banner

To Netflix έτοιμο να... γυρίσει στο τηλεοπτικό πρόγραμμα

Οι δυσκολίες επιβάλλουν ανάλογες επιλογές, μα αυτή ίσως δεν είναι η καλύτερη

Είναι γνωστό πως η ζωή έχει... ειρωνικό συχνά χιούμορ και αυτού του είδους το χιούμορ πρέπει να εκτιμά κανείς για να διακρίνει τί συμβαίνει με την Netflix αυτόν τον καιρό. Η εταιρεία που θέλει να χαρακτηρίζεται ως εκείνη που έκανε την "μεγάλη ανατροπή" στην αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας με την υπηρεσία streaming της - κάτι που, ας παραδεχθούμε, δεν απέχει πολύ από την αλήθεια - περνά τόσο δύσκολη καμπή στην πορεία της που επανεξετάζει κυριολεκτικά όλα όσα χαρακτηρίζουν την υπηρεσία αυτή στα μάτια του κοινού. Η ειρωνική διάσταση σε όλα αυτά; Το αποτέλεσμα αυτής της επανεξέτασης ενδέχεται να γυρίσει το Netflix στα... αρχικά του βήματα: εκεί όπου έκανε την "μεγάλη ανατροπή" για την οποία υπερηφανεύεται.

Μετά από την απώλεια 220.000 συνδρομητών ενώ περίμενε να προσθέσει περισσότερα από 2.5 εκατομμύρια νέους, μετά από την "ελεύθερη πτώση" της μετοχής της, μετά από δυσοίωνες προβλέψεις για το μέλλον της, μετά από την αναπόφευκτη παραδοχή των προβλημάτων της (όπως την εκτενή χρήση κοινών λογαριασμών στην υπηρεσία της) και μετά από την αναγνώριση σκληρού πλέον ανταγωνισμού στην αγορά (όπως αυτού από τα Disney Plus και HBO Max), η Netflix έκανε πολύ γρήγορα το πρώτο βήμα πίσω. Η υπηρεσία της θα προσφέρει τελικά επιλογή συνδρομής υποστηριζόμενης από διαφημίσεις μέσα στους επόμενους μήνες. Η απουσία διαφημίσεων ήταν ένας από τους κύριους λόγους επιτυχίας του Netflix, ειδικά τα πρώτα χρόνια. Λεπτομέρειες για αυτό το επίπεδο συνδρομής δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί, αλλά θα πρέπει να είναι σημαντικά φθηνότερο από το σημερινό εισαγωγικό (διαφορετικά δεν έχει κανένα νόημα να ανέχεται κανείς διαφημίσεις), το οποίο όμως είναι και το λιγότερο ευέλικτο στην χρήση. Θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πώς το... σκέφτεται η Netflix όλο αυτό.

Έπειτα είναι εκείνη η ήδη εκτενώς σχολιασμένη αναφορά του Deadline: σύμφωνα με αυτήν η Netflix σκέφτεται σοβαρά να προσφέρει... περιεχόμενο live (!). Η εταιρεία είχε κάνει δοκιμές αποσπασματικές στο παρελθόν, μεν, αλλά υλοποιεί πλέον την απαραίτητη λειτουργικότητα για την υπηρεσία της, καθιστώντας την δεύτερη... υβριδική ίσως, κατά μία έννοια. Η "απευθείας μετάδοση" περιεχομένου θα επιτρέψει στην Netflix να προβάλλει διάφορα είδη εκπομπών, από διαγωνισμούς ταλέντου και live ερμηνείες καλλιτεχνών μέχρι lifestyle παραγωγές δίχως σενάριο και κωμωδία τύπου stand-up σε πραγματικό χρόνο. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει πως το Netflix θα ζητά στους συνδρομητές του να... "συντονιστούν" στο πρόγραμμα αυτό - ασχέτως αν μεταδίδεται μέσω Internet - σε συγκεκριμένες ώρες για να το παρακολουθήσουν.

Μα... μα... μισό λεπτό! Προβολή προγράμματος live σε συγκεκριμένες ώρες...; Διαφημίσεις κατά την διάρκεια προβολής ταινιών ή τηλεοπτικών σειρών...; Ίσως διαφημίσεις κατά την διάρκεια προβολής προγράμματος live αργότερα...; Μα αυτό ακούγεται υπερβολικά παρόμοιο με το μοντέλο λειτουργίας της "παραδοσιακής" τηλεόρασης, το οποίο υποτίθεται πως ανέτρεψε το Netflix πριν από τόσα χρόνια! Τί απέγινε η "απόλυτη ελευθερία επιλογής", η απομάκρυνση από τον "παλιομοδίτικο τρόπο λειτουργίας" των τηλεοπτικών καναλιών, η καθιέρωση νέων συνηθειών για την κατανάλωση ψυχαγωγικού περιεχομένου; Δεν είναι σαν να παραδέχεται η Netflix, υιοθετώντας τόσες πρακτικές των τυπικών τηλεοπτικών καναλιών, ότι ο δικός τους "παραδοσιακός" τρόπος λειτουργίας... ίσως δεν ήταν και τόσο προβληματικός τελικά;

Κατά βάση... όχι. Όχι ακριβώς. Το Netflix θα είναι πάντοτε μία πηγή ψυχαγωγικού περιεχομένου βασισμένου στον μηχανισμό του streaming ασχέτως χρονικού πλαισίου - η εταιρεία του έχει κάνει απίθανα μεγάλη επένδυση σε αυτόν τον τομέα για πάνω από μία δεκαετία άλλωστε - και θα αξιοποιήσει τις live εκπομπές για να συμπληρώσει κι όχι για να αντικαταστήσει ή να αλλοιώσει τον κύριο τρόπο λειτουργίας του. Η Netflix είχε βάλει μεγάλο "στοίχημα" με την διαφορετική προσέγγιση που προσέφερε το 2007, εν πολλοίς το κέρδισε (ασχέτως των λαθών που επακολούθησαν) και πολλά από τα χαρακτηριστικά εκείνου του "στοιχήματος" συνεχίζουν να τ' αγαπούν οι συνδρομητές της υπηρεσίας. Κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει, άλλωστε, τον Hastings και το επιτελείο του επειδή πειραματίζονται με ορισμένες πλευρές του Netflix αυτήν την στιγμή: αν η υπηρεσία θέλει όχι απλώς να επιζήσει, αλλά να παραμείνει στις εξελίξεις της αγοράς της οικιακής ψυχαγωγίας, χρειάζεται να κάνει αλλαγές. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

Παρακολουθώντας όμως κανείς την Netflix να καταφεύγει σε πρακτικές του παρελθόντος για να παραμείνει ανταγωνιστική εισπράττει μία... επώδυνη υπενθύμιση: οι τολμηρές, ανατρεπτικές επιλογές αρκούν να δώσουν ορισμένη μόνο ώθηση στους "νέους παίκτες" μιας καθιερωμένης αγοράς. Το Netflix πρακτικά ξεκίνησε μόνο του την "επανάσταση του streaming" πριν από 15 χρόνια σχεδόν, χρειάστηκε αρχικά πολύ καιρό για να κεντρίσει το ενδιαφέρον αρκετών καταναλωτών, στην συνέχεια γνώρισε περισσότερη επιτυχία, μετά σημείωσε "εκρηκτική" ανάπτυξη μα απέτυχε ν' αξιοποιήσει την "φόρα" που είχε αποκτήσει λόγω λανθασμένων εκτιμήσεων κι επιλογών της διοίκησής της. Η μεταμόρφωση του Netflix τώρα σε "υβριδική" Δικτυακή υπηρεσία - συνδυάζοντας μοντέρνα και παραδοσιακά στοιχεία λειτουργίας σε πολλαπλά επίπεδα - κάτω από την πίεση χρόνου και πόρων και ανταγωνισμού δεν είναι σε καμία περίπτωση εγγυημένη. Ελπίζουμε όμως πως η εμπειρία που απέκτησε η Netflix με όλα αυτά να την βοηθήσει να πετύχει - γιατί, αν μη τί άλλο, δεύτερη ευκαιρία αξίζουν και οι εταιρείες εκείνες που κάποτε τόλμησαν να κάνουν την "μεγάλη ανατροπή", όχι;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner