H βιομηχανία του κινηματογράφου βιώνει την ίδια αβέβαιη και από πολλές απόψεις... επώδυνη περίοδο της προσαρμογής σε νέα δεδομένα που βίωσε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η βιομηχανία της μουσικής. Το κοινό είναι πλέον παγκόσμιο μέσα από τη δύναμη του Internet, οι συνήθειες "κατανάλωσης" των ταινιών εντελώς διαφορετικές σε σχέση με το παρελθόν, ενώ τα επιχειρηματικά μοντέλα παραμένουν είτε ανεφάρμοστα είτε αδοκίμαστα, σίγουρα πάντως όχι ευθυγραμμισμένα με τις δυνατότητες που υπάρχουν στην αγορά. Απόψεις και προτάσεις για πολλά πράγματα εκφράζονται από παντού, λίγες ωστόσο που μπορούμε να θυμηθούμε όσον αφορά στο πώς και πόσο θα έπρεπε να χρεώνεται η θέαση μιας ταινίας από το κοινό ήταν τόσο ενδιαφέρουσες όσο αυτή που εξέφρασε πριν από λίγες μέρες ο Jeffrey Katzenberg: χρέωση με... την ίντσα!
Ο Katzenberg δεν είναι άλλος από τον διευθύνοντα σύμβουλο της DreamWorks Interactive, της εταιρείας παραγωγής που έχει υπογράψει αγαπημένες ταινίες animation όπως οι σειρές των Shrek, Madagascar και Kung-Fu Panda. Έχει, λοιπόν, καλύτερη εικόνα της τεχνολογικής πλευράς του σύγχρονου σινεμά από το μέσο... στέλεχος του Hollywood. Ο Katzenberg μιλώντας στο πρόσφατο Milken Global Conference υποστήριξε πως η "χρέωση" των ταινιών μελλοντικά μπορεί να γίνεται σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο, το παραδοσιακό, θα μπορούσε να ισχύει η τιμή εισιτηρίου των $10-$14 που συναντάμε σήμερα στα σινεμά και να εφαρμόζεται το ίδιο χρονικό "παράθυρο" διάθεσης των περίπου 20 ημερών - κατά το οποίο η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό των εσόδων της. Από την επόμενη κιόλας μέρα η κάθε ταινία θα μπορούσε να γίνεται διαθέσιμη ψηφιακά, μέσω Internet - και πιθανώς σε "τρίτο χρόνο" σε υλικό μέσο αποθήκευσης... αν και ο Katzenberg δεν το ανέφερε καν (κι αναρωτιόμαστε γιατί).
Το πιο ενδιαφέρον όλων, ωστόσο, είναι το πώς ο Katzenberg θεωρεί πως θα μπορούσε να γίνεται η χρέωση στην οικιακή αγορά. Ο διευθύνοντας σύμβουλος της DreamWorks θεωρεί πως το ψηφιακό αρχείο της ταινίας θα πρέπει να χρεώνεται ανάλογα με το μέσο προβολής όπου ο καταναλωτής θα το παρακολουθήσει. Έτσι, σύμφωνα με τον Katzenberg, μία "λογική" χρέωση θα ήταν "τα $15 για μία οθόνη κινηματογραφική, τα $4 για μία οθόνη τηλεόρασης έως 75 ίντσες και τα $2 για μία οθόνη smartphone". Αυτή η χρέωση θα ισχύει για όλες τις αγορές στον κόσμο ταυτόχρονα, όχι μόνο την αμερικανική, και το στέλεχος της DreamWorks εμφανίζεται πεπεισμένο ότι "θα έχει επιβληθεί σε μία δεκαετία από σήμερα".
Η τοποθέτηση είναι, αν μη τί άλλο, πρωτότυπη και ίσως σε 'ενα βαθμό "ακριβοδίκαιη", με την έννοια ότι όντως δεν θα έπρεπε να χρεώνεται κάποιος που βλέπει μία ταινία π.χ. σε ένα tablet και κάποιος που βλέπει την ίδια ταινία π.χ. σε πανί προβολής 150 ιντσών, το ίδιο ποσό. Από την άλλη, όπως επεσήμαναν και άλλοι συνάδελφοι οι παρακολούθησαν την ίδια ομιλία, δεν θα είναι ακριβώς... εύκολο για το Hollywood να βρει - τεχνολογικά μιλώντας πάντα - εκείνους τους μηχανισμούς ασφαλείας που θα "καταλάβαιναν" με ακρίβεια τη διαγώνιο της εκάστοτε οθόνης προβολής και θα "έκριναν" ποια "έκδοση" της ταινίας είναι η σωστή ή νόμιμη. Ειδικά μηχανισμούς που, προφανώς, θα πρέπει να εμπιστεύεται τόσο το Hollywood, όσο και ο καταναλωτής. Για την ώρα κάτι τέτοιο είναι πρακτικά αδύνατο τεχνολογικά, εκτός κι αν ο Katzenberg μιλά απλώς για διαφορετικές "εκδόσεις" της ίδιας ταινίας βάσει ανάλυσης (HD/UHD κλπ) ή/και συμπίεσης (bitrate). Σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι πως εκ μέρους του Hollywood χρειάζεται στο συγκεκριμένο θέμα πολύ μεγαλύτερη ευελιξία από αυτή που επιδεικνύει σήμερα. Όσο συντομότερα παρθούν οι σχετικές αποφάσεις, τόσο το καλύτερο για όλους!