O κόσμος της τεχνολογίας κάτω από κανονικές συνθήκες δεν θα έπρεπε να εμπεριέχει ρίσκο επιπέδου... ρουλέτας όσον αφορά στα οικονομικά του, όμως αυτό ακριβώς φαίνεται πως συνέβη στην nVidia, η οποία βρέθηκε στην δύσκολη θέση να δικαιολογήσει στους μετόχους της πολύ μεγάλες απώλειες τους τελευταίους μήνες. Ο λόγος: μετά από πολύ καιρό αναμονής, έγιναν εν τέλει αισθητές οι δονήσεις από το... "σπάσιμο της φούσκας" των κρυπτονομισμάτων, των οποίων η "τρέλα" στις αρχές του 2018 είχε οδηγήσει σε απίθανα, παράλογα υψηλά επίπεδα την ζήτηση των καρτών γραφικών με μία μεγάλη σειρά από παρενέργειες. Η nVidia είχε αφήσει τον εαυτό της να παρασυρθεί από αυτήν την "τρέλα", παράγοντας εκατομμύρια chip για τέτοιες κάρτες γραφικών που "έμειναν στ' αζήτητα" όταν η "τρέλα" αποδείχθηκε αναπόφευκτα "φούσκα".
Το αποτέλεσμα: πτώση στα κέρδη της nVidia της τάξης του 73% (!) σε σχέση με τα αντίστοιχα ενός χρόνου πριν. Πολλές άλλες εταιρείες τεχνολογίας μετά από τέτοιο πλήγμα ενδεχομένως δεν θα ανέκαμπταν ποτέ, ο αμερικανικός κολοσσός ωστόσο είχε πάρα πολύ καλή πορεία τα προηγούμενα χρόνια και δραστηριοποιείται σε πολλούς πια κλάδους, άντεξε λοιπόν την πτώση αυτή χάρις στην ισχυρή της παρουσία σε αυτούς. Απ' όλα της τα τμήματα την μεγαλύτερη πτώση σημείωσαν φυσικά οι κάρτες γραφικών για games (-45% σε σχέση με το ίδιο χρονικό σημείο πέρυσι), τις οποίες αγόραζαν... με τις κούτες όσοι συνέθεταν κρυπτονομίσματα, δημιουργώντας τεχνητή και πολύμηνη έλλειψη στην αγορά. Η πτώση αυτή, δε, εκτιμάται πως δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και πως θα επηρεάσει και τα δύο ή και τρία επόμενα τρίμηνα λειτουργίας της nVidia σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.
Το πρόβλημα της "φούσκας" των κρυπτονομισμάτων ευθύνεται κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά για τις απώλειες της nVidia: και η νέα σειρά καρτών γραφικών της, οι GeForce RTX 2080 Ti, 2080 και 2070, δεν σημείωσαν στο τελευταίο τρίμηνο του 2018 τις πωλήσεις που ο αμερικανικός κολοσσός θα ήθελε γιατί πολύ απλά το σημαντικότερο νέο τους χαρακτηριστικό (η τεχνολογία απεικόνισης ray traycing) υποστηρίζεται ακόμη από πανελάχιστα PC games. Δεν ήταν πολλοί, λοιπόν, αυτοί που τις αγόρασαν (ειδικά με τις παλαιότερες 1080Ti/1080 σε ελκυστικές προσφορές). Η περισσότερο "προσβάσιμη" τιμολογιακά GeForce RTX, δε, η 2060, δεν κυκλοφόρησε παρά πριν από λίγες εβδομάδες επειδή η nVidia είχε "φορτωθεί" υπέρογκο στοκ από τις παλαιότερες GTX 1060 το οποίο έπρεπε να μειώσει πριν διαθέσει την νέα της αυτή κάρτα.
Πολλοί από τους υπόλοιπους δείκτες οικονομικών επιδόσεων της nVidia ήταν θετικοί ή ενθαρρυντικοί - και η εταιρεία παραμένει εξαιρετικά καλά τοποθετημένη σε αγορές και τομείς όπου η άφθονη υπολογιστική δύναμη θα είναι καθοριστικής σημασίας παράγοντας τα επόμενα χρόνια - όμως δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι θα χρειαστεί καιρός προκειμένου η πορεία της να ξαναγυρίσει στην σταθερά ανοδική όπου βρισκόταν. Θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πώς θα πορευθεί η nVidia όσον αφορά στα καταναλωτικά της προϊόντα το 2019, με δεδομένο το γεγονός ότι το "συγκριτικό της πλεονέκτημα" έναντι της AMD, η υιοθέτηση της τεχνολογίας raytracing στα PC games, συνεχίζει να μην συγκεντρώνει το είδος της υποστήριξης και του ενδιαφέροντος που θα ωθήσει τις πωλήσεις των GeForce RTX σε υψηλά επίπεδα. Όπως πάντα, ίδωμεν!