Μπορεί να... χρειάστηκε τον χρόνο της, αλλά με την είσοδο και του Disney Plus στην ελληνική αγορά τον περασμένο Ιούνιο η διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έχει πρακτικά ολοκληρωθεί (λείπει μόνο το μικρότερου βεληνεκούς Paramount Plus που δεν αναμένεται πριν από τα μέσα ή τέλη του τρέχοντος έτους). Και ενώ δεν δημοσιεύονται στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία εικόνα του πώς έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτή στην χώρα μας από - ανεπίσημα αλλά σαφώς ενδεικτικά - συνολικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το σύνολο του 2022.
H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.
Με βάση τα στοιχεία της JustWatch, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας τον Δεκέμβριο διαμορφώθηκαν όπως απεικονίζεται στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς άνω του 40% στις αρχές του έτους έχασε το 4% από αυτό πέρυσι, ακολουθώντας ως τάση αυτό που συνέβη σε παγκόσμιο επίπεδο στο ίδιο διάστημα. Μικρή άνοδο σημείωσε το Amazon Prime Video που βρίσκεται πλέον στο 34%, ενώ το Apple TV Plus έχασε τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το ποσοστό με το οποίο είχε ξεκινήσει την χρονιά (9%). Μείωση μεριδίου αγοράς σημειώθηκε και για το MUBI, που βρίσκεται πλέον στο 4%, ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες αντιστοιχούν πλέον στο μόλις 7% συνολικά, σχεδόν το μισό από αυτό στο οποίο βρίσκονταν πέρυσι τον Δεκέμβριο.
Είναι, φυσικά, προφανές και από τα γραφήματα που παραθέτουμε τί συνέβη: το Disney Plus εισήλθε στην ελληνική αγορά τον Ιούνιο και αφενός απέκτησε μετρήσιμο μερίδιο αγοράς πάρα πολύ γρήγορα, αφετέρου το έκανε (και) στερώντας μερίδιο αγοράς από άλλες υπηρεσίες. Είναι λογικό: και τα ισχυρά κινηματογραφικά brands διαθέτει, και το ποιοτικό περιεχόμενο, και υποστήριξη στην ελληνική γλώσσα ακριβώς εκεί όπου έχουν πρόβλημα όλες οι άλλες υπηρεσίες, δηλαδή στις ταινίες και σειρές για παιδιά. Την δυναμική του Disney Plus την διακρίνει κανείς ακόμη και με μια πρόχειρη ματιά στις δημοφιλέστερες ταινίες και σειρές της ελληνικής αγοράς μέσω υπηρεσιών streaming για όλους τους τελευταίους μήνες: παραγωγές της Disney φιγουράρουν συνεχώς (και ψηλά) σε αυτά τα charts παρ' ότι το Disney Plus ακόμη δεν έχει το μερίδιο αγοράς των Netflix και Amazon Prime Video. Το υλικό του είναι απλώς τόσο δημοφιλές.
Το σημείο που πιθανώς θα προβληματίσει τα στελέχη της Disney όσον αφορά στην ελληνική αγορά και το Disney Plus εντοπίζεται στο γεγονός ότι από τον Οκτώβριο και μετά η πελατειακή βάση του δείχνει λίγο ή πολύ να σταθεροποιήθηκε σε ποσοστό μικρότερο του 15%. Το αν και κατά πόσο η υπηρεσία αξίζει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς ή όχι στην Ελλάδα δεν είναι θέμα υπό συζήτηση - εννοείται! - όμως η θεωρητικά φυσική της θέση σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, η δεύτερη, δείχνει σχεδόν... υπερφιλόδοξος στόχος αυτή τη στιγμή. Για να ξεπεράσει το Amazon Prime Video (που κατέχει μερίδιο αγοράς μόλις δύο ποσοστιαίες μονάδες μικρότερο του Netflix), το Disney Plus θα πρέπει να αποσπάσει κοινό σημαντικό και από τις δύο δημοφιλέστερες υπηρεσίες, πιθανώς και από τις μικρότερες, κάτι καθόλου μα καθόλου εύκολο.
Η αλήθεια, ωστόσο, είναι πως αυτή είναι η παγκόσμια τάση αυτή τη στιγμή: το Netflix πρώτο και το Disney Plus δεύτερο, με τους υπόλοιπους σε... απόσταση ασφαλείας. Αν λοιπόν την υπηρεσία της Disney βοηθήσει στην Ελλάδα το επερχόμενο επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις (θεωρητικά περισσότερο προσιτό), καθώς και το ποιοτικό περιεχόμενο που έχει ήδη ανακοινωθεί για το 2023, τότε δεν αποκλείεται μία... ανατροπή, τρόπον τινά, ή έστω μία ισορροπία ανάμεσα στις τρεις δημοφιλέστερες υπηρεσίες με ποσοστό π.χ. του 25% έκαστη. Μπορεί να συμβεί; Για να δούμε!