Ακόμη και οι μεγαλύτερες πολυεθνικές του θεάματος δεν έχουν... απεριόριστα κεφάλαια για την λειτουργία και ανάπτυξή τους - πόσο μάλλον η Netflix, της οποίας το φιλόδοξο σχέδιο εξέλιξης για τα επόμενα χρόνια ακολουθεί ένα μοντέλο υψηλού δανεισμού και πολύ μεγάλων επενδύσεων σε παραγωγή περιεχομένου, με αντάλλαγμα μία σταθερά επεκτεινόμενη πελατειακή βάση. Δυσάρεστη, λοιπόν, αλλά όχι μεγάλη η έκπληξη που προξένησε η ανακοίνωση της εταιρείας πως αυξάνει το κόστος συνδρομής στα τρία επίπεδα πρόσβασης στην υπηρεσία της: το εισαγωγικό επίπεδο θα κοστίζει πλέον $8.99 από από $7.99, το μεσαίο $12.99 από $10.99 και το ανώτερο $15.99 από $13.99.
Πρόκειται για τις μεγαλύτερες αυξήσεις που έχει κάνει η Netflix από την έναρξη της λειτουργίας της υπηρεσίας της, καθώς και για την πρώτη φορά που η αύξηση αφορά και στα τρία επίπεδα συνδρομής. Την προηγούμενη φορά, το 2017, είχε γίνει αύξηση στα δύο ανώτερα επίπεδα συνδρομής μόνο. Ευτυχώς η φημολογία περί σχεδίων της εταιρείας για εισαγωγή ενός τέταρτου, ανώτατου επιπέδου συνδρομής με ακόμη υψηλότερο κόστος δεν αποδείχθηκε αληθινή (για την ώρα τουλάχιστον). Οι νέες τιμές ισχύουν άμεσα για τους νέους συνδρομητές και θα εμφανιστούν στον μηνιαίο λογαριασμό των υπαρχόντων σταδιακά.
Οι αυξήσεις αυτές αφορούν αυτήν την στιγμή μόνο στην αμερικανική αγορά - που αντιστοιχεί περίπου στο 45% της συνδρομητικής βάσης της Netflix - αλλά μέσα στο επόμενο τρίμηνο θ' αρχίσουν να εμφανίζονται στον τιμοκατάλογο κι άλλων χωρών μέχρις ότου αυτός να καταστεί κοινός για όλες τις τοπικές αγορές. Επίσημη πληροφόρηση για την δική μας δεν υπάρχει ακόμη, μα θεωρείται δεδομένο πως δεν θα... εξαιρεθεί για κάποιον λόγο και πως οι αυξήσεις θα "μεταφραστούν" σε €1, €2 και €2 για τα επίπεδα συνδρομής που κοστίζουν €7.99, €9.99 κι €11.99 αντιστοίχως σήμερα.
Οι τιμές παραμένουν ελκυστικές και ζήτημα αλλοίωσης του υψηλού δείκτη κόστους/αξίας που προσφέρει η Netflix δεν τίθεται, στους καταναλωτές ωστόσο φυσικά καμία αύξηση συνδρομών δεν αρέσει οπότε... κάποια "γκρίνια" σαφώς θα υπάρξει - ίσως και κάποιες αναστολές συνδρομής, ακόμη και για μικροποσά της τάξης των 12 ή 25 ευρώ τον χρόνο. Στις ΗΠΑ το ενδεχόμενο για κάτι τέτοιο είναι βέβαια μικρό καθώς η διείσδυση της Netflix στην εκεί αγορά και το επίπεδο καθιέρωσής της είναι τόσο μεγάλο, ώστε η συνδρομή στην υπηρεσία της να ανήκει πια στα... "πάγια του μήνα" για πολλά εκατομμύρια καταναλωτών.
Σε άλλες χώρες ενδέχεται να μην ισχύει το ίδιο, η Netflix ωστόσο εκτιμά πως δεν θα έχει μετρήσιμες, σημαντικές απώλειες από την κίνησή της αυτή. Την συγκεκριμένη, άλλωστε, την έκριναν και οι διάφοροι αναλυτές ως θετική για το μέλλον της εταιρείας με δεδομένο (α) το πόσο πολύ κοστίζει η παραγωγή πρωτογενούς περιεχομένου, τηλεοπτικών σειρών και ταινιών, στην οποία η Netflix έχει εστιάσει τα τελευταία 3 χρόνια και (β) το πόσο σκληρός μπορεί ν' αποδειχθεί ο ανταγωνισμός που περιμένει την εταιρεία μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες από τις Δικτυακές υπηρεσίες των Disney, Warner, Apple και AT&T.
Θα συμφωνήσουμε μαζί τους, υποσημειώνοντας παράλληλα πως με τα αυξημένα κόστη των τριών επιπέδων συνδρομής οι καταναλωτές είναι σε θέση να ζητήσουν και αντίστοιχη άνοδο στο ποιοτικό επίπεδο των παραγωγών της ίδιας της Netflix, το οποίο συνεχίζει να είναι πάρα πολύ χαμηλό στις ταινίες και... άστατο στις τηλεοπτικές σειρές. Δίκαιο, όχι;