banner

Εικόνα 4Κ: το... τρις εξαμαρτείν, πάει πολύ

Έτοιμη η αγορά να μεταβεί στην υπερυψηλή ευκρίνεια, ξανά ανέτοιμοι οι πάροχοι περιεχομένου

Είναι μάλλον... χαρακτηριστική αδυναμία τόσο του Hollywood όσο και των εταιρειών τεχνολογίας: δεν μπορεί να εξηγήσει κανείς διαφορετικά το γεγονός ότι "πέφτουν στα ίδια λάθη" ξανά... και ξανά... και ξανά. Ενώ το περισσότερο ηχηρό μήνυμα της πρόσφατης έκθεσης της CES ήταν πέρα από κάθε αμφιβολία αυτό που σχετίζεται με την υπερυψηλή ευκρίνεια και γενικώς τα προϊόντα που σχετίζονται με την εικόνα 4Κ, ήταν τόσοι οι εμπλεκόμενοι που δεν καταλαβαίνουν το ρόλο τους σε όλα αυτά, και τόσο λίγοι αυτοί που τον καταλαβαίνουν, ώστε είναι... ν' αναρωτιέται κανείς: θέλουν τελικά οι πολυεθνικές να επιτύχουν εμπορικά όλες αυτές οι τεχνολογίες που προωθούν, ή τις ενδιαφέρει περισσότερο η εικόνα που δίνουν για την πορεία της μετοχής τους στο χρηματιστήριο;

Ο λόγος (και πάλι) για την έλλειψη περιεχομένου, φυσικά. Ενώ στο χώρο της έκθεσης επιδείχθηκαν όχι λιγότερες από 50 (!) διαφορετικές συσκευές υπερυψηλής ευκρίνειας - τηλεοράσεις και προβολείς σε διάφορες διαγωνίους και ζώνες τιμών - οι... πραγματικοί λόγοι για τους οποίους θα ήθελε να αγοράσει κάποιος όλα αυτά τα προϊόντα "έλαμψε διά της απουσίας του". Με εξαίρεση την Netflix (που είχε και πριν την CES ανακοινώσει τις προθέσεις της να προσφέρει πρόγραμμα σε εικόνα 4Κ) και τη Sony (που είχε από πέρυσι ξεκινήσει την υπηρεσία διάθεσης ταινιών 4K και θα την επεκτείνει φέτος), πανελάχιστα έως ανύπαρκτα ήταν τα δείγματα εταιρειών που σχετίζονται με το περιεχόμενο και έδειξαν σαφείς προθέσεις υποστήριξης της υπερυψηλής ευκρίνειας μέσα στους επόμενους 9-12 μήνες. Στο διάστημα που έχει την περισσότερη σημασία να το κάνουν, δηλαδή.

Διά της απουσίας της, άλλωστε, έλαμψε και ο σύνδεσμος εταιρειών που διαμορφώνει τα πρότυπα λειτουργίας και παρουσίας των δίσκων Blu-ray στην αγορά (o Blu-ray Association δηλαδή). Ενώ τα ίδια τα στελέχη του σε συνεντεύξεις έχουν αναγνωρίσει την ανάγκη και τη σημασία εμφάνισης μιας εκδοχής δίσκων Blu-ray που θα χωρά ταινίες σε υπερυψηλή ευκρίνεια (η σημερινή εκδοχή μόλις και επαρκεί αν δεν συμπεριληφθούν extras και πολλαπλές γλώσσες στον ήχο), και ενώ οι συζητήσεις έχουν ξεκινήσει από πέρυσι τέτοιο καιρό, ο σύνδεσμος... "αγρόν αγοράζει". Ο αλγόριθμος συμπίεσης H.265 έχει οριστικοποιηθεί από τις αρχές του φθινοπώρου, το πρότυπο Blu-ray των τεσσάρων "στρώσεων" υπάρχει ήδη και έχει κατασκευαστικά δοκιμαστεί, πρωτογενές περιεχόμενο - ταινίες της τελευταίας πενταετίας το λιγότερο, γυρισμένες εξ αρχής σε ανάλυση 4Κ - υπάρχει... τί περιμένουν οι ιθύνοντες; Δημοψήφισμα;

Η βιομηχανία αυτή του home entertainment συνολικά επιδεικνύει μερικές φορές τόση ανωριμότητα και τόση ανοησία, που είναι να απορεί κανείς με το πώς έχει καταφέρει να επιβιώσει μέχρι σήμερα. Όταν άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτες τηλεοράσεις TrueHD (ανάλυσης 1080p δηλαδή) στην αγορά το 2005, το μόνο περιεχόμενο που είχαμε σε υψηλή ευκρίνεια ήταν... κάτι demo clip από το Internet, αναπαράξιμα μόνο σε PC - παρεμπιπτόντως τη μέρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, με την υπερυψηλή ευκρίνεια συμβαίνει ακριβώς το ίδιο. Χρειάστηκε να έλθει το 2007 για να έχουμε στη διάθεσή μας τις πρώτες ταινίες σε Blu-ray. Όταν το 2009-2010 οι κατασκευάστρεις εταιρείες "μας είχαν ζαλίσει" με την εικόνα 3D, το μόνο φιλμ που άξιζε να δει κανείς στερεοσκοπικά (και παραμένει ένα από τα ελάχιστα) ήταν το Avatar. Η τεχνολογία per se δεν έγινε ποτέ δημοφιλής γιατί δεν προσέφερε τίποτε το ουσιαστικό, αλλά και το απαραίτητο περιεχόμενο όχι μόνο άργησε να εμφανιστεί, στην ουσία δεν εμφανίστηκε ποτέ επαρκώς.

Και... fast forward στο 2013/2014: η ίδια κατάσταση, οι ίδιες παράμετροι για την επιτυχία, ε, απ' ότι φαίνεται και τα ίδια "φάουλ". Η υπερυψηλή ευκρίνεια είναι το καλύτερο πράγμα που συνέβη στην οικιακή εικόνα τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη να δικαιολογηθεί η αγορά νέας τηλεόρασης ή νέου προβολέα παραμένει, το υλικό σε εικόνα 4Κ είναι το μόνο που μπορεί να εκπληρώσει αυτήν την ανάγκη... και οι καταναλωτές θα πρέπει για μία ακόμη φορά να περιμένουν τους παραγωγούς περιεχομένου να "ξυπνήσουν". Ναι, οι μηχανισμοί αναβάθμισης της εικόνας σε πολλές τηλεοράσεις και προβολείς - που μετατρέπουν την υψηλή ευκρίνεια σε υπερυψηλή με εντυπωσιακά ενίοτε αποτελέσματα - μπορεί να "εξοικονομήσει χρόνο", κάποιον, για τους κατασκευαστές. Αλλά οι άνθρωποι που έχουν τη γνώση, τη διάθεση και τα χρήματα να αποκτήσουν μέσα στο 2014 ένα μέσο προβολής εικόνας 4K - οι πολυσυζητημένοι early adopters - δεν θα το κάνουν πλέον "γιατί έτσι". Δεν έχουμε 2005 ή έστω 2010. Τα πράγματα είναι αλλιώς, πώς να το κάνουμε τώρα;

Με όλες τις "αρμόδιες" εταιρείες του Blu-ray Association να έχουν αποτύχει να προσφέρουν αυτά που πρέπει ώστε να έχουμε Blu-ray player και οπτικούς δίσκους αληθινής υπερυψηλής ευκρίνειας, απομένει να δούμε αν 2-3 Δικτυακές υπηρεσίες, οι κατάλληλα εξοπλισμένες τηλεοράσεις και το PlayStation 4 θα αποδειχθούν αρκετά ώστε η εικόνα 4Κ να δεχθεί την ώθηση που χρειάζεται φέτος. Δεν είμαστε αισιόδοξοι ή απαισιόδοξοι - είμαστε απλά περίεργοι. Η εικόνα 4Κ έχει όλες τις πιθανότητες με το μέρος της και... πίσω, δεν θα μείνει. Είναι σχεδόν "καταδικασμένη να πετύχει", όσος χρόνος κι αν χρειαστεί. Όμως μάς έχει κουράσει η ανικανότητα των ίδιων κάθε φορά κηφήνων: των οργανισμών παγίωσης προτύπων, των στελεχών του Hollywood, των "παραγόντων της αγοράς" με την χειρότερη έννοια του όρου. Όλων αυτών που κάθε φορά ζητούν χρήματα από το ενθουσιώδες με την τεχνολογία κοινό στηριζόμενοι σε μια μελλοντική υπόσχεση, η οποία πρακτικά δεν εκπληρώνεται ποτέ. Επιτέλους, νισάφι!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner