Η εποχή κατά την οποία πάρα πολλοί, ανάμεσά τους και ο γράφων, αμφέβαλλαν για την βιωσιμότητα του επιχειρηματικού πλάνου της Netflix - βάσει του οποίου η εταιρεία δανειζόταν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για να δημιουργήσει βιβλιοθήκη περιεχομένου, ελπίζοντας πως θα καθιερώσει ικανοποιητική πελατειακή βάση πριν χρεωκοπήσει - είναι πολύ πιθανό να έχει πλέον παρέλθει ανεπιστρεπτί. Χρειάστηκε, φυσικά, να πραγματοποιήσει η εταιρεία την μεγαλύτερη έμμεση εξαπάτηση στην ιστορία της ψυχαγωγίας - επιτρέποντας την μαζική χρήση κοινόχρηστων λογαριασμών δωρεάν μέχρις ότου η πελατειακή της βάση να αγγίξει τα 200 εκατομμύρια και μετά διώκοντας την ίδια πρακτική ώστε να αποσπάσει από τους "δωρεάν" χρήστες πλήρεις συνδρομές - όμως τώρα δείχνει να βρίσκεται πλέον σε ασφαλή νερά.
Πράγματι: μετά από μία μεγάλη περίοδο στασιμότητας, το Netflix αυξάνει πλέον την συνδρομητική του βάση με σταθερό ρυθμό και συγκεντρώνει περισσότερα έσοδα από ποτέ, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζει παράλληλα σκληρότερο ανταγωνισμό από ποτέ βάσει της παρουσίας πολλών άλλων υπηρεσιών όπως αυτή στην παγκόσμια αγορά. Στην πιο πρόσφατη ενημέρωσή της προς τους μετόχους της, η Netflix επιβεβαίωσε πως προσέθεσε όχι λιγότερα από 19 (!) εκατομμύρια νέους συνδρομητές στο τελευταίο τρίμηνο του 2024, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 300 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως. Τα έσοδά της για το 2024 ανήλθαν σε 39 δις δολάρια (από τα 33.7 δις του 2023) και τα καθαρά της κέρδη σε 8.71 δις δολάρια (από τα 5.4 δις του 2023).
Ακόμη και αυτά τα εντυπωσιακά νούμερα, πάντως, δεν δείχνουν να είναι αρκετά για την Netflix, καθώς στο ίδιο πλαίσιο ενημέρωσης των επενδυτών της προανήγγειλε αυξήσεις - ναι, πάλι - στο κόστος όλων των επιπέδων συνδρομής που προσφέρει σήμερα. Το πλέον προσιτό της πρόγραμμα (αυτό με την προβολή διαφημίσεων στην διάρκεια του προγράμματός της) κοστίζει πλέον $7.99 από $6.99 μηνιαίως, το δημοφιλέστερο (χωρίς διαφημίσεις) κοστίζει πλέον $17.99 από $15.49 μηνιαίως και το πλουσιότερο σε παροχές κοστίζει $24.99 από $22.99 μηνιαίως. Όπως ενδέχεται να θυμούνται πολλοί, $7.99 κόστιζε το στάνταρ πρόγραμμα συνδρομής στο Netflix όταν είχε πρωτοεμφανιστεί το πρόγραμμα με διαφημίσεις. Λιγότερο από τρία χρόνια μετά, τόσο κοστίζει πια το πρόγραμμα που υποχρεώνει τον καταναλωτή να παρακολουθεί και διαφημίσεις (και φέρνει έξτρα έσοδα στην Netflix).
Οι αυξήσεις αυτές αφορούν, αρχικά, στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Πορτογαλία και την Αργεντινή, όπου θα ισχύσουν από τον Φεβρουάριο. Για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και κατά συνέπεια την Ελλάδα η Netflix δεν έχει κάνει σχετική ανακοίνωση ακόμη, είναι ωστόσο καθιερωμένη η πρακτική της να ξεκινά τις αυξήσεις στα κοστολόγιά της σε λίγες χώρες και να τις επιβάλλει σταδιακά και στις υπόλοιπες. Αναλυτές αγοράς θεωρούν πως αντίστοιχου επιπέδου αυξήσεις θα ισχύσουν σε όλες τις υπόλοιπες αγορές όπου δραστηριοποιείται η Netflix και πως θα έχουν όλες καθιερωθεί μέσα στο τρέχον έτος.
Τα στελέχη της Netflix μπορούν, φυσικά, να θέλουν ό,τι θέλουν και να πράττουν όπως κρίνουν αναφορικά με την εμπορική πολιτική της εταιρείας τους, όμως οι καταναλωτικές επιλογές του κοινού παραμένουν στα δικά του χέρια - και είναι δύσκολο, από την δική του οπτική γωνία, να διακρίνει κανείς για ποιούς ακριβώς λόγους δικαιούται να αυξάνει η Netflix το κόστος συνδρομής της. Για να ζητήσει κανείς πιο πολλά, θα πρέπει να προσφέρει και πιο πολλά... και ελάχιστοι είναι αυτοί που θεωρούν πως η υπηρεσία έχει αυξήσει στην πραγματικότητα την αξία της τα τελευταία χρόνια. Το επίπεδο ποιότητας της βιβλιοθήκης περιεχομένου της παραμένει συνολικά μέτριο, οι δικές της παραγωγές παραμένουν... απρόβλεπτες - ή πολύ καλές θα είναι ή πάρα πολύ κακές, με τις δεύτερες να υπερτερούν μακράν αριθμητικά - και το... σπορ της περιπλάνησης στις λίστες των ταινιών και τηλεοπτικών σειρών της για να βρούμε κάτι ενδιαφέρον και άξιο θέασης παραμένει το ίδιο βαρετό όσο ήταν πάντοτε.
Αν μη τί άλλο, αυτό στο οποίο δείχνει να στηρίζεται η Netflix για να συνεχίζει τις αυξήσεις στο κόστος συνδρομής της είναι το εύρος και βάθος της βιβλιοθήκης περιεχομένου της: αυτό που "αγόρασε" με τα εκατοντάδες δισεκατομμύρια που επένδυσε την τελευταία 15ετία. Αυτά τής επέτρεψαν να γίνει η "de facto" Δικτυακή υπηρεσία ψυχαγωγικού περιεχομένου σήμερα. Στο Netflix, όταν όλα έχουν ειπωθεί, καταφεύγουμε όταν δεν υπάρχει κάτι άλλο "φρέσκο" άξιο θέασης στις άλλες υπηρεσίες, γιατί "ε, έλα μωρέ, όλο και κάτι θα βρούμε να δούμε εκεί" (το οποίο καταλήγει συνήθως να είναι κάποια παλιότερη καλή ταινία ή σειρά και όχι κάτι παραγωγής Netflix). Είναι "η επιλογή που είναι πάντα εκεί", κάτι που όντως έχει κάποια αξία.
Το αν και κατά πόσο έχει, ωστόσο, κάτι τέτοιο στα μάτια των καταναλωτών τόση αξία ώστε να ανέχονται συνεχώς αυξήσεις στο κόστος συνδρομής στο Netflix, είναι κάτι που απομένει ν' αποδειχθεί. Υπάρχει όχι μόνο ένα όριο στα χρήματα που ένα σπιτικό μπορεί να καταβάλλει για συνδρομές σε υπηρεσίες streaming, αλλά και ένα "ψυχολογικό όριο" στα χρήματα που θεωρεί κανείς πως αξίζει να καταβάλλει για μία υπηρεσία τέτοιου τύπου μηνιαίως. Έχουμε την αίσθηση πως η Netflix πλησιάζει γοργά στο σημείο εκείνο όπου ουκ ολίγοι συνδρομητές θα κρίνουν ότι ζητά πολλά για την αξία που προσφέρει, στην πράξη, η υπηρεσία της (στο επίπεδο Premium των $25 μηνιαίως πολύς κόσμος θεωρεί πως βρίσκεται ήδη εκεί). Ενδεχομένως του χρόνου τέτοιον καιρό, θα ξέρουμε.