Οποιοσδήποτε ασχολείται με την αγορά της καταναλωτικής τεχνολογίας για πιο πολλά από λίγα χρόνια θα επιβεβαιώσει πως αυτή μόνο... απλή, καλοκάγαθη ή αγγελικά πλασμένη δεν είναι. Ειδικά, μάλιστα, όταν οι πρωταγωνίστριες σε αυτήν πολυεθνικές αναλαμβάνουν να προωθήσουν νέες τεχνολογίες και προϊόντα: εκεί αναλαμβάνει το... αδίστακτο marketing, το οποίο θα ισχυριστεί ο,τιδήποτε, θα παραλείψει βολικά ο,τιδήποτε και θα παραποιήσει μαεστρικά ο,τιδήποτε, θα προκειμένου να φέρει πωλήσεις που σαφώς δεν θα σημειώνονταν (και δεν θα έπρεπε) σε διαφορετική περίπτωση. Η τεχνολογία προβολής εικόνας 8Κ, μάλιστα, δείχνει να είναι το νεότερο τέτοιο... κρούσμα, σύμφωνα με την γνώμη πολλών, αν κρίνουμε από τα όσα έχουν συμβεί τις τελευταίες εβδομάδες.
Θέτουμε το όλο ζήτημα στο πλαίσιο των όσων γνωρίζουμε ως τώρα, καθώς βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη: η Samsung ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο να πωλεί τις πρώτες της τηλεοράσεις ανάλυσης 8Κ και τεχνολογίας QLED - δηλαδή LED/LCD - στην Ευρώπη (και στην Ελλάδα), μην χάνοντας ευκαιρία να υπογραμμίσει πως ήταν ο πρώτος κατασκευαστής που έκανε κάτι τέτοιο. Μέχρι τις αρχές Σεπτέμβρη φέτος κανείς δεν την είχε προκαλέσει σχετικά (π.χ. η Sony είχε τον Ιούνιο διαθέσει την δική της τηλεόραση 8Κ χωρίς να έλθει σε καμία δημόσια αντιπαράθεση με την Samsung). Οι Κορεάτες διέθεσαν στην αγορά και την δεύτερη γενιά τηλεοράσεων 8Κ τους στο μεταξύ, όλοι περιμέναμε την κυκλοφορία των δύο τηλεοράσεων 8Κ της LG (των μοντέλων OLED και LED/LCD) και μετά... να ακούσουμε νεότερα για την νεόφυτη αυτή προϊοντική κατηγορία στην έκθεση CES 2020 τον Ιανουάριο πλέον.
Τα πράγματα ωστόσο δεν εξελίχθηκαν έτσι. Στην έκθεση IFA 2019 στο Βερολίνο η LG προκάλεσε ανοιχτά την Samsung υποστηρίζοντας πως οι τηλεοράσεις υπερ-υπερυψηλής ευκρίνειας της δεύτερης δεν είναι "πραγματικής ανάλυσης 8Κ" καθώς στηρίζονται σε μέθοδο προβολής (subpixel rendering) που δεν αποδίδει την εικόνα με επαρκή οξύτητα. Ως επιχείρημα η LG προβάλλει τα αποτελέσματα μετρήσεων της ανεξάρτητης επιτροπής ICDM (International Committee for Display Metrology), η οποία ορίζει πως για να θεωρηθεί αληθινής ανάλυσης 8Κ μία οθόνη, θα πρέπει να προσφέρει "διακριτότητα αντίθεσης" (contrast modulation) της τάξης του 50% τουλάχιστον ανάμεσα σε δύο διπλανά pixels. Οι οθόνες 8Κ της LG έχουν "σκορ" που αγγίζει το 90% σε αυτήν την μέτρηση, ενώ οι αντίστοιχες της Samsung μόλις 12%. Η LG υποστηρίζει έτσι πως η εικόνα των τηλεοράσεων της δεύτερης στερούνται οξύτητας, προσφέρουν απεικόνιση "θολή" (παραμένουν ανάλυσης 7680x4320 pixels) και, κατά συνέπεια, δεν είναι "αληθινά 8Κ".
Η Samsung σε σχετικές ερωτήσεις των δημοσιογράφων φυσικά απέρριψε τους ισχυρισμούς της LG, μην αναγνωρίζοντας την ισχύ των μετρήσεων της ICDM. Το θέμα θα συνέχιζε να έχει διαστάσεις μα δεν θα είχε λάβει μεγαλύτερες αν, μερικές ημέρες μετά, ο Consumer Technology Association των ΗΠΑ - οργανισμός με μεγάλη ιστορία και δύναμη που δεν αμφισβητείται από κανέναν - δεν έπαιρνε το μέρος της LG. Το έκανε διαμορφώνοντας τις ελάχιστες προδιαγραφές τηλεοράσεων 8Κ που πιστοποιεί έτσι, ώστε να περιλαμβάνουν και το προαπαιτούμενο διακριτότητας αντίθεσης κατά 50% της ICDM. Έτσι ο CTA όχι μόνο δεν πιστοποιεί τις τηλεοράσεις 8Κ της Samsung αλλά, όντας ο διοργανωτής της έκθεσης CES, ίσως δεν επιτρέψει στον κορεατικό κολοσσό να επιδείξει τα νέα του τέτοια μοντέλα στο Las Vegas τον Ιανουάριο!
Τα παραπάνω καθιστά άξια συζήτησης ή/και καχυποψίας η ίδια η Samsung, η οποία είχε... φροντίσει τον Ιανουάριο στην CES 2019 χωρίς "τυμπανοκρουσίες" να ιδρύσει μαζί με τρεις ακόμη κατασκευαστές - τις Panasonic, TCL και HiSense - τον 8K Association, έναν σύνδεσμο που θα προωθούσε μεν στην αγορά την εικόνα 8Κ συνολικά, αλλά με προδιαγραφές που οι εταιρείες αυτές όρισαν. Οι συγκεκριμένες δεν περιλαμβάνουν, φυσικά, τον δείκτη διακριτότητας αντίθεσης - και οι... "κακές γλώσσες" της αγοράς θέλουν την Samsung και τις συνεργάτιδές της να δημοσιοποιούν πρώτες τις δικές τους προδιαγραφές τον Σεπτέμβριο ακριβώς επειδή ήξεραν πως τα προϊόντα τους δεν πληρούν ή δεν θα πληρούν εκείνες του CTA. Aς μην ξεχνάμε, δε, και την... πατροπαράδοτη αντιπαλότητα των LG και Samsung, η οποία αυξάνει τις πιθανότητες η δεύτερη να γνώριζε ήδη πως η πρώτη θα την προκαλούσε ανοιχτά στην IFA 2019.
Όλα τα παραπάνω είναι αλήθεια πως (α) σε σημαντικό βαθμό κινούνται στο επίπεδο των εντύπωσεων και πως (β) αφορούν πολύ μικρό ποσοστό του καταναλωτικού κοινού, καθώς όλα ανεξαιρέτως τα μοντέλα τηλεοράσεων ανάλυσης 8Κ είναι πανάκριβα κι απευθύνονται σε ελάχιστους. Υπάρχει, δε, και το ζήτημα του αν και κατά πόσο - θεωρώντας πως οι LG και CTA δικαίως επικαλούνται τον δείκτη διακριτότητας αντίθεσης ως σημαντικό στην απεικόνιση - μπορεί όντως να διακρίνει κάποιος διαφορά ανάμεσα στην προβαλλόμενη εικόνα μιας τηλεόρασης 8Κ "QLED" της Samsung και μιας π.χ. τηλεόρασης 8K "NanoCell" της LG (και οι δύο τεχνολογίας LED/LCD) στην ίδια διαγώνιο. Υπενθυμίζουμε άλλωστε πως οι συζητήσεις για το αν και κατά πόσο οι τηλεοράσεις ανάλυσης 8Κ εν γένει προσφέρουν αντιληπτά καλύτερη εικόνα από τηλεοράσεις ανάλυσης 4Κ σε διαγώνιο π.χ. μικρότερη των 80 ιντσών, συνεχίζονται παντού στο Web.
Από την άλλη πλευρά, ακριβώς επειδή αυτές οι τηλεοράσεις είναι (ασχέτως κατασκευαστή) πανάκριβες, κανένας καταναλωτής που θα καταβάλλει τα απαραίτητα ουκ ολίγα χρήματα δεν θα ήθελε να ανακαλύψει πως στην πραγματικότητα το προϊόν που επέλεξε αποδίδει κάτι κατώτερο από αυτό που αγόρασε. H όλη στάση της Samsung επίσης - που μέχρι στιγμής είναι αμυντική έως παθητική και σίγουρα όχι όσο... αντιδραστική συνηθίζεται να είναι - στα μάτια ορισμένων "μιλά από μόνη της".
Θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε εν όψει Χριστουγέννων πώς θα αντικρούσει η Samsung τις κατηγορίες της LG, αλλά και τί ακριβώς θα γίνει στην CES 2020: αν ο CTA απαγορεύσει στην Samsung να αποκαλεί τις νέες της τηλεοράσεις "ανάλυσης 8Κ" στο πλαίσιο του εκθεσιακού του χώρου, τότε ο κορεατικός κολοσσός μπορεί να μην συμμετάσχει καν ως εκθέτης. Αναμένουμε, φυσικά, σχετικό... παρασκήνιο και εκεί, καθώς τα χρήματα συμμετοχής στην CES (και τα έσοδα για τον CTA) δεν είναι ακριβώς λίγα. Για να δούμε... τί θα δούμε ή δεν θα δούμε τον Ιανουάριο, λοιπόν!