banner

Dolby Atmos: τελικά, όχι δίχως προβλήματα

Ενισχυτές συμβατοί υπάρχουν, ηχεία οροφής υπάρχουν, αλλά... από Blu-ray player; Μόνο τα νεότερα μοντέλα!

Οι Αγγλοσάξονες έχουν ένα ρητό που ταιριάζει σε πολλές καταστάσεις και περιστάσεις: "ο Διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες" (The Devil is in the details), εννοώντας ότι, πολλές φορές, η εικόνα μίας κατάστασης ή περίστασης μπορεί να δείχνει θετική - όμως αναλύοντας κανείς παραμέτρους της που δεν είναι εμφανείς με την πρώτη ματιά ενδέχεται ν' ανακαλύψει στοιχεία που αλλάζουν την εικόνα αυτή. Αυτό ακριβώς δείχνει να συμβαίνει αυτές τις ημέρες με το σύστημα ήχου Atmos της Dolby: όπως έχουμε αναφέρει πρόσφατα, πρόκειται για τη νεότερη προδιαγραφή απόδοσης κινηματογραφικών εφέ, που ξεκίνησε πέρυσι από τους κινηματογράφους με λίγες ταινίες και φέτος έχει αρχίσει να εμφανίζεται και στην αγορά των home cinema. Με μερικές... διαβολικές λεπτομέρειες, όμως!

Συγκεκριμένα: όταν η Dolby είχε ξεκινήσει, στις αρχές του καλοκαιριού, να προωθεί το Atmos ως "το επόμενο βήμα" στην απόδοση κινηματογραφικών εφέ σε οικιακό περιβάλλον και να το επιδεικνύει στους δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου, υπογράμμιζε πως η μετάβαση σε αυτό θα ήταν ομαλή και η επένδυση εκ μέρους του καταναλωτικού κοινού όχι πολύ μεγάλη. Το μόνο που θα χρειαζόταν, υποστήριζε η Dolby, είναι ένας νέος ενισχυτής με υποστήριξη στο πρότυπο Atmos και (το λιγότερο) δύο ηχεία οροφής ώστε να αποδίδεται η "κίνηση" των εφέ. Με πολλούς κατασκευαστές ενισχυτών να κυκλοφορούν καινούργια μοντέλα ενισχυτών ειδικά για Atmos το φθινόπωρο και ηχεία ύψους/οροφής διαθέσιμα σε αφθονία, το πρόβλημα για όσους ενδιαφέρονταν να αποκτήσουν πρόσβαση στη νέα αυτή τεχνολογία, φαινόταν λυμένο. Κανείς δεν είχε ρωτήσει τους... κατασκευαστές Blu-ray player, ωστόσο. Και εκεί βρίσκεται το πρόβλημα.

Σύμφωνα με τις αναφορές πολλών καταναλωτών που έκαναν αυτές τις επενδύσεις και αγόρασαν τις πρώτες ταινίες σε Blu-ray που υποστηρίζουν το Atmos, υπάρχει πρόβλημα σε πάρα πολλά player που δεν έχουν αναβαθμιστεί τους τελευταίους 18 μήνες στην πιο πρόσφατη έκδοση του προτύπου Dolby TrueHD (μέσα από αυτήν μεταφέρεται το αποτέλεσμα του ήχου Atmos). H πιο πρόσφατη έκδοση του Dolby True HD υποστηρίζει την απρόσκοπτη μετάβαση από ένα τμήμα του soundtrack μιας της ταινίας σε ένα δεύτερο χωρίς ο θεατής να αντιλαμβάνεται κάποια διαφορά στην απόδοση του ήχου (seamless branching). Όλα τα Blu-ray player όμως που δεν προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα, στις ταινίες αυτές παύουν να αποδίδουν ήχο. Οι έμπειροι και τεχνικά ενημερωμένοι χρήστες συστημάτων home cinema θα πρότειναν, βέβαια, σε αυτήν την περίπτωση το εκάστοτε player να στέλνει μη επεξεργασμένο ήχο (PCM) ή αναλογικό στον ενισχυτή, έτσι ώστε να κάνει αυτός την αποκωδικοποίηση. Έλα όμως που το Atmos λειτουργεί μόνο με ψηφιακή ροή ήχου (bitstream), οπότε αυτή η επιλογή τελικά δεν υπάρχει...! Αδιέξοδο.

Όλα αυτά σημαίνουν πως, για να είναι 100% βέβαιοι οι καταναλωτές που θέλουν ήχο Dolby Atmos στο σαλόνι τους πως ο ήχος αυτός θα αποδοθεί χωρίς προβλήματα, κατά βάση υποχρεούνται να αγοράσουν και Blu-ray player "τελευταίας εσοδείας". Κάποιες κατασκευάστριες εταιρείες, όπως π.χ. η κορυφαία σε αυτήν την κατηγορία προϊόντων Oppo, αναβαθμίζουν για πολύ καιρό μετά την κυκλοφορία τους τα player που διαθέτουν. Η συντριπτική πλειοψηφία των υπολοίπων, ωστόσο, σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο που σκέφτονται και οι... κατασκευστές smartphones με Android: τους συμφέρει σαφώς περισσότερο να πουλήσουν νέα Blu-ray player, παρά να αφιερώσουν πόρους στην δημιουργία δωρεάν αναβαθμίσεων για παλαιότερα προϊόντα από τα οποία έχουν ήδη λάβει το κέρδος που περίμεναν.

Το κόστος ενός νέου Blu-ray player σε σχέση με αυτό ενός ενισχυτή συμβατού με Dolby Atmos, ηχείων οροφής και της τοποθέτησής τους, δεν είναι μεγάλο. Αποδεικνύεται, ωστόσο, για πολλοστή φορά πως είναι οι περίφημοι (και πολυβασανισμένοι) "early adopters", οι άνθρωποι που υιοθετούν τις νέες τεχνολογίες πρώτοι, αυτοί που "πληρώνουν το τίμημα" (κυριολεκτικά και μεταφορικά) των σχετικών "παιδικών ασθενειών". Κάποια στιγμή θα πρέπει οι κατασκευαστές να δείξουν, αν μη τί άλλο, τον δέοντα σεβασμό και να κάνουν περισσότερες δοκιμές στα προϊόντα τους - ώστε, τουλάχιστον, να γνωρίζει το κοινό αυτό τις πραγματικές απαιτήσεις και περιορισμούς της επένδυσής του. Λέμε τώρα!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner