banner

banner

Σταθερά Apple και Samsung στην κορυφή των smartphones

Το Top Ten των δημοφιλέστερων σε πωλήσεις σχεδόν αποκλειστικά μοιρασμένο ανάμεσα στις δύο εταιρείες... δυστυχώς

Θα περίμενε κανείς πως, με τόσους διαφορετικούς κατασκευαστές σε ολόκληρο τον κόσμο να προωθούν όλων των ειδών τα smartphones σήμερα, οι πωλήσεις των τελευταίων θα καλύπτονταν από πολλούς τέτοιους ή, έστω, από μερικούς. Μα... όχι: βάσει έκθεσης που δημοσίευσε πρόσφατα η CounterPoint Research, την μεγάλη πλειοψηφία στις πωλήσεις των δημοφιλέστερων smartphones παγκοσμίως ουσιαστικά μοιράζονται μόνο δύο κατασκευάστριες: η Apple και η Samsung. Η ισορροπία, δε, εσόδων και κερδών από τις πωλήσεις που σημειώνουν μόνο αυτές οι δύο εταιρείες έχει παγιωθεί πλέον με τρόπο που θα πρέπει να εμπνέει ανησυχία στον κορεατικό κολοσσό τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα.

Σύμφωνα με την έκθεση της CounterPoint Research, σχεδόν όλα τα κινητά που συνθέτουν το Top Ten των δημοφιλέστερων στον κόσμο αυτήν την στιγμή είναι είτε iPhone είτε Galaxy A, με μοναδική εξαίρεση το Galaxy S25 Ultra κι ένα μοντέλο της Xiaomi (το Redmi 14C). Τα στοιχεία αυτά ισχύουν για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς που διανύουμε, οπότε αναμένουμε να δούμε αν και κατά πόσο θα αλλάξει η εικόνα αυτή όταν ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου και το δεύτερο τρίμηνο. Έως και την 1η Απριλίου, ωστόσο, οι τέσσερις πρώτες θέσεις του Top Ten και η τελευταία ανήκαν στην Apple, οι επόμενες τρεις στην Samsung και η προτελευταία σε Galaxy A, ενώ στην όγδοη βρισκόταν το Redmi. To iPhone 16e δεν περιλαμβάνεται σε αυτό το Top Ten γιατί κυκλοφόρησε τον Μάρτιο, ίσως στην επόμενη τέτοια έκθεση να έχει αντικαταστήσει το iPhone 16 Plus.

Ο πίνακας που παραθέτουμε καθιστά σαφές πως όλα τα υπόλοιπα κινητά, από όλους τους υπόλοιπους κατασκευαστές (που δεν περιλαμβάνονται σε αυτό το Top Ten) είναι εκ των πραγμάτων αναγκασμένα να διεκδικούν... όλα μαζί ένα σχετικά μικρό ποσοστό από την "πίτα" των πωλήσεων smartphones παγκοσμίως. Βάσει στοιχείων που δημοσιεύονται κατά καιρούς σε άλλες εκθέσεις, το ποσοστό αυτό υπολογίζεται (σε παγκόσμιο επίπεδο και όχι σε κατά τόπους αγορές μόνο) ανάμεσα στο 10% και το 20%, ανάλογα με την χρονική περίοδο. Αυτό σημαίνει πως οι επόμενοι π.χ. 5 ή 6 μεγαλύτεροι κατασκευαστές κινητών στον κόσμο διεκδικούν "ψίχουλα" εσόδων στην ουσία, καθώς τα περιθώρια κέρδους στα φθηνότερα κινητά είναι πολύ μικρά εξ αρχής και στα ακριβότερα κινητά μικρές οι πωλήσεις. Όχι ακριβώς η εικόνα μιας αγοράς που ωφελεί το καταναλωτικό κοινό, λοιπόν.

Υπάρχουν ορισμένα ακόμη συμπεράσματα που μπορεί να εξάγει κανείς μέσα από αυτόν τον πίνακα. Πρώτον, την αφοσίωση των καταναλωτών (το λεγόμενο brand loyalty) στην Apple δεν την συναντά κανείς οπουδήποτε αλλού (βάσει στοιχείων που στηρίζονται πια σε έτη ολόκληρα πωλήσεων). Γενικά μιλώντας, το smartphone που αγοράζουν οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν iPhone είναι και πάλι νεότερο μοντέλο iPhone (συχνά ακριβότερο). Δεύτερον, πολύς κόσμος κρατά όντως πια το smartphone του για πάνω από δύο χρόνια (και ο μέσος όρος βάσει άλλων αναφορών τείνει να πάει στα τρία...), θεωρεί λοιπόν την αγορά νέου τέτοιου σημαντική επένδυση και έτσι δεν διστάζει να καταβάλλει σημαντικά ποσά γι' αυτό: κανένα από τα πέντε μοντέλα iPhone δεν είναι ακριβώς φθηνό, με τα μοντέλα Pro/Pro Max μάλιστα κερδίζουν ολοένα και πιο πολύ έδαφος.

Αυτή είναι μία τάση που θα πρέπει να χαροποιεί την Apple, καθώς τα στελέχη της πάντοτε είχαν ως στόχο να κερδίσουν όσο μεγαλύτερο ποσοστό γίνεται από το ανώτερο και ανώτατο τμήμα της αγοράς των μοντέρνων κινητών. Η ίδια τάση θα πρέπει να προκαλεί ανησυχία στην Samsung, ωστόσο, για τον αντίστροφο λόγο: στο μεγαλύτερο τμήμα κάθε ημερολογιακού έτους τις υψηλότερες πωλήσεις τις κάνουν με διαφορά τα φθηνά της μοντέλα - όχι π.χ. τα Galaxy S - τα οποία φθηνά μοντέλα όμως χαρακτηρίζονται από μικρά περιθώρια κέρδους. Τα κορυφαία της μοντέλα κάθε χρόνο σημειώνουν αξιοπρεπείς πωλήσεις στο πρώτο διάστημα της κυκλοφορίας τους, αλλά αυτές σε αριθμό τελικά δεν είναι όσες θα χρειαζόταν για να συμπεριληφθούν στα δημοφιλέστερα παγκοσμίως. Είναι κάτι που η Samsung σαφώς θα ήθελε να αλλάξει, μα δεν είναι εύκολο να διακρίνει κανείς πώς ακριβώς θα μπορούσε να το πετύχει αυτό.

Το μόνο βέβαιο σε όλα αυτά είναι το γεγονός ότι η αγορά των smartphones σε παγκόσμιο επίπεδο ολοφάνερα χρειάζεται περισσότερο υγιή ανταγωνισμό ανάμεσα σε περισσότερες κατασκευάστριες: ως έχουν τα πράγματα, τόσο στις Δυτικές αγορές όσο και στην Ασία, για διαφορετικούς λόγους, οι επιλογές που έχουν οι καταναλωτές στην πράξη είναι εν τέλει περιορισμένες καθώς εμπορικοί παράγοντες, παράγοντες κατασκευής και διαθεσιμότητας, συνεργασίες με παρόχους κινητής κλπ. διαμορφώνουν μία εικόνα διαφορετική από αυτή που θα συνέφερε όλους μας. Ας ελπίσουμε πως το 2026 αυτό θα αρχίσει ν' αλλάζει, καθώς τα ολιγοπώλια ιστορικά μόνο αρνητικά έχουν αποδειχθεί - σε βάθος χρόνου ακόμη και για τις εταιρείες που τ' απολαμβάνουν. Για να δούμε, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner