Μπορεί να... χρειάστηκε τον χρόνο της, αλλά με την είσοδο και του Disney Plus στην ελληνική αγορά τον Ιούνιο η διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας πρακτικά ολοκληρώθηκε (λείπει μόνο το μικρότερου βεληνεκούς Paramount Plus που δεν αναμένεται πριν από τα μέσα ή τέλη του 2023 το νωρίτερο με τον ρυθμό που αναπτύσσεται). Και ενώ δεν δημοσιεύονται επίσημα στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε επιτέλους πληρέστερη εικόνα του πώς έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτή στην χώρα μας από - ανεπίσημα αλλά σαφώς ενδεικτικά - συνολικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για τους πρώτους εννέα μήνες του 2022.
H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.
Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που συγκέντρωσε η JustWatch κατά την διάρκεια των πρώτων εννέα μηνών του 2022, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας διαμορφώθηκαν όπως απεικονίζεται στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς άνω του 40% στις αρχές του έτους έχασε το 5% από αυτό μέχρι τις 30/9, σε πλήρη σχεδόν ευθυγράμμιση με αυτό που συνέβη σε παγκόσμιο επίπεδο στο ίδιο διάστημα. Μικρή άνοδο σημείωσε το Amazon Prime Video που βρίσκεται τώρα στο 33%, ενώ το Apple TV Plus με αυξομειώσεις κατέληξε σε ποσοστό μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο στην αρχή της χρονιάς (9%). Το MUBI επίσης με αυξομειώσεις παρέμεινε στο επίπεδο του 5%, ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι τον Δεκέμβριο, στο 10% συνολικά.
Όπως όλοι περιμέναμε, για τις μειώσεις μεριδίων αγοράς των άλλων "παικτών" συνολικά ευθύνεται φυσικά το Disney Plus, το οποίο ξεκίνησε στα μέσα Ιουνίου αλλά απέσπασε ήδη το 10% της ελληνικής αγοράς streaming, κατακτώντας την τρίτη θέση μέσα σε λιγότερο από πέντε μήνες ουσιαστικά. Σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται σχεδόν... παράλληλη απώλεια μεριδίου αγοράς από το Netflix συγκεκριμένα και αντίστοιχο κέρδος μεριδίου αγοράς από το Disney Plus (ακόμη και στις ποσοστώσεις), οπότε ήταν σχεδόν αναμενόμενο κάτι παρόμοιο και για την χώρα μας.
Στην παγκόσμια αγορά το Disney Plus κατέχει αυτήν την στιγμή την δεύτερη θέση με 164 εκ. συνδρομητές - έναντι του πρώτου Netflix που έχει ξεπεράσει τα 223 εκατομμύρια - αλλά στην Ελλάδα η υπηρεσία της Disney θα χρειαστεί πιθανότατα πάνω από 12 ή 18 μήνες για να κατορθώσει το ίδιο και να εκθρονίσει το Amazon Prime Video. Δεν είναι καθόλου δύσκολο να φανταστεί κανείς κάτι τέτοιο, πάντως, αν το Disney Plus συνεχίσει να προσφέρει ευρύ εξελληνισμένο περιεχόμενο και πολλές από τις παραγωγές εκείνες που καλύπτουν τις ανάγκες και προτιμήσεις όλης της οικογένειας.
Με το οικονομικό κλίμα πάντως όχι το καλύτερο δυνατό για το υπόλοιπο του 2022 - κάτι που θα αποθαρρύνει πολλούς καταναλωτές από την διατήρηση συνδρομής σε 2 ή 3 υπηρεσίες streaming ταυτόχρονα - θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν το Disney Plus είναι σε θέση να διατηρήσει τον ίδιο αλματώδη ρυθμό ανάπτυξης στην ελληνική αγορά. Το περιθώριο υπάρχει, πάντως. Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι μέσα στο πρώτο ή, το αργότερο, το δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα αλλάξουν πάλι τα δεδομένα της σύγκρουσης ανάμεσα στα Netflix και Disney Plus καθώς τόσο το πρώτο όσο και το δεύτερο θα προσφέρουν επιλογή συνδρομής φθηνότερη αλλά με την προβολή διαφημίσεων στην διάρκεια των ταινιών και τηλεοπτικών επεισοδίων τους. Οι πιο πολλοί συνδρομητές επιλέγουν υπηρεσία streaming κυρίως βάσει αποκλειστικού περιεχομένου και όχι κόστους, μεν, αλλά το δεύτερο παραμένει σημαντικό. Για να δούμε, λοιπόν!