banner

2009: LCD vs plasma vs... money

Προσεκτικές επιλογές, ευαίσθητες ισορροπίες

Είναι όχι από τα δελτία Τύπου των κατασκευαστριών εταιρειών ή από τις ανακοινώσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων των εμπόρων, μα μέσα από άλλα, περισσότερο "χειροπιαστά" στοιχεία εφικτό να καταλάβει εν τέλει κανείς την πρόοδο μιας προϊοντικής κατηγορίας. Στοιχεία όπως τον πολύ μεγαλύτερο αριθμό από e-mail που έχει λάβει η στήλη σχετικά με την επιλογή panel υψηλής ευκρίνειας - συνοψιζόμενο στην κλασική πια ερώτηση "ποιά τηλεόραση να πάρω;" - σε αντιπαραβολή με τα όσα λάβαινε πέρυσι τέτοιο καιρό. Παρά την πολυσυζητημένη οικονομική κρίση, παρά το γεγονός ότι τα τηλεοπτικά κανάλια δεν έχουν καν ξεκινήσει ακόμη τις διαδικασίες μετάβασης σε περιεχόμενο HD, το ενδιαφέρον του κόσμου για τις τηλεοράσεις υψηλής ευκρίνειας (και η σύγχυσή του από τα πάμπολλα μοντέλα και τις διαφορετικές τεχνολογίες πίσω από αυτά) παραμένει μεγάλο. Τί μπορεί να περιμένει, λοιπόν, το συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό από τη νέα χρονιά, με δεδομένο ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών δεν έχει ακόμη αγοράσει τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας; Και πώς ο συναγωνισμός ανάμεσα στα δύο "στρατόπεδα" των LCD και plasma θα επηρεάσει τις επιλογές του;

Καλύτερα να αποσαφηνίσουμε τη θέση μας από την αρχή και να "καταθέσουμε" το εξής, δίχως ίχνος διάθεσης για... δημοσιογραφική υπεκφυγή: σε αυτό το χρονικό σημείο, απολύτως κανένας δεν μπορεί να προβλέψει το "χάρτη" της αγοράς των panel υψηλής ευκρίνειας σε 12 μήνες από σήμερα. Η οικονομική δυστοκία επηρεάζει τις κατασκευάστριες εταιρείες σε τέτοιο βαθμό, που αποφάσεις και επιλογές τους παρμένες κάτω από την πίεση αυτού του κλίματος μπορούν να ανατρέψουν θεαματικά τις όποιες ισορροπίες. Μερικές τέτοιες αποφάσεις έχουν ήδη παρθεί και αφορούν σε "αναγκαστικές" συμμαχίες ανάμεσα σε άλλοτε ανταγωνιστικούς κατασκευαστές (για λόγους οικονομίας κλίμακος στα κόστη κατασκευής), σε παύση των δραστηριοτήτων τους σε συγκεκριμένες αγορές, ακόμη και σε οριστική λήξη της δραστηριότητάς τους στο συγκεκριμένο τομέα. Παραδείγματα εταιρειών που έχουν ήδη προβεί σε τέτοια μέτρα είναι οι Sony, Sharp, Pioneer, Panasonic, Hitachi και Philips - με άλλα λόγια λόγια, οι πιο πολλές με πολυεθνική παρουσία και μεγάλη γκάμα προτάσεων.

Υπάρχουν ωστόσο κάποιες εξελίξεις πρακτικά δρομολογημένες στην κατηγορία των τηλεοράσεων υψηλής ευκρίνειας, αν μη τί άλλο γιατί η πρόοδός τους από τεχνολογικής πλευράς κινείται ακόμη με τη... "φόρα" του 2008. Μέσα στο 2009, για παράδειγμα, θα δούμε όλο και περισσότερες τηλεοράσεις με ρυθμό ανανέωσης της εικόνας στα 200, 240 ή και περισσότερα Hz, με συνέπεια την ομαλότερη κίνησή της. Θα δούμε όλο και πιο πολλά panel να εντάσσονται μέσω θύρας Ethernet και του προτύπου DLNA στο υπόλοιπο οικιακό δίκτυο. Θα δούμε panel με όλο και πλουσιότερο εξοπλισμό (θύρες HDMI και USB, διπλοί δέκτες κ.α.), με αποτέλεσμα ο "μέσος όρος" του τί μπορεί να απαιτεί κανείς σε αυτόν τον τομέα να "ανεβαίνει επίπεδο". Ο κόσμος, λοιπόν, που προτίθεται να επενδύσει σε μία τηλεόραση που θα καλύψει και τις τωρινές, και τις μελλοντικές του ανάγκες, το 2009 θα έχει πολύ περισσότερες επιλογές απ' ότι το 2008 - και προφανώς σε καλύτερες τιμές.

Ένα ζήτημα που αποτελεί πάρα πολύ συχνά θέμα προς συζήτηση πάντως στους κύκλους των ανθρώπων που παρακολουθούν την αγορά των panel υψηλής ευκρίνειας, είναι το αν και κατά πόσο το 2009 θα είναι η χρονιά που θα "γείρει την πλάστιγγα" οριστικά προς την πλευρά των τηλεοράσεων τεχνολογίας LCD ή θα είναι μία ακόμη χρονιά κατά την οποία τα panel τεχνολογίας plasma θα "αντισταθούν σθεναρά" στις πιέσεις που τούς ασκούνται. Τους τελευταίους 18 μήνες οι LCD κατάφεραν να εξοστρακίσουν τις plasma από τις "χαμηλές" διαγωνίους, καθώς και απ' τη δημοφιλέστερη (των 42 ιντσών), οι δεύτερες όμως παραμένουν η μόνη επιλογή για όσους είτε αναζητούν την κορυφαία εικόνα χρωματικά είτε αναζητούν διαγωνίους άνω των 50 ιντσών με όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα. Ο χρόνος κυλά ομολογουμένως υπέρ των LCD, καθώς γίνονται όλο και φθηνότερες σε κάθε διαγώνιο, πλησιάζοντας παράλληλα σε... επικίνδυνο βαθμό την χρωματική απόδοση και αντίθεση των plasma. Όμως το 2009 και το 2010 οι δεύτερες θα συνεχίσουν να αποτελούν "μάχιμη" επιλογή, ειδικά στις δύο υποπεριπτώσεις που αναφέραμε.

Τί μπορεί να απαντήσει, λοιπόν, συνολικά η στήλη σε όλες εκείνες τις ερωτήσεις που συγκλίνουν στον κοινό παρανομαστή του "ποιά τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας να αγοράσω"; Μπορεί να απαντήσει με τρόπο τυπικό, υπενθυμίζοντας ότι καμία αγορά τεχνολογικού προϊόντος δεν μπορεί εν τέλει να γίνει βάσει του τί θα γίνει διαθέσιμο στο μέλλον: καλύτερα προϊόντα και σε χαμηλότερες τιμές θα κυκλοφορούν πάντοτε, οπότε δεν μπορεί κανείς να περιμένει... για πάντα! Η αγορά μιας τηλεόρασης υψηλής ευκρίνειας γίνεται βάσει των παρόντων αναγκών και των διαθέσιμων χρημάτων. Ναι, όσοι ανέβαλλαν την αγορά ενός panel hi-def μέχρι τώρα, θα αγοράσουν καλύτερες συσκευές με τα ίδια χρήματα που άλλοι "κατέθεσαν" πριν από δύο χρόνια. Όμως οι τηλεοράσεις υψηλής ευκρίνειας έχουν πια ωριμάσει σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε όσοι επενδύσουν σήμερα σε ένα panel 1080p "νέας κοπής" και κόστους π.χ. από 1.500 έως 3.000 ευρώ, μπορούν να περιμένουν ότι αυτό θα καλύψει τις ανάγκες τους για αρκετά χρόνια. Κάτι καθόλου δεδομένο έως και πέρυσι.

Μπορούμε πάντως να απαντήσουμε και περισσότερο... επίκαιρα στο παραπάνω ερώτημα, καταθέτοντας την άποψη πως το 2009 δεν θα αλλάξουν πολλά στη "γεωγραφία" της προϊοντικής αυτής κατηγορίας. Ούτε οι plasma θα παραχωρήσουν πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς στις LCD, ούτε οι OLED θα καταστούν ακριβώς... ευρείας κατανάλωσης, ούτε οι LCD θα γίνουν ξαφνικά προσιτές απ' όλους στις "μεγάλες διαγωνίους". Και φέτος θα υπάρχουν καλύτερα μοντέλα από άλλα στην ίδια τιμή, και φέτος θα υπάρχουν πιο προσιτά panel και ακριβότερες προτάσεις από τον ίδιο κατασκευαστή. Η απαραίτητη έρευνα αγοράς συνεχίζει να αποτελεί must, τόσο αν γνωρίζει κανείς ακριβώς πόσα μπορεί να ξοδέψει (και αναζητά το καλύτερο μοντέλο γι' αυτά τα χρήματα), όσο και όταν έχει καταλήξει σε ένα μοντέλο (και αναζητά την χαμηλότερη τιμή γι' αυτό). Με αυτά ως δεδομένα - που είναι εκπληκτικό πόσοι καταναλωτές δεν τα λαμβάνουν εν τέλει στα υπόψιν όταν ψάχνουν για τηλεόραση high definition - μόνο θέμα "διαβασμένης" επιλογής και διαθέσιμων χρημάτων τίθεται πια. Από προτάσεις... άλλο τίποτε, και το 2009!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner