Μία από τις πλέον παθιασμένες συζητήσεις του 2010 αφορούσε, το δίχως άλλο, στη μη υποστήριξη του προτύπου κινούμενων γραφικών και video της Adobe, του διάσημου Flash, από τα iPhone και iPad. Ο Steve Jobs είχε... επιδεικτικά "κλείσει την πόρτα κατάμουτρα" στην Adobe στο συγκεκριμένο θέμα και το ορθό ή όχι της επιλογής του είχε χωρίσει τους δημοσιογράφους και το κοινό σε δύο στρατόπεδα. Είναι σε ένα βαθμό κρίμα, λοιπόν, που ο μεγάλος ηγέτης της Apple δεν είναι πλέον ανάμεσά μας για να λάβει μία στοιχειώδη έστω ικανοποίηση για τη στάση που κράτησε, καθώς σήμερα η Adobe επιβεβαίωσε πως σταματά την περαιτέρω ανάπτυξη και υποστήριξη του Flash για φορητές συσκευές, όπως τα smartphones και τα tablets.
H Adobe δεν αιτιολόγησε με συγκεκριμένο τρόπο την επιλογή της. Το παράδοξο, δε, είναι πως η ανακοίνωσή της έρχεται σε χρονική στιγμή στην οποία άνετα θα υποστηρίζαμε ότι... μια χαρά λειτουργεί το Flash σε ικανά smartphones με Android (όπως τo Sensation XE της HTC για παράδειγμα) και μόνο καλύτερα θα λειτουργήσει σε μελλοντικά tablet στηριγμένα π.χ. στο Tegra 3 της nVidia. Η Adobe, ωστόσο, έμπρακτα παραδέχεται πως το Flash δεν αποδίδει όπως θα θέλαμε σε συσκευές με μικρές οθόνες και δεδομένα περιορισμένη αυτονομία. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως η εταιρεία θα συνεχίσει να εξελίσσει το Flash για τους προσωπικούς υπολογιστές, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από σταθερή τροφοδοσία, ισχυρότερες προδιαγραφές, μεγαλύτερες οθόνες και "πλήρη" λειτουργικά συστήματα, όπως τα Windows ή το OS-X. Για Android και Windows Phone 7, ωστόσο, το Flash... τέλος.
Το σημαντικό ερώτημα, βέβαια, δεν είναι άλλο από το προφανές: "στο εξής, τι;". H απάντηση είναι η σταθερή που ακούμε από όλες τις μεριές την τελευταία διετία, δηλαδή... "HTML5". Η σύγχρονη και αλληλεπιδραστική αυτή έκδοση της γλώσσας περιγραφής σελίδων του Web, όμως, δεν έχει παγιώσει τις προδιαγραφές της (και δεν θα το κάνει σύντομα) και δεν παρέχει το ίδιο πλούσια "εργαλειοθήκη" με το Flash (για την ώρα). Δεν πρόκειται, για παράδειγμα, να δούμε σύντομα σε HTML5 Δικτυακές διαγημίσεις της ίδιας πολυπλοκότητας και αισθητικής με του FlaSH. Θετικές, πάντως, δείχνουν να είναι μέχρι στιγμής στο Web οι αντιδράσεις και τα σχόλια σχετικά με την επιλογή της Adobe. Απομένει να διαπιστώσουμε πόσο εύκολα μπορεί η αμερικανική εταιρεία να κάνει τη μετάβαση από το Flash στην HTML5 όσον αφορά στην υποδομή και τα εργαλεία που προσφέρει. Και για την αποισαφήνιση του τοπίου... έχουμε καιρό!