Έχοντας ήδη κάνει αναλυτική παρουσίαση στις Sony Bravia X90J και Sony Bravia A90J, το Αθηνόραμα Digital συγκέντρωσε το προηγούμενο διάστημα αρκετές... "ώρες πτήσης" με το νέο λειτουργικό της Google για τηλεοράσεις, το Google TV. Καθώς αυτό θα προσφέρεται από δω και στο εξής μόνιμα όχι μόνο από τα μοντέλα της Sony, αλλά και πολλά των TCL, Philips και άλλων, σαφώς έχει νόημα μία "κατάθεση εντυπώσεων" γι' αυτό: και σημαντικές διαφορές έχει από τον προκάτοχό του, το δημοφιλές Android TV, και χιλιάδες καταναλωτές ενδιαφέρει. Τί μπορούν και τί θα πρέπει να περιμένουν αυτοί από το νεότερο λειτουργικό της Google για μεγάλες οθόνες, ειδικά από την υλοποίηση της Sony που φιλοξενείται σε όλες τις Bravia XR του τρέχοντος έτους;
Ας ξεκινήσουμε από το τί... δεν θα πρέπει να περιμένουν οι καταναλωτές: ένα εντελώς νέο και διαφορετικό λειτουργικό σύστημα. Όσοι και όσες γνωρίζουν τί συμβαίνει με το Android στα smartphones, μπορούν να σκεφτούν το Google TV ως ένα "skin" για το Android TV: ένα γραφικό περιβάλλον ανασχεδιασμένο μεν για το πρώτο, αλλά με το δεύτερο να συνεχίζει να λειτουργεί "κάτω από" αυτό. Τα βασικά δομικά στοιχεία των δύο είναι παρόμοια, οπότε η συμβατότητα των apps του Google Play είναι δεδομένη, το Chromecast λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, τα ίδια περιφερειακά υποστηρίζονται πλήρως και χωρίς αλλαγές. Απλώς το Google TV είναι περισσότερο καλαίσθητο αισθητικά και η δομή του ακολουθεί άλλη προσέγγιση (πιο πολλά γι' αυτήν στην συνέχεια).
Η διαδικασία της αρχικής ρύθμισης μιας τηλεόρασης βασισμένης σε Google TV είναι εύκολη μεν, κάπως χρονοβόρα δε (η χρήση ενός κινητού Android στην διάρκειά της διευκολύνει τα πράγματα κατά πολύ). Είναι, δε, το πρώτο λειτουργικό σύστημα που επιτρέπει την ρύθμιση μιας σύγχρονης τηλεόρασης ως... Dumb TV αντί για Smart TV, με την έννοια ότι μπορούν να απενεργοποιηθούν όλες οι "έξυπνες λειτουργίες" της και να αποσυνδεθεί εντελώς από το Internet. Δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς για ποιό λόγο θα επέλεγε κανείς κάτι τέτοιο εν έτει 2021, με τις λειτουργίες Smart TV τόσο σημαντικές πια γι' αυτήν την προϊοντική κατηγορία, αλλά προφανώς υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι που θέλουν να χρησιμοποιούν τις συσκευές αυτές μόνο για τηλεοπτικό πρόγραμμα ή/και με εξωτερικές πηγές περιεχομένου - ή πολλοί που ανησυχούν για την ιδιωτικότητά τους και την συλλογή προσωπικών δεδομένων από τους κατασκευαστές... - ώστε η Google να αποφασίσει να τούς προσφέρει αυτήν την επιλογή. Δεν τους αδικούμε.
Όσον αφορά στην περίπτωση των X90J και A90J, άλλωστε, για τις οποίες μπορούμε να μιλήσουμε με σιγουριά, οι Google και Sony ζητούν προσωπικά δεδομένα σε διάφορα στάδια της διαδικασίας ρύθμισης των τηλεοράσεων αυτών και μια σειρά διαφορετικών τρόπων. Από ένα σημείο και πέρα έγινε σχεδόν κουραστικό να αρνείται κανείς ξανά και ξανά την πρόσβαση σε τέτοια δεδομένα - και είναι πρακτικά αδύνατον να μην παραχωρηθούν έστω κάποια, όσα ακολουθούν το προφίλ του χρήστη Google κυρίως - όμως οι... υπομονετικοί χρήστες μπορούν να περιορίσουν εν τέλει τα προσωπικά δεδομένα που κρατά το Google TV σε ικανοποιητικό βαθμό.
Αφού πάντως η διαδικασία της αρχικής ρύθμισης ολοκληρωθεί και ο καταναλωτής έχει εισάγει τα στοιχεία των προφίλ που διατηρεί στις διάφορες Δικτυακές υπηρεσίες - όπως οι Netflix, Amazon Prime Video, YouTube, Disney Plus, Apple TV Plus κλπ. - το σημαντικότερο επιχείρημα χρήσης του Google TV γίνεται αμέσως κατανοητό: το νέο γραφικό περιβάλλον έχει δομηθεί γύρω από το περιεχόμενο, πώς αυτό μπορεί να συγκεντρώνεται από διαφορετικές πηγές και πώς να παρουσιάζεται στους θεατές βάσει παρελθόντων επιλογών τους. Οι οριζόντιες σειρές με μικρογραφίες ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, clips κλπ. για κάθε μία πηγή περιεχομένου ξεχωριστά, που αξιοποιούνταν στο Android TV, είναι παρούσες και στο Google TV. Όμως το δεύτερο κάνει πλέον προτάσεις "από μόνο του" από κάθε πηγή, ενώ διαμορφώνει και θεματικές κατηγορίες με προτάσεις από όλες τις πηγές μαζί, έτσι ώστε οι καταναλωτές να "ανακαλύπτουν" νέο περιεχόμενο χωρίς ουσιαστική προσπάθεια ή χρονοβόρα αναζήτηση.
Κάτι το οποίο θα πρέπει να έχουν στα υπ' όψιν οι καταναλωτές όσον αφορά σε αυτήν την νέα προσέγγιση είναι το γεγονός ότι στην πράξη δεν "εισπράττουν" όλοι οι θεατές την ίδια εμπειρία χρήσης από το Google TV. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν είναι όλες οι Δικτυακές υπηρεσίες περιεχομένου διαθέσιμες σε όλες τις χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, δεν έχουμε ακόμη επίσημη πρόσβαση στα Disney Plus, HBO Max, Hulu κ.α., οπότε αν δεν είναι εγκατεστημένα τα αντίστοιχα apps, το Google TV δεν μπορεί να αντλήσει ταινίες και τηλεοπτικές σειρές από εκεί. Αν οι διαθέσιμες υπηρεσίες είναι πολύ λίγες, το νέο λειτουργικό σύστημα της Google θα... κάνει ό,τι μπορεί, αλλά δεν θα είναι βεβαίως τόσο "πλούσιες" οι οθόνες περιεχομένου σε επιλογές και δεν θα συγκεντρώνονται θεματικές κατηγορίες πλήρεις.
Αυτός ο τρόπος λειτουργίας σημαίνει, με άλλα λόγια, πως οι Έλληνες καταναλωτές δεν θα έχουν στην διάθεσή τους την περιοχή "For You" όπου συγκεντρώνονται από το Google TV οι θεματικές προτάσεις από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες μαζί. Διαθέσιμη, επίσης, δεν είναι στην χώρα μας η περιοχή "Live", η οποία φιλοξενεί υπηρεσίες Over The Top (ΟΤΤ), εκείνες που προβάλλουν δηλαδή και "ζωντανό" τηλεοπτικό πρόγραμμα απευθείας μέσω Internet, εμπλουτισμένο με extra λειτουργίες ασχέτως τύπου Δικτυακής σύνδεσης. Απ' όσο γνωρίζουμε οι COSMOTE TV και EON TV δεν έχουν ακόμη αναπτύξει apps ειδικά για Google TV (δεν αρκεί να είναι απλώς συμβατά με Android TV για να εμφανιστούν στην περιοχή "Live") μα αυτό μπορεί να αλλάξει μελλοντικά. Οι καταναλωτές πάντως που θέλουν την ταχύτερη δυνατή πρόσβαση στις πηγές περιεχομένου που χρησιμοποιούν πιο πολύ, μπορούν να αξιοποιήσουν την κατάσταση λειτουργίας "App-Only" του Google TV, η οποία εμφανίζει μόνο τα apps που θα επιλέξουν και τίποτε άλλο. Υποψιαζόμαστε πως στην χώρα μας πολλοί θα ακολουθήσουν αυτήν την οδό.
Η όλη προσέγγιση του Google TV, η οποία θέτει το περιεχόμενο στο επίκεντρο της λειτουργίας του, είναι μοντέρνα και έξυπνη - ειδικά αν οι παρούσες πηγές είναι αρκετές ώστε ο αλγόριθμος της Google να φέρνει στο προσκήνιο προτεινόμενες ταινίες ή σειρές που όντως αντιστοιχούν στις προτιμήσεις του θεατή. Απλώς στην Ελλάδα δεν είναι αξιοποιήσιμος ο αλγόριθμος αυτός στο 100%, παρά μόνο στις μεμονωμένες σειρές μικρογραφιών για κάθε πηγή (η χρήση VPN λύνει αυτά τα προβλήματα αλλά και... "γκρίζα ζώνη" ακόμη αποτελεί και για όλους δεν είναι). Πάντως το ίδιο το Google TV δείχνει πολύ ωραίο στις Bravia X90J και A90J καθώς είναι σχεδιασμένο για οθόνες ανάλυσης 4Κ (το Android TV υποστηρίζει μόνο έως FullHD), ενώ στην χρήση του αυτή καθ' αυτή είναι επαρκώς γρήγορο στις συγκεκριμένες τηλεοράσεις της Sony.
Αξίζει να υπογραμμιστεί, δε, πως το Google TV βασίζεται στο Android 10, πράγμα που σημαίνει πως οι συγκεκριμένες τηλεοράσεις είναι πολύ πιθανό στο μέλλον να αναβαθμιστούν σε Android 11 ή και 12 πέρα από τις ενημερώσεις ασφαλείας που θα δεχθούν (οι Bravia από το 2019 "και πίσω" παραμένουν για πάντα στο Android 9). Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε, φυσικά, πώς ακριβώς θα αποδίδουν επόμενες εκδόσεις του Google TV στα υποσυστήματα των Sony Bravia XR του 2021, αλλά - βάσει προϊστορίας των Ιαπώνων σε αυτόν τον τομέα - τρέφουμε ελπίδες για το καλύτερο. Και αναμένουμε από τον εξελιγμένο μηχανισμό διαχείρισης περιεχομένου του Google TV υποστήριξη της Ελλάδας και άλλων χωρών μέσα στο 2022.