγορά, χρειάζεται και με αποδείξεις πλέον ανανέωση αν συνεχίζει να ενδιαφέρεται για μια περίοπτη (κι όχι απλώς ειδική) θέση στην αγορά. Δεν αμφιβάλλουμε πως η Apple είναι και παραμένει επικερδής με τα iPhone, όμως οι "βελτιώσεις στα σημεία" ανάμεσα στα μοντέλα 4/4S/5 την τελευταία τριετία, καθώς και η όχι ακριβώς... αλματώδης εξέλιξη του ίδιου του iOS, είναι θέμα χρόνου να αρχίσουν να της "κοστίζουν" και σε έσοδα, όχι μόνο σε πρεστίζ. Θα αποδείξει τους επόμενους μήνες ο αμερικανικός κολοσσός ότι έχει και τη διάθεση, και την ικανότητα να παραμείνει "στην αιχμή" της εξέλιξης των smartphones... ή θα προτιμήσει τον "αργό θάνατο" του business as usual; Έως το τέλος του χρόνου, θα ξέρουμε!