Αν υπάρχει ένα γεγονός που, παρ' όλες τις διαφορετικές απόψεις στο χώρο του οικιακού σινεμά, δεν χωρά αμφισβήτησης καθώς δεν... υπάρχουν τέτοια περιθώρια, είναι αυτό: η ποιότητα εικόνας των τηλεοράσεων έως και πέρυσι είχε παραμείνει απαράδεκτα στάσιμη. Για χρόνια οι κατασκευαστές έδωσαν πολύ περισσότερη έμφαση στο design των τηλεοράσεων και τις λειτουργίες Smart TV, παρά στην καλύτερη απόδοση του περιεχομένου στις οθόνες αυτές - τάση που κατέστησε την τεχνολογία LCD/LED-LCD κυρίαρχη, σήμανε τον θάνατο των plasma αλλά "έριξε και τον πήχυ" πάρα πολύ όσον αφορά στο ίσως πιο σημαντικό, δηλαδή την ποιότητα απεικόνισης αυτή καθ' αυτή. Η υπερυψηλή ευκρίνεια πέρυσι ήταν ένα σημαντικό βήμα μπροστά, καθώς η αύξηση της ανάλυσης - παρά την έλλειψη "σωστού" περιεχομένου 4Κ - σηματοδότησε σαφώς αύξηση στη λεπτομέρεια της εικόνας.
Όμως η ποιοτική εικόνα δεν χαρακτηρίζεται μόνο από το ποσό της λεπτομέρειας που την συνθέτει, αλλά και από την αντίθεσή της, την απόδοση του μαύρου, την γκάμα της χρωματικής της παλέτας, καθώς και την πιστότητα των χρωμάτων που επιλέγονται σε κάθε περίπτωση. Σε αυτά, το επόμενο βήμα ήταν η τεχνολογία προβολής OLED - καθώς έχει καταστεί εδώ και καιρό σαφές πως η τεχνολογία LCD, ακόμη και στην καλύτερη μορφή της του οπίσθιου φωτισμού τοπικά, έχει αγγίξει τα όρια των δυνατοτήτων της. Μία σειρά από κατασκευαστές είχαν πριν από 2-3 χρόνια "κάνει κινήσεις" για να τοποθετηθούν εγκαίρως σε καλή θέση για τον επόμενο "αγώνα δρόμου", αυτόν των OLED.
Και τώρα όλοι, πλην ενός, δείχνουν στην καλύτερη περίπτωση να κρατούν στάση αναμονής απέναντι στις OLED, στη χειρότερη να μην πιστεύουν πια και τόσο στις προοπτικές της.
Τα πρώτα "σημάδια" τα διέκρινε οποιοσδήποτε στις αρχές του χρόνου, όταν οι Sony και Panasonic ανακοίνωσαν "το διαζύγιό τους" και τη λήξη μιας συνεργασίας στην κατασκευή οθονών OLED που απέβη άκαρπη. Η Sony το έκανε στο πλαίσιο του γενικότερου "νοικοκυρέματος" των δραστηριοτήτων της, το οποίο ο Kaz Hirai επιδιώκει από την πρώτη μέρα της ανάληψης θέσης του διευθύνοντα συμβούλου (στο ίδιο πλαίσιο απέσυρε και την παρουσία της Sony στην αγορά των προσωπικών υπολογιστών άλλωστε). Η Panasonic το έκανε περισσότερο διστακτικά - είχε άλλωστε εγκαταλείψει πριν από λίγο καιρό επίσημα και τις plasma - όμως το τελικό αποτέλεσμα ήταν το ίδιο: δύο "παίκτες" εκτός του "αγώνα δρόμου" πριν καν ακουστεί ο... πυροβολισμός της "εκκίνησης" πρακτικά.
Το ιαπωνικό πρακτορείο ειδήσεων Nikkei, με χθεσινό του δημοσίευμα, επιβεβαιώνει τα σχέδια της Sony με τρόπο ακόμη περισσότερο συγκεκριμένο: η ιαπωνική εταιρεία σταματά προσωρινά (αλλά με αόριστο χρονικό ορίζοντα) τις προσπάθειες για την κατασκευή τηλεοράσεων OLED και επικεντρώνεται στις τηλεοράσεις LED-LCD υπερυψηλής ευκρίνειας, καθώς σε αυτήν την κατηγορία έχει τοποθετηθεί πάρα πολύ καλά και τα προϊόνα αυτά τής αποφέρουν σημαντικά κέρδη. Ήδη η Sony έχει τα διπλάσια μοντέλα τηλεοράσεων 4Κ απ' ότι πέρυσι στην αγορά και σκοπεύει να διαθέσει ακόμη περισσότερα το επόμενο έτος. Για να το πετύχει, όλο το προσωπικό που απασχολούνταν μέχρι χθες στην μονάδα ανάπτυξης του Atsugi μετακινείται σε άλλες θέσεις μέσα στην εταιρεία, σχετικές με την εικόνα 4Κ, ενώ κινήσεις γίνονται και για τον περιορισμό του κόστους κατασκευής των LED-LCD.
Το πρόβλημα είναι πως το Nikkei είχε δημοσιεύσει αντίστοιχη αναφορά και για τον μεγάλο "παίκτη" που έχει... ήδη στην αγορά μοντέλο τηλεοράσης OLED, τη Samsung. Ο κορεατικός κολοσσός έχει κατά τα φαινόμενα αποφασίσει να κάνει ακριβώς το ίδιο: να παύσει επ' αόριστον τις προσπάθειές του στις τηλεοράσεις OLED και να εστιάσει στις τηλεοράσεις LED-LCD, μετακινώντας πόρους από την πρώτη κατηγορία στη δεύτερη. Επιπροσθέτως, η Samsung εγκαταλείπει - και πάλι "για την ώρα", αλλά... ποιός ξέρει; - τα σχέδια ανέγερσης νέας κατασκευαστικής μονάδας με αντικείμενο τις οθόνες OLED μεγάλων διαγωνίων, κρατώντας μόνο αυτήν που παράγει οθόνες για smartphones και tablets. Ένα μεν μοντέλο τηλεόρασης είχε προσφέρει μέχρι σήμερα η Samsung - και αυτό μετ' εμποδίων, κυρτό, απλώς υψηλής ευκρίνειας και στις 55 ίντσες - όμως η σχεδόν... επιδεικτική εγκατάλειψη των OLED και από αυτήν την εταιρεία είναι ολοφάνερο πλήγμα για την συγκεκριμένη τεχνολογία προβολής στα μάτια όλης της αγοράς πρακτικά.
Όλα τα παραπάνω αφήνουν ως μόνο "παίκτη" στην αγορά των τηλεοράσεων OLED την LG. Αυτή έχει μέχρι στιγμής επίσης κυκλοφορήσει μόνο ένα μοντέλο (με τα ίδια προαναφερθέντα χαρακτηριστικά), όμως έχει ήδη ανακοινώσει ή διαρρεύσει κι άλλα μεγαλύτερων διαγωνίων, κυρτά κα μη, σε διάφορα κόστη. Η LG γενικώς φαίνεται να "πιστεύει" στην συγκεκριμένη τεχνολογία προβολής περισσότερο, όμως δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι "ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη" σε καμία αγορά και σε καμία προϊοντική κατηγορία. Η εγκατάλειψη των OLED από τις Sony και Samsung δεν βοηθά την εν λόγω τεχνολογία να ωριμάσει, δεν βοηθά το κοινό (που σπάνια αγοράζει χωρίς να αισθάνεται πως έχει επιλογές) να εξοικειωθεί με αυτήν, δεν βοηθά την ευρύτερη κατηγορία των τηλεοράσεων (που έχει παραμείνει στάσιμη σε πολλά πράγματα για πολύ καιρό) να εξελιχθεί. Ναι, υπάρχουν πολλές παράμετροι στην λήψη στρατηγικών αποφάσεων αυτού του επιπέδου, όμως οι OLED άργησαν ήδη πάρα πολύ να "κατακτήσουν" ικανοποιητικές διαγωνίους και περαιτέρω καθυστερήσεις δεν πιστεύουμε πως θα βοηθήσουν. Κάποιες επιλογές και κινήσεις δεν μπορούν ή δεν θα έπρεπε να γίνονται μόνο βάσει των... Excelόφυλλων. Θα αποδειχθεί η επιλογή των Sony και Samsung σωστή σε βάθος χρόνου; Ίδωμεν!