banner

Netflix: κυνηγά ξανά τις... κοινόχρηστες συνδρομές

Νέα περιορισμένης κλίμακας δοκιμή, σαφής πάντως πια η αλλαγή στάσης της εταιρείας

O έντονος πλέον ανταγωνισμός ανάμεσα στις διάφορες Δικτυακές υπηρεσίες περιεχομένου θα προκαλούσε ούτως ή άλλως ορισμένες αλλαγές στον τρόπο που λειτουργούν - τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και παγκόσμιο - όμως όλα δείχνουν πως τέτοιες αλλαγές θα συμβαίνουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς πλέον. Μόλις πριν από μερικές ημέρες η Disney ανακοίνωσε τα σχέδιά της για επιλογή συνδρομής με διαφημίσεις και τώρα η Netflix ανακοινώνει τα δικά της όσον αφορά στους... κοινόχρηστους λογαριασμούς που αξιοποιούνται κατά κόρον στην υπηρεσία της (password sharing).

Η εταιρεία είχε κάνει σχόλια σχετικά (και ορισμένες δοκιμές) στο παρελθόν, αλλά είναι πια επίσημο: σύντομα θα ζητήσει από ορισμένους συνδρομητές της να πληρώσουν έξτρα για τα προφίλ εκείνα χρήσης "που δεν μένουν στο ίδιο σπίτι" με τον κάτοχο της εκάστοτε συνδρομής. Να καταβάλλουν περισσότερα χρήματα, με άλλα λόγια, για τους... "τσαμπατζήδες" (συγγενικά πρόσωπα ή φίλους) που χρησιμοποιούν τον ίδιο λογαριασμό του Netflix χωρίς να πληρώνουν γι' αυτόν.

Στο πλαίσιο αυτό η Netflix θα ζητήσει από τους πελάτες της σε Χιλή, Κόστα Ρίκα και Περού με συνδρομές Standard ή Premium "να προσθέσουν έως δύο ακόμη υπο-λογαριασμούς "για πρόσωπα με τα οποία δεν μένουν στην ίδια οικία" - το καθένα με το δικό του προφίλ, συνθηματικό κλπ. - με έξτρα κόστος που ανέρχεται σε $2.99. Οι συνδρομητές λογαριασμών Basic, Standard και Premium μπορούν επίσης να δώσουν την δυνατότητα σε άτομα με τα οποία μοιράζονται την συνδρομή τους είτε να μεταφέρουν όλα τα στοιχεία των δεύτερων σε νέα συνδρομή είτε να προσθέσουν έναν ακόμη υπο-λογαριασμό διατηρώντας το ιστορικό θέασης, την λίστα "αγαπημένων" κλπ. ανέπαφη. Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν τις επόμενες εβδομάδες και η Netflix υπόσχεται πως "δεν θα εφαρμόσει αντίστοιχες πουθενά αλλού στον κόσμο μέχρι να αξιολογήσει την σκοπιμότητα και την αξία τους στις τρεις προαναφερθείσες χώρες".

Όλα αυτά είναι σημαντικά για πολλούς λόγους. Πρώτον, η Netflix δεν θα προχωρούσε σε αυτό το βήμα αν δεν ήταν βέβαιη πως μπορεί πλέον - βάσει των δικών της αλγορίθμων - να "ξεχωρίσει" πότε μία συνδρομή στην υπηρεσία της χρησιμοποιείται από τον νόμιμο κατόχό της και πότε από κάποιον... "τσαμπατζή". Αυτή η διαφοροποίηση δεν ήταν εύκολο να γίνει άλλοτε κι ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους η Netflix δεν είχε επιχειρήσει να "κυνηγήσει" τους... κοινόχρηστους λογαριασμούς. Δεύτερον, είναι η πρώτη φορά που η Netflix παραδέχεται ανοιχτά πως αυτή η πρακτική των "τσαμπατζήδων" έχει σοβαρές συνέπειες στα οικονομικά της: η ανακοίνωσή της αναφέρει πως "οι λογαριασμοί που χρησιμοποιούνται από διαφορετικά σπιτικά περιορίζουν την δυνατότητά μας να επενδύσουμε σε νέες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές για τους συνδρομητές μας". Έρευνες θέλουν ο,τιδήποτε ανάμεσα στο 25% και το 35% των ενεργών χρηστών του Netflix να χρησιμοποιούν την συνδρομή κάποιου άλλου. Οι... "τσαμπατζήδες", κοινώς, ανέρχονται σε πάνω από 55 εκατομμύρια!

Είναι, πάντως, σημαντικό να υπογραμμιστεί πως επιδιώκοντας να ενσωματώσει με αυτόν τον - σχετικά ανέξοδο - τρόπο τους... "τσαμπατζήδες" στην συνδρομητική της βάση, η Netflix θέλει ολοφάνερα να δείξει πως δεν επιθυμεί να "συγκρουστεί μετωπικά" με τους πελάτες της διακόπτοντας απλώς την πρόσβαση στα προφίλ εκείνα χρήσης που θεωρεί μη νόμιμα. Τί ακριβώς θα συμβεί στην πράξη, φυσικά, αν - όταν θα εμφανιστούν τα σχετικά μηνύματα στην οθόνη του Netflix στις τρεις αυτές χώρες - οι καταναλωτές απλώς επιλέξουν να... αγνοήσουν τί θα ήθελε να επιβάλλει η εταιρεία, δεν το γνωρίζει κανείς ακόμη. Τουλάχιστον οι Αμερικανοί δείχνουν να επιθυμούν να βρεθεί μία "μέση λύση", ένας συμβιβασμός κάποιου είδους, με το κοινό της.

Αυτό, βέβαια, που η Netflix θα προτιμούσε να μην σκεφτούν ποτέ οι καταναλωτές είναι το γεγονός ότι αυτή η πρακτική των "κοινόχρηστων λογαριασμών" (password sharing) ήταν ένας από τους παράγοντες που βοήθησαν την διάσημη υπηρεσία να καταστεί όσο δημοφιλής είναι σήμερα (ειδικά κατά την πρώτη πενταετία της λειτουργίας της). Επιτρέποντάς την να λειτουργεί ουσιαστικά ως δωρεάν διαφήμιση, η ελευθερία χρήσης της πρακτικής αυτής ήταν συνειδητή επιλογή της Netflix για πάρα, πάρα πολύ καιρό. Είναι φυσικό, λοιπόν, πως θα υπάρξουν αντιδράσεις σοβαρές αν αυτές οι αλλαγές που σχεδιάζει να κάνει σε μικρή κλίμακα η εταιρεία αρχικά, καταλήξουν να εφαρμοστούν σε όλη της την συνδρομητική βάση παγκοσμίως.

Εννοείται πως η Netflix έχει κάθε δικαίωμα να προστατέψει την νόμιμη χρήση της υπηρεσίας της, την τεράστια βιβλιοθήκη περιεχομένου της και την νόμιμη συνδρομητική της βάση. Θα έχει όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πόσους... "τσαμπατζήδες" τελικά θα κατορθώσει η εταιρεία να μετατρέψει σε νόμιμους πελάτες με αυτήν την προσέγγιση, καθώς και αν ο αριθμός όσων θα γίνουν όντως νέοι συνδρομητές θα είναι αρκετά υψηλός ώστε να αξίζει την έντονα αρνητική δημοσιότητα που αναπόφευκτα θα εισπράξει η Netflix. Πολλοί ήδη σχολιάζουν στο Web, για παράδειγμα, πως αυτή η αλλαγή στάσης της εταιρείας όσον αφορά στους "κοινόχρηστους λογαριασμούς" δεν είναι τίποτε άλλο από ένας πρακτικός εκβιασμός που ασκεί στους νόμιμους συνδρομητές της να καταβάλλουν ακόμη περισσότερα χρήματα για την συνδρομή τους.

Στο Αθηνόραμα Digital είχαμε δημοσιεύσει σχεδόν ακριβώς πριν από έναν χρόνο άρθρο με τίτλο "Netflix: έρχεται μπλοκ στους... κοινόχρηστους λογαριασμούς" επειδή φαινόταν από τότε - και νωρίτερα - πως η κίνηση αυτή εκ μέρους του αμερικανικού κολοσσού ήταν αναπόφευκτη. Ασχέτως του πως θα εξελιχθούν τα πράγματα με αυτές τις αλλαγές που επιβάλλονται στις τρεις προαναφερθείσες χώρες, η Netflix όντως χρειάζεται μεγάλα κεφάλαια για να συνεχίζει να παράγει περιεχόμενο με τον ρυθμό που το κάνει, να διατηρήσει την αξία της υπηρεσίας της σε υψηλό επίπεδο και να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό εταιρειών όπως η Disney και η Warner. Το αν και κατά πόσο θα συγκεντρώσει αυτά τα κεφάλαια κυνηγώντας τους... "τσαμπατζήδες" (οι πιο πολλοί εκ των οποίων πιθανότατα δεν είχαν ποτέ την πρόθεση να γίνουν συνδρομητές του Netflix) είναι κάτι που απομένει ν' αποδειχθεί. Έως τότε...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner