Μπορεί να... χρειάστηκε τον χρόνο της αλλά, με την είσοδο και του Disney Plus στην ελληνική αγορά πέρυσι τον Ιούνιο, η διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έχει πρακτικά ολοκληρωθεί (λείπει μόνο το μικρότερου βεληνεκούς Paramount Plus το οποίο θα γίνει διαθέσιμο και στην χώρα μας μέσα στο 2024). Αν και δεν δημοσιεύονται αναλυτικά στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία εικόνα του πώς έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτή στην χώρα μας από - ανεπίσημα, μα σαφώς ενδεικτικά - στατιστικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το τρίτο τρίμηνο του 2023.
H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.
Με βάση τα στοιχεία της JustWatch, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έως το τέλος Σεπτεμβρίου διαμορφώνονται όπως στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς άνω του 40% στις αρχές του 2022, στο τρίτο τρίμηνο του 2023 παρέμεινε στην πρώτη θέση με το ίδιο ακριβώς ποσοστό με το δεύτερο τρίμηνο (37%). Το Amazon Prime Video βρίσκεται στην δεύτερη θέση σημειώνοντας ελάχιστη αύξηση σε σχέση με το ποσοστό που είχε (35%), ενώ σταθερό παρέμεινε και το Apple TV Plus στο δικό του ποσοστό (6%). Μικρή μείωση μεριδίου αγοράς σημείωσε και πάλι το MUBI (που βρίσκεται πλέον στο 3%), ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες μοιράζονται μόλις το 4% συνολικά.
Το στοιχείο που θα έπρεπε να προβληματίζει την Disney όσον αφορά στην κατάταξη αυτών των Δικτυακών υπηρεσιών στην ελληνική αγορά εντοπίζεται, βεβαίως, και πάλι στο Disney Plus: από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι σήμερα η πελατειακή βάση του έχει σταθεροποιηθεί σε ποσοστό γύρω στο 15% (κέρδισε μόνο δύο ποσοστιαίες μονάδες σε έναν ολόκληρο χρόνο ουσιαστικά) και δεν χαρακτηρίζεται από καμία τάση αύξησης. Το αν η υπηρεσία αξίζει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς ή όχι στην Ελλάδα δεν είναι θέμα υπό συζήτηση, όμως η δεύτερη θέση δείχνει να είναι... εξόχως φιλόδοξος στόχος αν κερδίζει μόνο 2 ή 3 ποσοστιαίες μονάδες κάθε χρόνο. Για να ξεπεράσει το Amazon Prime Video, που βρίσκεται στην δεύτερη θέση με μεγάλη διαφορά από αυτό, το Disney Plus θα πρέπει να αποσπάσει κοινό σημαντικό και από τις δύο δημοφιλέστερες υπηρεσίες, ίσως κι από μικρότερες. Κάτι καθόλου, μα καθόλου εύκολο.
Αυτή η "ακολουθία", πάντως, ισχύει σήμερα και παγκοσμίως: το Netflix παραμένει πρώτο, το Amazon Prime Video δεύτερο (βοηθά ο χαρακτήρας του ως πρόσθετης παροχής στους συνδρομητές της εκπτωτικής υπηρεσίας Amazon Prime), το Disney Plus τρίτο κι οι υπόλοιποι σε... απόσταση ασφαλείας. Αν λοιπόν την υπηρεσία της Disney βοηθήσει στην Ελλάδα ένα επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις - που θα ήταν σαφώς περισσότερο προσιτό μα δεν έχει ακόμη γίνει διαθέσιμο στην χώρα μας - και το ποιοτικό περιεχόμενο που η εταιρεία υπόσχεται για το μέλλον, τότε μία ισορροπία ανάμεσα στις τρεις δημοφιλέστερες υπηρεσίες (με ποσοστό π.χ. γύρω στο 25%-27% για κάθε μία) ίσως δεν αποκλείεται μελλοντικά. Για να δούμε λοιπόν!