Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που παρακολουθούν την αρθρογραφία που φιλοξενούμε για θέματα home cinema έχουν πιθανότατα παρατηρήσει μία φανερή... ανισσοροπία στο ζήτημα της υπερυψηλής ευκρίνειας ή εικόνας 4Κ, όπως αποκαλείται συχνότερα. Η ανισορροπία είναι η εξής: έχουμε κάνει λόγο για έναν αριθμό διαφορετικών τηλεοράσεων 4Κ, το λιγότερο 10, από 5 διαφορετικούς κατασκευαστές, αλλά αναφορά μόνο σε 2 προβολείς - και αυτούς από έναν και μόνο κατασκευαστή. Είναι ένα παράδοξο γεγονός, που μάλιστα αντιτίθεται στην ίδια την ουσία της υπερυψηλής ευκρίνειας, η οποία στις μεγαλύτερες διαγωνίους που προσφέρουν οι προβολείς, έχει να δώσει περισσότερα από όσα οι τηλεοράσεις των "γήινων" διαγωνίων.
Τί συμβαίνει, λοιπόν; Γιατί δεν έχουμε ακόμη - ούτε καν "στα χαρτιά" - προβολείς 4Κ στον ορίζοντα, πόσο μάλλον στην αγορά, πέρα από τους VW1000ES και VW500ES της Sony;
H απάντηση δεν θα ήταν εύκολη, αν δεν είχε κανείς τη θέληση να ψάξει... "προς τα πίσω", στα βασικά δομικά στοιχεία ενός σύγχρονου προβολέα - αυτά στα οποία στηρίζονται όλοι οι κατασκευαστές για να δημιουργήσουν τις προτάσεις τους. Aυτή τη στιγμή οι οικιακού προβολείς είναι τεχνολογίας είτε LCD, είτε DLP. Οι πρώτοι χωρίζονται σε διάφορες υποκατηγορίες (ανάλογα με την υλοποίηση): τους LCOS, D-ILA, 3LCD και SXRD. Οι δεύτεροι λειτουργούν στις διάφορες υλοποιήσεις τους με γενικώς παρόμοιο τρόπο. Προβολείς SXRD είναι οι δύο Sony που προαναφέραμε, οπότε τους "αφήνουμε στην άκρη" για λίγο. Οι μόνοι άλλοι προβολείς 4Κ που υπάρχουν στην αγορά παγκοσμίως είναι ο 810 Reference της Meridian, o CinemaQuattro της Sim2 και ο DP4K της Ice Cinema. Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που δεν τους έχουν ακούσει ποτέ, είναι απόλυτα δικαιολογημένοι: κοστίζουν $240.000, $175.000 και $165.000 αντίστοιχα - σε άλλη κατηγορία εντελώς από τους VW1000ES και VW500ES, που κοστίζουν $25.000 και $10.000 αντίστοιχα.
Και οι τρεις πανάκριβοι προβολείς είναι ειδικές υλοποιήσεις - LCD/D-ILA o πρώτος, DLP οι άλλοι δύο - οι οποίες είχαν ως αρχικό προορισμό τη χρήση σε επαγγελματικά και εμπορικά σινεμά. Όχι τα σπίτια. Αυτό σημαίνει πως την τεχνολογία στην οποία βασίζονται δεν μπορεί "έτσι απλά" να την πάρει άλλος κατασκευαστής και να την αξιοποιήσει σε δικό του προϊόν. Για να γίνει αυτό, πρέπει εταιρείες όπως οι Texas Instruments και JVC να επανασχεδιάσουν τα υποσυστήματα στα οποία στηρίζονται οι πανάκριβοι προβολείς, έτσι ώστε το κόστος κατασκευής τους να έχει νόημα σε μαζική παραγωγή. Κάτι που καμία από τις εταιρείες αυτές δεν θεωρεί, στα πρώτα αυτά βήματα της εικόνας 4Κ, εμπορικά συμφέρον.