Η κατά πολύ υψηλότερη ανάλυση που περιγράφει την εικόνα μιας τηλεόρασης ή ενός προβολέα 4Κ είναι η σημαντικότερη διαφορά με τις αντίστοιχες συσκευές του παρελθόντος - αλλά δεν είναι η μόνη. Η υπερυψηλή ευκρίνεια φέρνει μαζί της το κατά πολύ διευρυμένο χρωματικό φάσμα Rec. 2020, το οποίο σε σχέση με το παρόν Rec. 709 προσφέρει πολύ μεγαλύτερο αριθμό τόνων προς απόδοση (ειδικά ανάμεσα στις έντονες αποχρώσεις). Για να αξιοποιηθεί το φάσμα αυτό πρέπει βεβαίως πρώτα να παγιωθούν οι προδιαγραφές του από τα επίσημα σώματα θέσπισης προτύπων εικόνας και ήχου, ώστε στη συνέχεια να υιοθετηθούν από τους κατασκευαστές βιντεοκαμερών, αποθηκευτικών μέσων και player... για να αποδοθούν από τηλεοράσεις και προβολείς 4Κ. Αυτό θα χρειαστεί κάποιο χρόνο.
Πολύ λιγότερο χρόνο, ευτυχώς, απ' ότι φοβόμασταν θα χρειαστεί ο αλγόριθμος συμπίεσης που θα αξιοποιηθεί για να γίνει όλος αυτός ο όγκος της οπτικής πληροφορίας διαχειρίσιμος. Ας μην ξεχνάμε πως κάθε ένα καρέ υλικού που έχει δημιουργηθεί σε υπερυψηλή ευκρίνεια είναι ανάλυσης... 8.5 Megapixel σχεδόν, όσο οι στατικές φωτογραφίες που συλλαμβάνουν πολλές ψηφιακές κάμερες και smartphones. Εικοσιτέσσερα ή τριάντα τέτοια καρέ ανά δευτερόλεπτο για μία τυπική ταινία δύο ωρών θα συνέθεταν πολλά, πάρα πολλά GB δεδομένων αν παρέμεναν ασυμπίεστα - δεδομένα δύσκολο να μεταδοθούν μέσω Internet ή να χωρέσουν σε έναν οπτικό δίσκο. Έτσι τον σημερινό δημοφιλέστερο αλγόριθμο συμπίεσης Η.264 διαδέχεται ο H.265 ή HEVC: αυτός είναι ήδη έτοιμος και θ' αναλάβει τα επόμενα χρόνια να μειώσει τον όγκο των οπτικών δεδομένων από 40%-50% παραπάνω απ' όσο μπορεί σήμερα να επιτύχει ο H.264, σε εφάμιλλη ή και καλύτερη ποιότητα εικόνας συνολικά.
Αυτά τα τρία στοιχεία μαζί - η πολύ μεγαλύτερη ανάλυση, το διευρυμένο χρωματικό φάσμα και ο αποδοτικότερος αλγόριθμος συμπίεσης - είναι ουσιαστικά οι τρεις παράμετροι που θα φέρουν κάποια στιγμή στο μέλλον την ανώτερη ποιότητα εικόνας υπερυψηλής ευκρίνειας στα σαλόνια όλων μας. Αυτό συνέβη από τη συμβατική ευκρίνεια στην υψηλή, το ίδιο θα συμβεί και με την υπερυψηλή. Τελευταίο στοιχείο, με τη δική του σημασία: η υπερυψηλή ευκρίνεια παραμένει - για την ώρα και το μέλλον που μπορούμε να δούμε μέχρι στιγμής - αποκλειστικό προνόμιο της τεχνολογίας LED/LCD στις τηλεοράσεις. Με άλλα λόγια δεν υπάρχουν τηλεοράσεις plasma 4K (και δεν ξέρουμε αν θα υπάρξουν όπως πάνε τα πράγματα), ενώ τηλεοράσεις OLED 4K έχουν επιδειχθεί, θα βρίσκονται όμως μακριά από τα ράφια των καταστημάτων για καιρό ακόμη (δύο ή και τρία χρόνια το λιγότερο).
Στους προβολείς τα πράγματα είναι ακόμη ρευστά: "καταναλωτικό" τέτοιο μέσο υπάρχει μόνο από τη Sony - όσο "καταναλωτικό" μπορεί να είναι ένα προϊόν κόστους €20.000, της δικής της τεχνολογίας SXRD - ενώ άλλες προτάσεις βασισμένες στην τεχνολογία DLP είναι ακόμη ακριβότερες και θεωρούνταν μέχρι πρόσφατα αυστηρά επαγγελματικές. Πόσος θα είναι, ωστόσο, ο χρόνος που θα χρειαστεί για να γίνει η υπερυψηλή ευκρίνεια προσβάσιμη σε περισσότερο κόσμο; Όπως διαφαίνεται, λιγότερος απ' ότι σε κάθε άλλη "μετάβαση" είχαμε στο παρελθόν!