To καλό με τις "έξυπνες τηλεοράσεις" (Smart TV) είναι ότι προσφέρουν πολλές ευκολίες "με το πάτημα ενός πλήκτρου", ενώ άλλοτε γι' αυτές χρειαζόμασταν πιθανότατα εξειδικευμένο player ή PC. Το... κακό με τις "έξυπνες τηλεοράσεις" είναι ότι για να τις προσφέρουν αυτές τις ευκολίες στηρίζονται αναπόφευκτα σε apps και άρα σε λειτουργικό σύστημα, το οποίο σε κάποιον ανήκει. Αυτός ο κάποιος δυστυχώς έχει πολύ περισσότερο έλεγχο στην εκάστοτε συσκευή που ενσωματώνει το λειτουργικό του απ' όσο πιθανώς θα έπρεπε - και η Google, όχι ξένη σε παρεμβατικές πρακτικές όσον αφορά στο Android, αυτή τη φορά ξεπέρασε το όριο με την θρασύτατη επιβολή διαφημίσεων σε εκδόσεις του Android TV.
Στην πρόσφατη αναβάθμιση υπ' αριθμόν 8.0 του Android TV για μεγάλο αριθμό τηλεοράσεων Bravia της Sony, η Google προσέθεσε στην κεντρική οθόνη χειρισμού ένα "κανάλι" περιεχομένου με το όνομα Sponsored. Αυτό έχει την ίδια μορφή με τα "κανάλια" που διαμορφώνει ο χρήστης με περιεχόμενο από π.χ. την Netflix, το YouTube, το Plex και άλλες πηγές, με την διαφορά ότι το συγκεκριμένο περιέχει μόνο διαφημιστικό υλικό: είτε apps που η Google θέλει να προωθήσει, είτε επιλογές από παρόχους περιεχομένου με τους οποίους ο αμερικανικός κολοσσός συνεργάζεται.
Το "κανάλι" Sponsored (α) εμφανίστηκε χωρίς κανένας χρήστης να το ενεργοποιήσει μόνος του, (β) χωρίς κανένας χρήστης να ερωτηθεί αν το θέλει ή όχι και (γ) χωρίς να υπάρχει κανένας διακόπτης "On/Off" στις ρυθμίσεις της εκάστοτε συσκευής ώστε να μπορεί εύκολα να αφαιρεθεί από την κεντρική οθόνη χειρισμού. Επιπροσθέτως έμπειροι χρήστες βρήκαν διάφορους "πλάγιους" τρόπους για να απενεργοποιήσουν το "κανάλι" Sponsored, αλλά ακόμη κι αυτοί είναι προσωρινοί: είτε μετά από επανεκκίνηση της συσκευής, είτε μετά από αυτόματη ενημέρωση από το Google Play, το "κανάλι" εμφανίζεται και πάλι - ενίοτε ακόμη κι αν δεν έχει συμβεί τίποτε από τα δύο, πράγμα που σημαίνει πως η ίδια η Google περιοδικά "τσεκάρει" μέσω Internet κι επανενεργοποιεί το "κανάλι" αυτό από μόνη της, ακόμη κι αν ο χρήστης έχει κάνει τα πάντα για να το αφαιρέσει!
Η Google δεν είχε κάνει καμία επίσημη ανακοίνωση για το όλο θέμα - και μόνο μετά από πλήθος ερωτήσεων από ΜΜΕ και μεμονωμένους χρήστες έδωσε την εξής απάντηση (την οποία δεν μεταφράζουμε γιατί έχει σημασία η επιλογή των λέξεων): "Android TV is committed to optimizing and personalizing the entertainment experience at home. As we explore new opportunities to engage the user community, we’re running a pilot program to surface sponsored content on the Android TV home screen". Κοινώς καμία ένδειξη πως έχει γίνει ίσως κάποιο λάθος εκ μέρους της, καμία διάθεση γι' απολογία, καμία διαβεβαίωση πως θα προστεθεί επιλογή απενεργοποίησης του "καναλιού" Sponsored με ενημέρωση λογισμικού. Στυγνή... ενημέρωση πως καταναλωτές θα βλέπουν καθημερινά διαφημίσεις στην κεντρική οθόνη των τηλεοράσεών τους "με το έτσι θέλω", σε συσκευές μάλιστα που κοστίζουν εκατοντάδες ή χιλιάδες ευρώ, και... αν τους αρέσει!
Η εικόνα που σκιαγραφείται τόσο για την Google, όσο και για το Android TV ως λειτουργικό σύστημα, είναι κάκιστη αν ειδωθεί μέσα από το πρίσμα αυτής της απαράδεκτης κίνησης του αμερικανικού κολοσσού. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι η Sony - προκειμένου να μην αμαυρωθεί και η δική της εικόνα ως κατασκευάστριας - "κρατά αποστάσεις" από την Google με επίσημη δήλωση, στην οποία αφενός υπογραμμίζει πως το "κανάλι" Sponsored το έχει τοποθετήσει και το διαχειρίζεται η δεύτερη, αφετέρου προτείνει έναν τρόπο να απαλλαγεί κάποιος από αυτό (έστω κι αν πρόκειται για ημίμετρο).
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι ερωτηθείσα η nVidia - της οποίας τα κορυφαία player SHIELD TV επίσης στηρίζονται σε Android TV 8.0 - επιβεβαίωσε πως το "κανάλι" Sponsored δεν εμφανίζεται στις δικές της συσκευές, χωρίς να αποσαφηνίζει αν η ίδια δεν το επέτρεψε ή αν η Google δεν το ενεργοποίησε σ' αυτές. Σε άλλες συσκευές, όπως αντίστοιχο player της Xiaomi, το "κανάλι" Sponsored σε κάποιες περιπτώσεις εμφανίζεται, σε κάποιες όχι. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η όλη "πρωτοβουλία" της Google βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο και δεν έχει ενεργοποιηθεί στο σύνολο του καταναλωτικού κοινού.
Το εξοργιστικό σε όλα αυτά εντοπίζεται βεβαίως τόσο στην αδιαφάνεια των επιλογών της Google, όσο και στην αλαζονεία και αδιαλλαξία που επέδειξε όταν αναπόφευκτα η κίνησή της έγινε γνωστή. Και άλλοι κατασκευαστές, όπως η Samsung, προβάλλουν διαφημίσεις μέσα στο περιβάλλον χειρισμού των Smart TV τους, έχουν φροντίσει ωστόσο να υπάρχει διαθέσιμη σαφής επιλογή άμεσης απενεργοποίησής τους στις σχετικές ρυθμίσεις. Καθώς η Google ήδη συλλέγει δεδομένα χρήσης από το Android TV, η τοποθέτηση υποχρεωτικών διαφημίσεων στο περιβάλλον του λειτουργικού της αληθινά ξεπερνά το όριο ανοχής ακόμη και του πλέον αδιάφορου για τέτοια πράγματα καταναλωτή.
Ας ελπίσουμε πως, μετά την κατακραυγή και τις αντιδράσεις που έχουν προκύψει αναφορικά με το ζήτημα, η Google δεν θα προχωρήσει στην ευρεία επιβολή του "καναλιού" Sponsored στο καταναλωτικό κοινό. Α, και, κουτοπόνηροι... υπεύθυνοι/ανεύθυνοι του marketing της Google, μιας και θα μάλλον θα "το ξανακοιτάξετε" σύντομα το θέμα του "καναλιού" Sponsοred, διορθώστε και την... "αβλεψία" για το "κανάλι" App Spotlight (εμφανίζεται σε όλες ανεξαιρέτως τις συσκευές με Android TV 8.0), το οποίο τακτικά απενεργοποιούμε και επανενεργοποιείται σε ανύποπτο χρόνο επίσης από μόνο του. Μπορεί να μην είναι αμιγώς διαφημιστικό, αλλά είτε λειτουργεί η απενεργοποίησή του, είτε όχι. Κι αν θέλουμε κανένα app συγκεκριμένο, θα το ψάξουμε μόνοι μας!