Με την διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην Ελλάδα πια ολοκληρωμένη έχει ενδιαφέρον να παρακολουθούμε τακτικά πώς εξελίσσεται ο κλάδος αυτός στην δική μας αγορά. Αν και δεν δημοσιεύονται επίσημα στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία εικόνα του πώς αυτά διαμορφώνονται στην χώρα μας από - ανεπίσημα μα ενδεικτικά - στατιστικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το τελευταίο τρίμηνο του 2024.
H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.
Με βάση τα στοιχεία της JustWatch, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έως το τέλος Δεκεμβρίου διαμορφώνονται όπως στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς της τάξης του 37% στο τέλος του 2023, παραμένει στην πρώτη θέση με ποσοστό κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες μειωμένο. Το Amazon Prime Video βρίσκεται στην δεύτερη θέση ακολουθώντας από πολύ κοντά (34%), ενώ το Apple TV Plus διατήρησε σταθερό το δικό του ποσοστό (8% από 7% την άνοιξη). Μία ποσοστιαία μονάδα κέρδισε το MUBI (που βρίσκεται πλέον στο 4%), ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες μοιράζονται το 4% συνολικά.
Το στοιχείο που δείχνει να μην αλλάζει από τρίμηνο σε τρίμηνο - και θα έπρεπε να προβληματίζει την Disney όσον αφορά στην κατάταξη αυτών των Δικτυακών υπηρεσιών στην ελληνική αγορά - εντοπίζεται και πάλι στο Disney Plus. Από τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι σήμερα η πελατειακή βάση του έχει σταθεροποιηθεί σε ποσοστό γύρω στο 13%-15% (κέρδισε μόνο μία ποσοστιαία μονάδα σε έναν ολόκληρο χρόνο ουσιαστικά) και δεν χαρακτηρίζεται από τάσεις αύξησης. Μέσα στο δεύτερο αλλά και τρίτο τρίμηνο του 2024 παρέμεινε στο 14%, ενώ στο τελευταίο τρίμηνο του έτους - παρ' ότι είχε να επιδείξει ελκυστικές προσθήκες στην βιβλιοθήκη περιεχομένου του - κατόρθωσε να προσθέσει μόλις μία ποσοστιαία μονάδα στο μερίδιο αγοράς του.
Η υπηρεσία της Disney ίσως αξίζει καλύτερη θέση στην ελληνική αγορά από την παρούσα της, όμως αυτό φαντάζει για την ώρα στόχος ανέφικτος. Για να ξεπεράσει ή έστω να πλησιάσει π.χ. το Amazon Prime Video, που βρίσκεται στην δεύτερη θέση με μεγάλη διαφορά από αυτό, το Disney Plus θα πρέπει να αποσπάσει σημαντικό κοινό και από τις δύο δημοφιλέστερες υπηρεσίες - κάτι καθόλου, μα καθόλου εύκολο με τα παρόντα δεδομένα. Αν μη τί άλλο, η στασιμότητα του Disney Plus για δυόμισι χρόνια είναι πολύ πιθανό να μαρτυρά πως, χωρίς ριζικές αλλαγές στην τιμολογιακή του πολιτική - π.χ. φθηνότερο επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις - έχει ήδη απευθυνθεί στο κοινό που ενδιαφέρεται γι' αυτό και δεν θα διευρύνει εύκολα την πελατειακή του βάση.
Η αλήθεια είναι πως αυτή η "ακολουθία" στην σειρά των δημοφιλέστερων Δικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγικού περιεχομένου ισχύει σήμερα και παγκοσμίως: το Netflix παραμένει πρώτο, το Amazon Prime Video δεύτερο - βοηθά το γεγονός ότι προσφέρεται ως δωρεάν παροχή στους συνδρομητές της εκπτωτικής υπηρεσίας Amazon Prime - το Disney Plus ακολουθεί τρίτο κι οι υπόλοιποι σε... απόσταση ασφαλείας. Απλώς στην Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερη η ποσοστιαία διαφορά του τρίτου της κατάταξης από τον πρώτο και τον δεύτερο και "ανατροπές" σημαντικές σε αγορές όπως η δική μας δεν γίνονται ξαφνικά ή εύκολα.
Θεωρούμε, με άλλα λόγια, πως - εκτός μεγάλου απροόπτου - η εικόνα της ελληνικής αγοράς όσον αφορά στις υπηρεσίες streaming ψυχαγωγικού περιεχομένου δεν θα αλλάξει σημαντικά το 2025. Ίσως δεν αλλάξει καθόλου, ακριβώς επειδή το κοινό της χώρας μας δείχνει να έχει εν πολλοίς "κατασταλάξει" στις επιλογές του όσον αφορά στις τρεις δημοφιλέστερες τέτοιες υπηρεσίες και η... "ανταλλαγή" μερικών ποσοστιαίων μονάδων μεταξύ τους από το ένα τρίμηνο στο άλλο δεν θα "κάνει την διαφορά". Περιμένουμε, ωστόσο, με ενδιαφέρον, τα στοιχεία της JustWatch τον Απρίλιο για να δούμε αν υπάρχει ακόμη περιθώριο για εκπλήξεις. Ίσως π.χ. το Netflix χάσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς αν οι αυξήσεις στο κόστος συνδρομής που ανακοίνωσε πρόσφατα ισχύσουν στην χώρα μας από τον Μάρτιο. Για να δούμε, λοιπόν!