banner

Apple: ρεκόρ πωλήσεων και εσόδων

Τα iPhone 6 πέτυχαν το στόχο τους, άνοδος των Mac, πτώση των iPad. Σχολιάζουμε.

Σε όλους τους... κανόνες υπάρχει μία εξαίρεση και, κατά κανόνα, στο Αθηνόραμα Digital δεν αφιερώνουμε άρθρα οικονομικών αποτελεσμάτων οποιασδήποτε εταιρείας - είναι υλικό όχι μόνο βαρετό, αλλά και σπάνια χρήσιμο για την εξαγωγή συμπερασμάτων καθώς "οι αριθμοί δεν λένε πάντα την αλήθεια". Όμως αυτή τη φορά θα κάνουμε εξαίρεση γιατί τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε χθες η Apple για το περασμένο τρίμηνό της ήταν - κατά μία έννοια - ιστορικής σημασίας. Και εμπεριέχουν στοιχεία που θα αποδειχθούν ιδιαίτερα χρήσιμα για τη θέση της αμερικανικής εταιρείας στο μέλλον.

Ξεκινώντας από το πλέον κατανοητό και συνάμα εντυπωσιακό: από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο η Apple σημείωσε έσοδα σχεδόν 75 δισεκατομμυρίων δολαρίων (!) και καθαρά έσοδα 18 δισεκατομμυρίων - και τα δύο ρεκόρ σε όλη την πορεία της εταιρείας μέχρι σήμερα. Δεν γνωρίζουμε εταιρεία πληροφορικής που δεν θα ζήλευε αυτές τις επιδόσεις, ειδικά μάλιστα αν σκεφτεί κανείς πως από τομείς όπου ο ανταγωνισμός βασίζει τα πιο πολλά κέρδη του (π.χ. τις Δικτυακές υπηρεσίες), η Apple δεν αντλεί παρά λίγα έσοδα. H πλειοψηφία αυτών των εσόδων, με άλλα λόγια, αφορά σε υλικά προϊόντα. H αύξηση που σημείωσε στον όγκο πωλήσεών της ο αμερικανικός κολοσσός σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο ανέρχεται στο 30% (!), υψηλότατη ακόμη και για τα δεδομένα της εορταστικής περιόδου. Ακόμη και οι προβλέψεις των οικονομικών αναλυτών, που πάντα συγκλίνουν προς την... αισιόδοξη πλευρά της πλάστιγγας για την Apple, ήταν κατώτερες από τις τελικές επιδόσεις της!

Το μεγαλύτερο ποσοστό των εσόδων και κερδών αυτών προήλθε από τα iPhone 6/6 Plus: σημειώθηκαν πωλήσεις σχεδόν 75 εκατομμυρίων τέτοιων smartphones στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς - και ναι μεν οι συσκευές με Android που πωλήθηκαν ήταν περισσότερες, αλλά κανένας συνεργαζόμενος με την Google κατασκευαστής δεν πλησίασε μόνος του αυτόν τον όγκο πωλήσεων. Η Apple δεν προσφέρει αναλυτικά στοιχεία, είναι ωστόσο γενικώς αποδεκτό πως τα τρία πέμπτα των πωλήσεων του iPhone 6 (το λιγότερο) αφορούν στο μικρότερο και όχι στο μεγαλύτερο μοντέλο, με το δεύτερο όμως να προσφέρει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους στην αμερικανική εταιρεία. Οι Η/Υ Macintosh, όλων των ειδών και μοντέλων, σημείωσαν επίσης αύξηση της τάξης του 14% (υψηλότερη απ' ότι η αγορά των PC συνολικά σε παγκόσμιο επίπεδο), συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 5.5 εκατομμυρίων συστημάτων.

Εκεί που δείχνει να υπάρχει πλέον αδιαμφισβήτητο πρόβλημα στην προϊοντική γκάμα της Apple - ό,τι κι αν υποστηρίζει ο Tim Cook και το επιτελείο του - είναι στις πωλήσεις των iPad. Οι ιθύνοντες της εταιρείας μόλις τώρα δείχνουν να αποδέχονται πως τα tablets δεν έχουν (και δεν ήταν ποτέ λογικό να έχουν) τον κύκλο αναβάθμισης που έχουν τα smartphones, εξ ου και η υποχώρηση στις πωλήσεις κατά 20% σχεδόν σε σχέση με το περυσινό αντίστοιχο τρίμηνο. Με απλά λόγια: όποιος είχε ήδη iPad Air ή και iPad 4 δεν έσπευσε να αγοράσε το iPad Air 2 και, αντιστοίχως, το ίδιο συνέβη με το νέο μοντέλο iPad Mini 3 και τον προκάτοχό του. Όχι βέβαια πως και τα σχεδόν 22 εκατομμύρια iPad σε αυτό το τρίμηνο είναι λίγα, όμως ο ίδιος ο Cook παραδέχθηκε πως οι περισσότεροι ήταν νέοι κάτοχοι και όχι ήδη κάτοχοι παλαιότερου μοντέλου. Ενδεχομένως η συνολική εικόνα στις πωλήσεις των iPad το 2015 να αλλάξει με τη διάθεση του πολυσυζητημένου "μεγάλου" iPad Pro των 12-13 ιντσών, όμως δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι την "έκρηξη" στις πωλήσεις των iPad που η Apple απολάμβανε τα πρώτα τρία χρόνια της παρουσίας του στην αγορά, δύσκολα θα την ξαναδούμε.

Στα υπόλοιπα... business as usual: για μία ακόμη φορά δεν αναφέρθηκαν στοιχεία για τις πωλήσεις των iPod και Apple TV (είναι πια πάρα πολύ μικρή η συνεισφορά και των δύο στα κέρδη της Apple), ενώ για μία ακόμη φορά η εμπορική παρουσία των online υπηρεσιών της εταιρείας σημείωσαν αύξηση αλλά παρέμειναν συνολικά σε χαμηλά επίπεδα. Στο τρίμηνο που πέρασε, ωστόσο, η Apple έθεσε ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία της, ξεπερνώντας σε πωλήσεις το ένα δισεκατομμύριο συσκευές βασισμένες στο iOS. Φαντάζει σχεδόν... ταξίδι στο μακρινό παρελθόν η περίοδος που το αρχικό iPhone - με όλα του τα "θέματα" αλλά και τις μεγάλες του φιλοδοξίες εξ αρχής δεδηλωμένες - έγινε διαθέσιμο στο αμερικανικό κοινό. Όμως δεν ήταν παρά τον... Ιούνιο του 2007, λιγότερο από οκτώ χρόνια πριν.

Έκτοτε πολλοί από εμάς έχουν αγοράσει πολλαπλά iPhone, πολλαπλά iPad, ίσως ένα-δύο από τα τελευταία iPod... τρόπος με τον οποίο εξηγείται το γεγονός ότι δεν έχει βέβαια ένας στους επτά ανθρώπους του πλανήτη μία συσκευή iOS στην κατοχή του. Το ορόσημο πάντως, ασχέτως πληθυσμιακής κατανομής, δεν παύει να είναι σημαντικό - γι' αυτό και η Apple κράτησε τη δισεκατομμυριοστή αυτή συσκευή στην κατοχή της ως συλλεκτική. Δεν την αδικούμε. Να τις... τρισεκατομμυριάσει!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner