banner

H Samsung, τα Galaxy S Ultra και τα... ψεύτικα φεγγάρια

Ο κορεατικός κολοσσός δυστυχώς για πολλοστή φορά θέμα συζήτησης για τις παραπλανητικές πρακτικές του

Αν και πρακτικά όλοι οι κατασκευαστές προϊόντων τεχνολογίας έχουν έλθει κατά καιρούς σε δύσκολη θέση επικοινωνιακά - είτε λόγω συγκεκριμένων τους επιλογών σε επίπεδο marketing είτε λόγω κάκιστης διαχείρισης κάποιου προβλήματος για το οποίο φέρουν ευθύνη - είναι εξαιρετικά εύκολο να υποστηρίξει κανείς πως η Samsung έχει την αμφίβολη τιμή να ξεχωρίζει ανάμεσά τους διαχρονικά. Το όνομά της δεν βρίσκεται ποτέ πολύ μακριά από του ενός ή του άλλου είδους αμφιλεγόμενη τακτική που ανακαλύπτουν δημοσιογράφοι ή πονηρό κόλπο που ανακαλύπτουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Στην μεγάλη λίστα τέτοιων παραδειγμάτων που έχει να... επιδείξει η Samsung προστέθηκε πριν από λίγες μέρες ένα καινούργιο, σχετικό αυτή τη φορά με την κορυφαία σειρά κινητών της τηλεφώνων, των Galaxy S Ultra.

Τί έχει συμβεί, εν τάχει: ο χρήστης ibreakphotos του Reddit έκανε μία αναλυτική δημοσίευση, αποδεικνύοντας με τρόπο αδιαμφισβήτητο πλέον κάτι που συζητούνταν ήδη τα τελευταία δύο χρόνια όσον αφορά στην λειτουργία νυχτερινής φωτογράφησης των Samsung Galaxy S Ultra και, απολύτως συγκεκριμένα, το φεγγάρι. Η δημοσίευση αξίζει ανάγνωσης για τις λεπτομέρειες, το συμπέρασμα ωστόσο είναι πως όταν ένα S20/S21/S22/S23 Ultra καλείται να φωτογραφίσει το φεγγάρι, συλλαμβάνει φωτογραφίες τόσο λεπτομερείς, που... είνια πολύ καλές για να είναι αληθινές, ακριβώς επειδή δεν είναι: είναι ψεύτικες, καθώς οι συσκευές αυτές από τεχνικής πλευράς θα ήταν αδύνατον να κάνουν τόσο καθαρές λήψεις βάσει των φακών που ενσωματώνουν, της λάμψης του αντικειμένου και της απόστασής του από αυτό και... βάσει φυσικών νόμων βέβαια!

Η δημοσίευση προκάλεσε το ενδιαφέρον των μέσων ενημέρωσης αμέσως γιατί η Samsung διαφήμιζε συστηματικά και συγκεκριμένα τα προηγούμενα χρόνια αυτήν την λειτουργία του "space zoom" για φωτογράφηση του φεγγαριού ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Ultra. Την σκιαγραφούσε ως κάτι που όχι μόνο τα καλύτερα μοντέλα iPhone ή Pixel δεν μπορούσαν να κάνουν, αλλά ούτε και μοντέλα άλλων κατασκευαστών δεν ήταν σε θέση να κάνουν ακόμη κι αν διέθεταν αισθητήρα το ίδιο υψηλής ανάλυσης και δυνατότητες εστίασης το ίδιο μεγάλες με τα Galaxy S Ultra.

Ο ibreakphotos απέδειξε, ωστόσο, ότι αυτό που στην πραγματικότητα κάνουν τα Samsung Galaxy S Ultra είναι το εξής: "καταλαβαίνουν" πότε τούς ζητείται να φωτογραφίσουν το φεγγάρι συγκεκριμένα (ακόμη κι αν... πρόκειται για ένα γραφικό πολύ χαμηλής ανάλυσης που έχει επίτηδες γίνει θολό και απεικονίζεται σε οθόνη υπολογιστή!), ανατρέχουν σε μία βάση δεδομένων από έτοιμες φωτογραφίες του φεγγαριού, βρίσκουν μία που ταιριάζει σε αυτό που θεωρητικά βλέπει ο χρήστης βάσει του πού βρίσκεται και της εκάστοτε ημερομηνίας (για να συμπίπτουν ως προς την φάση) και "συνενώνουν" αυτό που κανονικά θα "έβλεπαν", με την έτοιμη φωτογραφία.

Στην όλη διαδικασία γίνονται ορισμένες ρυθμίσεις ή προσαρμογές ώστε η λήψη που προκύπτει τελικά να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αληθοφανής, αλλά η φωτογραφία αυτή δεν είναι αποτέλεσμα εξελιγμένης επεξεργασίας από μία... θολή φωτεινή μπάλα όπως την "βλέπουν" όλα τα υπόλοιπα κινητά. Απλώς δεν υπάρχει αρκετή οπτική πληροφορία εξ αρχής εκεί για να μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Αυτό που γίνεται ουσιαστικά είναι το εκάστοτε Galaxy S Ultra να προσαρμόζει σε μέγεθος και χρώματα μία υψηλής ανάλυσης φωτογραφία του φεγγαριού - που έχει συλληφθεί αλλού, σε άλλη χρονική στιγμή, από άλλον άνθρωπο και με άλλη συσκευή - και να την "κολλά πάνω από" την εικόνα του φεγγαριού που βλέπει ο χρήστης στην οθόνη του κινητού του.

Δεν είναι φυσικά δύσκολο να μαντέψει κανείς τί ακολούθησε την αποκάλυψη αυτή. Ένας αριθμός από websites χαρακτήρισε την όλη διαδικασία "απάτη" καθώς με τον τρόπο αυτό δεν "βελτιώνεται" μία φωτογραφία του φεγγαριού από τα Galaxy S Ultra, αλλά δημιουργείται ψηφιακά μία καινούργια που δεν είναι αυτό που "βλέπουν" κανονικά οι συσκευές. Πολλοί ζητούν εξηγήσεις από την Samsung για το παραπλανητικό της marketing, καθώς είχε απεικονίσει σε διαφημιστικά το φεγγάρι στις οθόνες των Ultra όχι όπως προκύπτει στην πραγματικότητα (η υψηλής ανάλυσης φωτογραφία εμφανίζεται από το επίπεδο zoom 35x "και πάνω"). Ορισμένοι εξέφρασαν την γνώμη πως είναι απλώς ένα ακραίο παράδειγμα της εκτενούς επεξεργασίας φωτογραφιών κατά την λήψη (computational photography) που κάνουν πια πάρα πολλά κινητά. Άλλοι, δε, υποστηρίζουν πως δεν είναι και... τόσο σοβαρό το θέμα, αφού η τελική φωτογραφία είναι κλάσεις ανώτερη από αυτήν που λαμβάνει κανείς αν απενεργοποιήσει την λειτουργία "Scene Optimizer" (οπότε τα Ultra συλλαμβάνουν την ίδια... λαμπερή θολή μπάλα στον ουρανό που φωτογραφίζουν όλα τα άλλα smartphones).

Πολλοί υποστηρίζουν, ωστόσο, πως δεν έχει σημασία αν οι "συνθετικές" φωτογραφίες του φεγγαριού που προσφέρουν τα Galaxy S Ultra είναι καλύτερες από αυτές που θα ήταν σε θέση να συλλάβουν "κανονικά" ή όχι. Από την στιγμή που η Samsung δεν είχε καταστήσει ποτέ σαφές πως αυτές οι φωτογραφίες δεν είναι αληθινές - για την ακρίβεια η εταιρεία προσπάθησε να ονομάσει αυτήν την πρακτική "τεχνολογία Super Resolution AI", κάτι που υποννοεί αναβάθμιση γραμμών και επεξεργασία ενώ δεν είναι αυτό που συμβαίνει - τότε ναι, αυτή η προσέγγιση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως παραπλανητικό marketing. Στην ουσία η Samsung διαφήμιζε πως τα Galaxy S Ultra μπορούν να κάνουν αυτό με το οποίο... γελάμε στις αστυνομικές ταινίες, όπου κάποιος λέει στον "μάγο-τεχνικό" του FBI το αστείο "enhance, enhance, enhance" κι αυτός καταφέρνει να μεγεθύνει μέσα σε ένα μικροσκοπικό συνοθύλευμα από pixel αρκετά, ώστε να "διαβάσει" πινακίδες κυκλοφορίας αυτοκινήτου. Έτσι, από πρακτικά ανύπαρκτη οπτική πληροφορία. Είναι τεχνικά αδύνατον σε βαθμό φαιδρό και με την επιλογή της αυτή η Samsung κατά βάση υποννοούσε τόσα χρόνια πως τα Galaxy S Ultra μπορούν να κάνουν κάτι που - ασυζητητί - δεν μπορεί να κάνει κανένα smartphone σημερινής τεχνολογίας.

Πέρα, ωστόσο, απ' όλα αυτά, το πρόβλημα είναι πως η Samsung χρησιμοποιεί αυτού του είδους τις παραπλανητικές πρακτικές συστηματικά επί δεκαετίες. Αυτή είναι η εταιρεία που προωθούσε τις τηλεοράσεις LED TV ως νέα τεχνολογία προβολής το 2009 (και εξαναγκάστηκε να αλλάξει το πώς τις προωθεί) κι επανέλαβε το ίδιο πριν από λίγα χρόνια με τις QLED TV. Είναι η εταιρεία που περιόριζε την ταχύτητα λειτουργίας των apps στα κινητά της μα επέτρεπε την ανώτερη δυνατή όταν αυτά "καταλάβαιναν" πως εκτελούν benchmarks (και στην συνέχεια το παραδέχθηκε). Είναι η εταιρεία που αύξανε την φωτεινότητα των τηλεοράσεών της όταν αυτές "καταλάβαιναν" πως μετρώνται σε συγκεκριμένου μεγέθους παράθυρα λευκού (και στην συνέχεια το παραδέχθηκε). Είναι η εταιρεία που υποσχέθηκε με τις ρυθμίσεις της καλύτερης περσινής της τηλεόρασης να σεβαστεί την πρόθεση των δημιουργών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών (creators' intent), αλλά στην συνέχεια δεν το έκανε για να δείχνει η εικόνα περισσότερο φωτεινή και εντυπωσιακή. Ο... πλήρης κατάλογος είναι, φυσικά, πολύ μεγαλύτερος.

Όλο αυτό είναι λυπηρό γιατί - όταν όλα έχουν ειπωθεί - η Samsung δεν χρειάζεται στην πραγματικότητα να καταφεύγει σε τέτοιες πρακτικές. Τα κορυφαία της smartphones είναι πολύ καλά. Οι καλύτερές της τηλεοράσεις είναι πάρα πολύ καλές. Είναι απλώς κρίμα που ο Κορεάτης κατασκευαστής αισθάνεται πως είναι υποχρεωμένος να παραπληροφορήσει τους καταναλωτές ή να παραπλανήσει τους δημοσιογράφους προκειμένου να πείσει και τους δύο για την ανωτερότητα των προϊόντων του. Κανείς δεν θα πίστευε πως τα Galaxy S Ultra δεν είναι κορυφαία κινητά επειδή... δεν μπορούν να φωτογραφίσουν λεπτομέρειες στην επιφάνεια του φεγγαριού ή πως οι τηλεοράσεις QD-OLED της Samsung δεν είναι εντυπωσιακές αν λειτουργούν με κάπως χαμηλότερη φωτεινότητα αλλά την επιθυμητή χρωματική ακρίβεια. Κανένας απολύτως.

Δυστυχώς, γνωρίζοντας πια τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Samsung, είναι πρακτικά βέβαιο πως θα καταφύγει στις ίδιες κάκιστες πρακτικές ξανά και ξανά στο μέλλον. Είναι απλώς στο DNA της αυτός ο τρόπος σκέψης. Δεν μπορεί να ενεργήσει αλλιώς, λόγος για τον οποίο θα πρέπει και οι καταναλωτές πλέον να αντιμετωπίζουν αλλιώς τους ισχυρισμούς της. Ήταν ούτως ή άλλως καλή ιδέα να επισκέπτεται κανείς websites και τις περιοχές των σχολίων τους, forum, το Reddit κλπ. για να διαβάσει σχετικά με προϊόντα τεχνολογίας που τον/την ενδιαφέρουν να αγοράσει ασχέτως κατασκευαστή. Αυτό ίσχυε και ισχύει πάντοτε. Για τα προϊόντα της Samsung, ωστόσο, είναι πλέον αναγκαίο - και την επόμενη φορά που η εταιρεία θα τάξει... "τον ουρανό με τ' άστρα", οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν "στα υπ' όψιν" ακριβώς αυτό.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner