Με την διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην Ελλάδα πια ολοκληρωμένη έχει ενδιαφέρον να παρακολουθούμε τακτικά πώς εξελίσσεται ο κλάδος αυτός στην δική μας αγορά. Αν και δεν δημοσιεύονται επίσημα στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία εικόνα του πώς αυτά διαμορφώνονται στην χώρα μας από - ανεπίσημα μα ενδεικτικά - στατιστικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το τρίτο τρίμηνο του 2025.
H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.
Με βάση τα στοιχεία της JustWatch, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έως τις αρχές Οκτωβρίου διαμορφώνονται όπως στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς της τάξης του 35% στο τέλος του 2024, παραμένει στην πρώτη θέση αλλά με ποσοστό κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες μειωμένο. Το Amazon Prime Video βρίσκεται και πάλι στην δεύτερη θέση ακολουθώντας όμως από πολύ κοντά (28%) παρά την μείωση και του δικού του ποσοστού, ενώ το Apple TV παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο (9% από την άνοιξη). Αξιοσημείωτα, το MUBI κέρδισε ακόμη μία μονάδα (πλέον στο 8%), ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες μοιράζονται το 6% συνολικά (αυξημένα κατά μία μονάδα που στέρησαν από το Prime Video σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο).
Με τις δύο πρώτες Δικτυακές υπηρεσίες περιεχομένου να εμφανίζουν μειωμένα ποστοστά, ωστόσο, ποιός "παίκτης" του streaming καρπώθηκε αυτήν την διαφορά; Εδώ έχουμε μία εξέλιξη και μία έκπληξη. Η εξέλιξη: το Disney Plus, το οποίο κατάφερε να "ξεφύγει" επιτέλους από το ποσοστό του 14%-15% όπου είχε παραμείνει για δύο ολόκληρα χρόνια και να σταθεροποιηθεί στο 17%. Δεν είναι... απίθανο το άλμα, φυσικά, και η υπηρεσία αυτή πιθανώς αξίζει ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, όμως η αύξηση είναι αξιοπρόσεκτη ως τάση. Αν ο αμερικανικός κολοσσός αποφασίσει να κάνει κάποιες "ρυθμίσεις" στην τιμολογιακή πολιτική της για το Disney Plus στην χώρα μας - π.χ. φθηνότερο επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις - ίσως αποσπάσει ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό μελλοντικά.
Η έκπληξη, και μάλιστα ευχάριστη, δεν είναι άλλη από την ύπαρξη του Curiosity στην "πίτα" των υπηρεσιών streaming με μετρήσιμο ποσοστό (κατά μία ποσοστιαία μονάδα αυξημένο σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο). Είναι ευχάριστη η έκπληξη γιατί υπηρεσία εστιασμένη στα ντοκυμαντέρ και τα εκπαιδευτικά προγράμματα δεν περιμέναμε να προσελκύσει το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού σε αρκετά μεγάλο βαθμό - ειδικά, μάλιστα, αν σκεφτεί κανείς πως το Curiosity δεν προσφέρει μεταγλώττιση ή ελληνικούς υπότιτλους, μόνο εξελληνισμένο περιβάλλον χρήσης. Το χαμηλό κόστος συνδρομής βοηθά - ξεκινά από τα μόλις €2.50 μηνιαίως στο πλαίσιο ετήσιου προγράμματος, ποσό που αγοράζει... δύο μήνες μόνο σε άλλες υπηρεσίες - και ελπίζουμε να παραμείνει ανάμεσα στις επιλογές που θα τιμούν οι Έλληνες τηλεθεατές σε βάθος χρόνου.
Η αλήθεια βέβαια είναι πως οι ταινίες και οι τηλεοπτικές σειρές παραμένουν οι κύριοι πόλοι ενδιαφέροντος, οπότε και στην χώρα μας τηρείται εν τέλει η "ακολουθία" στην σειρά των δημοφιλέστερων Δικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγικού περιεχομένου που ισχύει παγκοσμίως: το Netflix παραμένει πρώτο, το Amazon Prime Video δεύτερο - βοηθά το γεγονός ότι προσφέρεται ως δωρεάν παροχή στους συνδρομητές της εκπτωτικής υπηρεσίας Amazon Prime - το Disney Plus ακολουθεί τρίτο και οι υπόλοιποι σε... απόσταση ασφαλείας. Απλώς στην Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερη η ποσοστιαία διαφορά του τρίτου της κατάταξης από τον πρώτο ή τον δεύτερο και "ανατροπές" σημαντικές σε αγορές όπως η δική μας δεν γίνονται ξαφνικά ή εύκολα.
Θεωρούμε, πάντως, ότι μετά από αυτές τις ανακατατάξεις - και εκτός απροόπτου - η εικόνα της ελληνικής αγοράς όσον αφορά στις υπηρεσίες streaming ψυχαγωγικού περιεχομένου δεν θα αλλάξει σύντομα σε σημαντικό βαθμό. Ίσως δεν αλλάξει καθόλου μέσα στο 2026, ακριβώς επειδή το κοινό της χώρας μας δείχνει να έχει εν πολλοίς "κατασταλάξει" στις επιλογές του όσον αφορά στις δημοφιλέστερες τέτοιες υπηρεσίες. Περιμένουμε, ωστόσο, με ενδιαφέρον τα στοιχεία της JustWatch για ολόκληρο το 2025 στις αρχές Ιανουαρίου προκειμένου να διαπιστώσουμε αν υπάρχει περιθώριο για περισσότερες εκπλήξεις. Έως τότε...