
Η ετήσια εκδήλωση WWDC της Apple βρίσκεται πια μόνο λίγες μέρες μακριά και όλα δείχνουν πως - σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια - στον τομέα των λειτουργικών συστημάτων της εταιρείας θα έχουμε εξελίξεις και αλλαγές. Το Bloomberg αναφέρει πως ο αμερικανικός κολοσσός σκοπεύει να αλλάξει τον τρόπο αριθμοδότησης των macOS, iOS, iPadOS, tvOS, watchOS και visionOS: οι νέες εκδόσεις των λειτουργικών συστημάτων της Apple θα ονομάζονται βάσει της επόμενης χρονιάς από την οποία έγιναν διαθέσιμα, όπως κάνει εδώ και πολλά χρόνια στην αγορά των video games η Electronic Arts με τα FIFA/FC ή η 2KSports με τα NBA2K.
Κατά συνέπεια το iOS 19 θα γίνει iOS 26, το macOS 16 θα γίνει macOS 26, το watchOS 12 θα γίνει watchOS 26 και ούτω καθ' εξής - μία αλλαγή που στην αρχή είναι πολύ πιθανό να... μπερδέψει πολλούς, όμως σε βάθος χρόνου έχει νόημα για όλους. Με τον τρόπο αυτό πολύ περισσότεροι άνθρωποι θα είναι σε θέση να ξέρουν και να θυμούνται ποιά έκδοση του εκάστοτε λειτουργικού συστήματος της Apple χρησιμοποιούν, θα βοηθήσει το λογισμικό αυτό της αμερικανικής εταιρείας να ακούγεται ως "νέο" για περισσότερο καιρό και θα ισχυροποιήσει την εντύπωση πως τα διάφορα λειτουργικά συστήματα της εταιρείας με τον ίδιο αριθμό είναι σχεδιασμένα να συνεργάζονται αποδοτικά.
Η αναφορά αυτή της νέας ονοματοδοσίας των λειτουργικών συστημάτων της Apple ακολουθεί μία άλλη σχετική, προ τριμήνου, η οποία θέλει τον αμερικανικό κολοσσό να προχωρά σε αισθητικό ανασχεδιασμό τους εμπνευσμένη από την παρούσα μορφή του visionOS. Έκτοτε έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο YouTube και αλλού διάφορα video που αναπαριστούν πώς οι δημιουργοί τους πιστεύουν ή φαντάζονται πως θα δείχνει το iOS, το iPadOS και το macOS στην νέα τους μορφή, βάσει κάποιων αξιόπιστων διαρροών αλλά και ενδείξεων που υπάρχουν ήδη στο visionOS.

Αν και η οπτικοποίηση του ανανεωμένου design της Apple σε μερικά από αυτά τα video είναι πολύ καλή, το μόνο σίγουρο είναι πως όλοι θα πρέπει να περιμένουμε την επίσημη παρουσίαση της Apple για να σχηματίσουμε σαφή ιδέα του πώς θα αποδίδονται και τί θα σημαίνουν πρακτικά οι αλλαγές που δρομολογούνται στον σχεδιασμό όλων των λειτουργικών της συστημάτων, ειδικά μάλιστα αν επιδιωχθεί και η αισθητική ομοιογένεια που πολλοί αναμένουν.
Ουσιαστική, επιτέλους, πρόοδος ή στην πραγματικότητα... τακτικές PR;
Μετά την απαράδεκτη στασιμότητα το λιγότερο πέντε ετών όσον αφορά στην εξέλιξη των λειτουργικών συστημάτων της Apple, η καινούργια ονοματοδοσία και το ανανεωμένο γραφικό τους περιβάλλον θα ήταν ενδιαφέρουσες αλλαγές. Δυστυχώς και οι δύο δείχνουν να εντάσσονται σε μία γενικότερη "κίνηση PR" εκ μέρους του αμερικανικού κολοσσού, η οποία σκοπό έχει να αντιμετωπίσει την αρνητικότητα που έχει δημιουργηθεί γύρω από το λογισμικό της, να κρύψει την αδυναμία της να καινοτομήσει στον συγκεκριμένο τομέα και να μετριάσει την εικόνα που δημιούργησε η παταγώδης αποτυχία των λειτουργιών ΑΙ που υπάγονται στην πολυσυζητημένη Apple Intelligence.
Αν μη τί άλλο, οι αλλαγές στο branding των λειτουργικών συστημάτων της εταιρείας - στην πραγματικότητα διαφορετικοί αριθμοί και ένα "φρεσκάρισμα" του γραφικού τους περιβάλλοντος - φανερώνουν την διακαή επιθυμία της Apple να "αλλάξει θέμα συζήτησης" όσον αφορά την αποδεδειγμένη πια ανικανότητά της να προσφέρει στο κοινό ουσιαστική, αληθινά χρήσιμη νέα λειτουργικότητα με το λογισμικό της. Για να καταφέρει κάτι τέτοιο η Apple, θα χρειαζόταν το είδος της τολμηρής προσέγγισης και προσοχής στην ποιότητα υλοποίησης που δεν διακρίνει εδώ και πολύ καιρό τα λειτουργικά συστήματα της εταιρείας.

Αυτό που δείχνει να μην καταλαβαίνει η Apple - ή απλώς έχει αποδεχθεί ως μη διαχειρίσιμο - είναι το γεγονός ότι οι συσκευές της δεν δίνουν την αίσθηση του "κουρασμένου" και κοινότυπου πλέον εξαιτίας του γραφικού περιβάλλοντος των λειτουργικών της συστημάτων (πόσο μάλλον του... αριθμού τους). Αποπνέουν αυτήν την αίσθηση στασιμότητας γιατί οι καταναλωτές απλώς δεν μπορούν να κάνουν πιο πολλά ή περισσότερο ενδιαφέροντα πράγματα όταν τα χειρίζονται, ακόμη κι όταν αγοράζουν σημαντικά ισχυρότερα laptop, tablet ή smartphone της Apple.
Ναι, ορισμένες απαιτητικές "αποστολές" σε επαγγελματικές εφαρμογές εκτελούνται ταχύτερα, όμως αυτό στην ουσία συμβαίνει λόγω του όλο και ισχυρότερου hardware, όχι λόγω του εξυπνότερου λογισμικού ή των περισσότερο αποδοτικών λειτουργικών συστημάτων της Apple.
Μα λύνονται τα προβλήματα με κινήσεις επικοινωνίας και μόνο;
Δεν είναι σε καμία περίπτωση τυχαίο το γεγονός ότι, ως συνέπεια των παραπάνω, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών στο 90% του χρόνου χρήσης των iPhone, Mac ή iPad αισθάνονται πως κάνουν ακριβώς τα ίδια πράγματα, με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο χρόνο. Τα ίδια ακριβώς πράγματα, όχι πιο γρήγορα ή περισσότερο άνετα - με αποτέλεσμα όταν αγοράζουν πανάκριβα νέα κινητά, νέους Η/Υ ή tablet της Apple να μην "εισπράττουν" αυτήν την επιθυμητή αίσθηση "αναβάθμισης" στην εμπειρία χρήσης που περιμένει κανείς όταν ξοδεύει αρκετά χρήματα για την απόκτηση τέτοιων συσκευών.

Αυτό είναι κάτι που έχουν υπογραμμίσει ουκ ολίγοι δημοσιογράφοι από το 2020 και μετά: το γεγονός, δηλαδή, ότι το hardware της Apple είναι πλέον εξαιρετικό, αλλά περιορίζεται από το μέτριο software που το αξιοποιεί (δηλαδή από τα λειτουργικά συστήματα της ίδιας της εταιρείας). Αυτό όμως δεν πρόκειται να πάψει να ισχύει με επιφανειακές αλλαγές κι όχι ουσίας. Θα αλλάξει μόνο αν η Apple φέρει στο προσκήνιο νέα λειτουργικότητα στις συσκευές της, νέες δυνατότητες που οι καταναλωτές απλώς δεν είχαν στην διάθεσή τους στο παρελθόν. Κάτι που - τουλάχιστον στην παρούσα φάση τουλάχιστον και με δεδομένη την κακή προϊστορία της - δεν δείχνει ικανή να κάνει.
Αυτός είναι ο λόγος της... απουσίας ενθουσιασμού και της διατήρησης αμφιβολιών που παρατηρείται ήδη από μερίδα του ειδικού Τύπου: μέχρις ότου η Apple αποδείξει ότι είναι σε θέση να προσφέρει πρόσθετη αξία στους καταναλωτές με το λογισμικό της, "κρατάμε μικρό καλάθι" για όλα αυτά.
Οι καταναλωτές, άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνούν ότι σε κάθε περίπτωση δικαιούνται να ζητούν από τον αμερικανικό κολοσσό καλύτερο λογισμικό από αυτό που τούς έχει προσφέρει ως τώρα γιατί, στην πραγματικότητα, το πληρώνουν: περιλαμβάνεται στην, συχνότατα υψηλή, τιμή πώλησης των συσκευών της και θα έπρεπε να τυγχάνει της ίδιας προσοχής με τα τεχνικά χαρακτηριστικά και την ποιότητα κατασκευής τους. Θα αποδείξουν τα στελέχη της Apple πως το αποδέχονται, πλέον, αυτό; Για να δούμε!