Με την νέα ταινία-περιπέτεια του James Bond (και τελευταία που ενσαρκώνεται από τον Daniel Craig), το No Time To Die, να παίζεται επιτέλους στους κινηματογράφους εδώ και μερικά εικοσιτετράωρα, οι συζητήσεις για το μέλλον της διάσημης σειράς φιλμ και τον πασίγνωστο πρωταγωνιστικό της χαρακτήρα έχουν ήδη ξεκινήσει.Και... όχι άδικα. Η εξαγορά της Metro Goldwyn Mayer από την Amazon τον Ιούνιο αλλάζει ορισμένα πράγματα για το μέλλον όλων των φιλμ της MGM, ενώ ειδικά το brand name του James Bond όλα δείχνουν πως καλείται να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα για την "επόμενη μέρα" της βιομηχανίας του θεάματος μ.Κ. (μετά Κορωνοΐού).
H Metro Goldwyn Mayer είναι ένα κινηματογραφικό studio που λειτουργεί με τον παραδοσιακό τρόπο του Hollywood εδώ και πάρα πολύ καιρό - σχεδόν έναν αιώνα για την ακρίβεια - ενώ η Amazon είναι το μεγαλύτερο ψηφιακό κατάστημα στον κόσμο που μέχρι πριν από λίγα χρόνια δεν είχε σχέση με την τέχνη, την showbiz και τα φιλμ. Δεν είναι μόνο το εταιρικό υπόβαθρό τους διαφορετικό, αλλά ο ίδιος ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονται την σύγχρονη ψυχαγωγία: η MGM είναι σε κάθε δεδομένη στιγμή επικεντρωμένη σε έναν σχετικά μικρό αριθμό ταινιών που παράγονται για να προβληθούν στο εγγύς μέλλον, ενώ η Amazon εστιάζει στην σταθερή ροή περιεχομένου που θα εξασφαλίσει όλο και πιο πολλές συνδρομές σε υπηρεσίες της.
Είναι προφανείς οι λόγοι για τους οποίους ένα brand σαν αυτό του James Bond θα άξιζε πολλά για την Amazon: ανήκει σε εκείνα τα "ονόματα" που μπορούν να αξιοποιηθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, από τα φιλμ και τις τηλεοπτικές σειρές μέχρι τα video games ή ακόμη και τις υβριδικές "ψυχαγωγικές εμπειρίες" τύπου Black Mirror: Bandersnatch. Κινδυνεύει να... υποβιβαστεί λοιπόν ο διασημότερος Βρετανός πλωτάρχης σε ποικιλόμορφο προϊόν μαζικής κατανάλωσης;
Οι αποφάσεις ακόμη στην ΕΟΝ, αλλά τί σημαίνει αυτό πρακτικά;
Το ενδιαφέρον με την εξαγορά της MGM από την Amazon είναι πως η δεύτερη δεν έχει τον τελευταίο λόγο όσον αφορά στο τί θα συμβεί μελλοντικά με το brand του James Bond. Τα δικαιώματα διαχείρισής του συνεχίζουν να ανήκουν στην EON Productions, την αγγλική εταιρεία παραγωγής που έχει επιβλέψει όλες τις ταινίες του βρετανού πράκτορα από το 1962. Η Barbara Broccoli και ο Michael Wilson είναι οι "κηδεμόνες" της σειράς φιλμ εδώ και πολλά χρόνια - και οι δύο απορρίπτουν την ιδέα μιας τηλεοπτικής σειράς με θέμα τις περιπέτειες του Βρετανού πράκτορα. Σε πολύ πρόσφατη συνέντευξή της στο περιοδικό Total Film η Broccoli εμφανίστηκε κατηγορηματική: "Φτιάχνουμε ταινίες. Φτιάχνουμε ταινίες για τις κινηματογραφικές αίθουσες. Σε αυτό ειδικευόμαστε". Ο Wilson ήταν επίσης ξεκάθαρος: "Έχουμε αντισταθεί στην ιδέα μιας τηλεοπτικής σειράς για 60 χρόνια σχεδόν". Στο μυαλό τους, ο James Bond είναι άρρηκτα δεμένος με την ψυχαγωγική εμπειρία του σινεμά και μόνο με αυτήν.
Ακόμη κι αυτοί, ωστόσο, δεν αποκλείουν να αλλάξουν γνώμη για όλα αυτά κάποια στιγμή μελλοντικά. "Δεν είναι εύκολο να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε για το μέλλον μέχρι το No Time To Die διαγράψει την πορεία που αξίζει", υπογραμμίζει η Broccoli. "Αυτές τις μέρες θέλουμε να επικεντρωθούμε σε αυτό, να απολαύσουμε την προβολή του στα σινεμά μαζί με το κοινό και αργότερα, όταν θα έχει πλέον ολοκληρωθεί αυτή η φάση, τότε θα αξιολογήσουμε την αγορά εκ νέου και θα αποφασίσουμε για τα επόμενα βήματα. Αν και, για να είμαστε ειλικρινείς, αν υπάρχει κάτι που μάς δίδαξαν οι τελευταίοι 18 μήνες, είναι το γεγονός ότι κανείς δεν ξέρει τί του επιφυλάσσει το μέλλον. Θα εξετάσουμε λοιπόν με προσοχή όλα τα νέα δεδομένα κι ενδεχόμενα".
Σε μακροπρόθεσμο χρονικό πλαίσιο, με άλλα λόγια, τίποτε δεν αποκλείεται εν τέλει για την Amazon. Ο εμπορικός γίγαντας, ως κάτοχος πια της MGM, μπορεί να έλθει σε κάποιου είδους συμφωνία με την EON για μία μεγάλη, υψηλών προδιαγραφών τηλεοπτική σειρά James Bond του ίδιου επιπέδου συγκρίσιμου π.χ. με αυτήν που παράγεται τώρα με θέμα την τριλογία The Lord of the Rings. Θα ήταν εύκολο εγχείρημα; Όχι: θα προέκυπταν προβλήματα στην παραγωγή μιας σειράς James Bond που οι αντίστοιχες κινηματογραφικές συνήθως δεν έχουν. Θα ριψοκινδύνευε το brand του Bond να αλλοτριωθεί και αποδυναμωθεί αν επεκτεινόταν ταυτόχρονα στα σινεμά και την τηλεόραση; Σαφέστατα. Όλα εξαρτώνται από την ποιότητα της τηλεοπτικής παραγωγής, φυσικά, αλλά και από τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό στον οποίο αυτή θα περιλαμβανόταν. Η Disney απέδειξε φέτος πως τηλεοπτικές σειρές που βασίζονται στο περιεχόμενο ταινιών μπορούν να λειτουργήσουν επιτυχημένα. Ίσως η συνεργασία των EON και Amazon θα μπορούσε να οδηγήσει στην δημιουργία ενός, μικρότερου βέβαια σε κλίμακα, "Bond-Verse". Τύπου.
Και νέο video game με θέμα τον Bond στον ορίζοντα
Τον Νοέμβριο του 2020 η ΕΟΝ είχε επίσης ανακοινώσει πως συνεργάζεται με την εταιρεία ΙO Interactive - την δημιουργό της επιτυχημένης σειράς των Hitman - σε ένα νέο video game με πρωταγωνιστή τον James Bond. Η ίδια η ΙΟ περιέγραψε τον τίτλο ως μία "νέα, αυθεντική παραγωγή βασισμένη στο πρόσωπο του Bond" όπου "οι παίκτες θα αναλάβουν τον ρόλο του προκειμένου να κερδίσουν τον χαρακτηρισμό 00 στο πρώτο αληθινό origin story του Βρετανού πράκτορα". Το video game αυτό βρίσκεται ακόμη στα πρώιμα στάδια παραγωγής και δεν υπάρχει καμία επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας του. Όταν γίνει διαθέσιμο, πάντως, θα είναι το πρώτο video game με θέμα τον 007 μετά από μία ολόκληρη δεκαετία απουσίας από αυτήν την αγορά.
Οι φίλοι του gaming πιθανότατα γνωρίζουν πως το παρελθόν του James Bond με την αλληλεπιδραστική ψυχαγωγία είναι... περίπλοκο. Όχι λιγότερα από 25 διαφορετικά video games με θέμα τις περιπέτειες του 007 έχουν κυκλοφορήσει από το 1982 έως το 2012, με την ποιότητά τους να ποικίλλει από το διαχρονικό (Golden Eye 007 στο Nintendo 64) μέχρι το αληθινά απαράδεκτο (007 Legends σε πολλαπλά φορμά). Δέκα ακόμη games με πρωταγωνιστή τον James Bond έχουν ανακοινωθεί και στην συνέχεια ακυρωθεί για πλειάδα διαφορετικών λόγων τα τελευταία 30 χρόνια, επιτρέποντας σε πολλούς να υποστηρίζουν πως αυτό το brand name απλώς δεν προσφέρεται ως υλικό στο οποίο μπορούν να βασιστούν ποιοτικά video games.
Αυτό φυσικά δεν ισχύει, καθώς το πρωτογενές υλικό στο οποίο στηρίχθηκαν 25 ταινίες με θέμα τον James Bond περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα μπορούσαν να αναδείξουν μία ποιοτική περιπέτεια, από την δράση, την κατασκοπία και την επίλυση γρίφων, μέχρι την χρήση gadget, την οδήγηση οχημάτων και την εξέλιξη όλων των σεκάνς σε εξωτικές περιοχές. Πολλές επιτυχημένες σειρές video games έχουν ελεύθερα κι απροκάλυπτα δανειστεί ή και αντιγράψει στοιχεία από ταινίες του Bond, δεν υπάρχει λοιπόν κανένας λόγος για τον οποίο ένα video game με πρωταγωνιστή τον 007 δεν θα μπορούσε να επιτύχει. Είναι ίσως δυσκολότερο σήμερα να δημιουργήσει κανείς ένα σύγχρονο video game που να "αποπνέει την αίσθηση" μιας περιπέτειας του Bond με τρόπο σαφή και ξεχωριστό - αφού τόσα άλλα games έχουν δανειστεί τόσα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία των ταινιών - παρά ένα προσεγμένο και ποιοτικό.
Πώς θα μπορούσαν όλα αυτά να συνδυαστούν μελλοντικά, λοιπόν;
Θα ήταν σίγουρα εξαιρετικά ενδιαφέρον για όλους μας να δούμε πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει ένα όνομα όπως αυτό του James Bond στο πλαίσιο της σύγχρονης ψυχαγωγίας όπου τα εμπορικά brand names συχνά εκτείνονται σε πολλαπλές αγορές παράλληλα: ένα video game "σε επεισόδια" ή με τον δικό του ψηφιακό κόσμο, για παράδειγμα, το οποίο θα είχε άμεση σχέση με μία τηλεοπτική σειρά η οποία θα είχε προεκτάσεις σε μία ταινία ή ταινίες. Δεν πρόκειται για κάτι εύκολο φυσικά - όπως μπορεί να βεβαιώσει η Marvel - αλλά οι προοπτικές αυτής της προσέγγισης είναι συναρπαστικές και κυριολεκτικά ανεξάντλητες. Τα οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας έχουν περισσότερες οπτικοακουστικές δυνατότητες από ποτέ, η σύνδεση με το Internet είναι πια πανταχού παρούσα και οι ευκαιρίες για προώθηση προϊόντων ψυχαγωγίας στο ευρύ κοινό μέσα από την παρουσία τους σε διαφορετικές μορφές διασκέδασης αμέτρητες.
Με βάση τα παραπάνω είναι σαφές πως το No Time To Die είναι, στην πραγματικότητα, μία πρώτης τάξεως ευκαιρία που παρουσιάζεται στον James Bond για να εξελιχθεί σε brand ευθυγραμμισμένο με τις επιταγές της σύγχρονης ψυχαγωγίας. Οι ταινίες ώθησαν τον 007 ως κινηματογραφική περσόνα όσο πιο μακριά μπορούσαν, αλλά δεν υπάρχει κατά πάσα πιθανότητα μεγαλύτερο περιθώριο. Μετά από την πορεία του No Time To Die στις αίθουσες και την καταναλωτική αγορά, η ΕΟΝ θα πρέπει να αξιολογήσει εκ νέου ποιό θα μπορούσε να είναι το μέλλον του Βρετανού πράκτορα.
Το να βρει η εταιρεία έναν ηθοποιό-διάδοχο του Daniel Craig ως νέο James Bond, να τοποθετήσει μερικές όμορφες - και δυναμικές πλέον - γυναίκες πλάι του, να επιστρατεύσει ένα καινούργιο μοντέλο Aston Martin, να επιλέξει ορισμένες εντυπωσιακές εξωτικές τοποθεσίες και να γυρίσει μία ακόμη περιπέτεια του 007, είναι κάτι που γίνεται και κάτι που θα αποδεικνυόταν πιθανότατα προσοδοφόρο. Το να πάρει γενναίες αποφάσεις για ν' αναποσδιορίσει τον James Bond ως έναν χαρακτήρα που μπορεί να διεκδικήσει περίοπτη θέση στο τοπίο της σύγχρονης βιομηχανίας της ψυχαγωγίας θα είναι κατά πολύ δυσκολότερο, μα προτιμότερο. Τελικά.