Δεν χρειάζεται να είναι κανείς δημοσιογράφος για να βεβαιώσει πως όλες οι πολυεθνικές της τεχνολογίας κάνουν από καιρό σε καιρό τα δικά τους "φάουλ" εις βάρος του καταναλωτικού κοινού. Τα κάνουν με πληθώρα διαφορετικών τρόπων: από την στυγνή παραπλάνησή του μέσω ψευδοστρεφούς marketing και την ανέτοιμη, αφρόντιστη κατάσταση στην οποία τού πωλούν ενίοτε τα προϊόντα τους, μέχρι τα "κρυφά κόστη" απόκτησης αυτών των προϊόντων και την ελλιπή έως ανύπαρκτη υποστήριξή τους στην συνέχεια. Όμως υπάρχει λόγος που η Samsung - περισσότερο από κάθε άλλη τεχνολογική εταιρεία πλην του... Facebook - επανέρχεται τόσο συχνά στο στόχαστρο του ειδικού Τύπου: ο κορεατικός κολοσσός δεν κάνει απλώς "φάουλ" έτσι... τυχαία. Τα κάνει με συγκεκριμένα πάντοτε κίνητρα και με τρόπο που, αν μη τί άλλο, καταλήγει να τον εκθέτει. Νομοτελειακά.
Τα τελευταία εικοσιτετράωρα η Samsung βρίσκει τον εαυτό της για πολλοστή φορά στην ίδια αυτή θέση και κανείς απ' όσους παρακολούθησαν εξ αρχής την όλη... διαδικασία δεν απορεί γι' αυτό. Αυτή η φορά, ωστόσο, ίσως ήταν και η "σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι". Και το καταναλωτικό κοινό, ασχέτως αν το αφορούσε εν τέλει ή όχι το συγκεκριμένο θέμα, ίσως θα πρέπει να αξιολογήσει εκ νέου αν η Samsung αξίζει κι άλλες ευκαιρίες στο μέλλον για να κάνει, πιθανώς, ακριβώς τα ίδια φάουλ.
Εξηγούμε: το όλο ζήτημα έχει να κάνει, φυσικά, με το "σκάνδαλο των ημερών", το "αναδιπλούμενοι" κινητό Samsung Galaxy Fold και στο πώς ο κορεατικός κολοσσός κατέληξε να αναβάλλει επ' αόριστον την εμπορική του κυκλοφορία. Όλα είχαν ξεκινήσει κάπως... ύποπτα από πέρυσι τον χειμώνα, όταν η Samsung - προκειμένου να δείξει πως προηγείται του ανταγωνισμού στον σχεδιασμό σύγχρονων smartphones - "έδειξε" για πρώτη φορά επί σκηνής το Fold, αλλά ειδικά φωτισμένο έτσι ώστε να μην φαίνεται καλά (!). Ισχυρίστηκε τότε πως το έκανε για να μην την αντιγράψουν άλλες εταιρείες (οι Huawei και Xiaomi είχαν ήδη ξεκινήσει τον σχεδιασμό δικών τους αναδιπλούμενων συσκευών).
Μπαίνοντας στo 2019 και στο πλαίσιο της εκδήλωσης Unpacked τον Φεβρουάριο η Samsung επέδειξε ανοιχτά πλέον το Fold, μα χωρίς ν' αφήσει τους παριστάμενους δημοσιογράφους να το περιεργαστούν λεπτομερώς (μόνο να το πιάσουν στα χέρια τους πάντοτε υπό επίβλεψη). Η ανακοίνωση, την ίδια ημέρα, πως η συσκευή θα βρίσκεται στα καταστήματα σε περίπου δύο μήνες (!) έπρεπε να μάς... είχε προετοιμάσει ψυχολογικά για το τί θ' ακολουθούσε: όχι αρκετά έτοιμο το Fold για να δοκιμαστεί από μέλη του Τύπου, αλλά σχεδόν έτοιμο να πωληθεί στο κοινό...;
Οι εβδομάδες περνούσαν, η 26η Απριλίου πλησίαζε και τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης δεν είχαν την ευκαιρία να αξιολογήσουν το Galaxy Fold εκτενώς ώστε να έχουν επαρκή εικόνα γι' αυτό και να ενημερώσουν το κοινό τους. Μέχρι που φτάσαμε στις 14 Απριλίου, ελάχιστες ημέρες πριν από την πώλησή του πια, όταν ένας περιορισμένος αριθμός από ΜΜΕ, bloggers και Youtubers τεχνολογίας έλαβε από την Samsung ένα Fold για δοκιμή. Πολλά από τα άρθρα και video αρχικών εντυπώσεων σκιαγραφούσαν θετική εικόνα για το προϊόν, όμως λιγότερες από 48 ώρες (!) μετά άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτες αναφορές φθοράς της οθόνης του.
Αυτές οι αναφορές σχετίζονταν τόσο με το προστατευτικό φιλμ της οθόνης - που δεν πρέπει να αφαιρεθεί, κάτι όμως για το οποίο δεν υπήρχε ενημέρωση προς τους ανθρώπους που είχαν αναλάβει να κάνουν τις δοκιμές - όσο και με γενικότερα προβλήματα που η αναδιπλούμενη αυτή οθόνη εμφάνισε στην λειτουργία της. Το πλέον χαρακτηριστικό, φυσικά, ήταν τα σχισίματα (!) στην επιφάνειά της, καθώς μικρά σκουπιδάκια μπορούν να εισέλθουν στην συσκευή από ανοίγματα στον μηχανισμό αναδίπλωσης και να πιέσουν από πίσω την εύκαμπτη οθόνη μέχρι αυτή να σπάσει στο σημείο αυτό. Αρχικά η Samsung όχι μόνο δεν αντέδρασε όπως θα περίμενε κανείς, αλλά διαβεβαίωσε πως δεν αλλάζει τα σχέδιά της για πώληση του Fold στις 26/4 (!!!), για να υποκύψει φυσικά στην σχετική αρνητική δημοσιότητα λίγες ημέρες αργότερα.
Από τα παραπάνω γίνονται αντιληπτά, ασυζητητί, ορισμένα γεγονότα. Ένα: η Samsung γνώριζε εξ αρχής την ευαίσθητη φύση της αναδιπλούμενης οθόνης του Fold και του μηχανισμού της, μα δεν έκανε καθόλου ή σίγουρα όχι αρκετές δοκιμές "εκεί έξω", σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, ώστε να διαπιστώσει όσα διαπίστωσαν μέσα σε λιγότερο από 48 ώρες οι δημοσιογράφοι. Δύο: η Samsung καθυστέρησε όσο το δυνατόν περισσότερο την αξιολόγηση της συσκευής της από τους δημοσιογράφους, αρνούμενη ακόμη και της σημασίας των διαπιστώσεών τους σε πρώτη φάση. Τρία: ακόμη και μετά από την ευρεία δημοσίευση των προβλημάτων του Galaxy Fold, ο κορεατικός κολοσσός χρειάστηκε... μερικές ημέρες για ν' αποφασίσει την αναβολή της κυκλοφορίας του, σαν να σκεφτόταν σοβαρά το ενδεχόμενο να προχωρήσει στην διάθεση συσκευής με καταγεγραμμένα απαράδεκτα προβλήματα, στο εμπόριο. Συσκευής κόστους $2000 υπενθυμίζουμε!
Πού βρισκόμαστε, λοιπόν, με την Samsung; Και πάλι στο ίδιο γνωστό σημείο: ο κορεατικός κολοσσός πασχίζει ν' αποδείξει πως μπορεί να καινοτομήσει, αλλά το κάνει με τον αλαζονικό και συναμά επιπόλαιο, αντιεπαγγελματικό, εν τέλει ασόβαρο τρόπο που - αναπόφευκτα - έχει ως αποτέλεσμα διαφορετική εικόνα. Αφού αποδεικνύεται πως έχει "κάνει φάουλ" (και μάλιστα του είδους που ίσως θα μπορούσε να είχε αποφύγει) αρχικά το διαχειρίζεται με κακό τρόπο, για να υποκύψει όταν δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Όλα αυτά μόνο και μόνο για να "βγει στην αγορά" πριν από τις Huawei και Xiaomi και να συλλέξει τους τίτλους άρθρων "ο πρώτος κατασκευαστής αναδιπλούμενης συσκευής". Το τί ακριβώς θα είναι αυτή η συσκευή και αν θα έχει ολοφάνερα προβλήματα... δευτερεύον!
Ο κορεατικός κολοσσός, δε, είναι τόσο τυφλωμένος από τον εγωκεντρισμό και την αλαζονεία του, που δεν αντιλαμβάνεται πως με το φιάσκο του Galaxy Fold δεν έκανε κακό μόνο στον εαυτό του. Εννοείται πως όσοι ενδιαφέρονταν να αποκτήσουν ένα Fold ως νεωτερισμό τεχνολογικό και προϊόν διαφορετικό, τώρα θα το σκεφτούν πάρα πολύ να προχωρήσουν στην απόκτησή του: κανείς δεν ξέρει αν η Samsung θα προσπαθήσει να "διορθώσει" τα ήδη κατασκευασμένα Fold που θα πωλούνταν σήμερα ή αν θα κατασκευάσει καινούργια διορθωμένα ή αν και κατά πόσο αυτά θα είναι όντως διορθωμένα. Αλλά με τον τρόπο που κινήθηκε η εταιρεία ουσιαστικά "στιγμάτισε" ολόκληρη αυτήν την νεόφυτη αυτή κατηγορία συσκευών. Την χρωμάτισε αρνητικά. Τόσο αυτή όσο και οι άλλοι κατασκευαστές θα πρέπει, τώρα, να προσπαθήσουν περισσότερο για να πείσουν πως τα πρώτα αναδιπλούμενα κινητά δεν θα έχουν... εξ ορισμού προβλήματα και πως θα αξίζουν τα (πολλά) χρήματα που ζητούν.
Διαβάζοντας δεκάδες άρθρα για το θέμα στο Web μέσα σε διάστημα 48 ωρών, δε, συναντήσαμε ακόμη και σχόλια που ήθελαν η Samsung να έκανε... επίτηδες το φάουλ αυτό: γνωρίζοντας, δηλαδή, πως δεν μπορεί να κατασκευάσει αναδιπλούμενο smartphone απαλλαγμένο από προβλήματα, διάφοροι θεωρούν ότι ο κορεατικός κολοσσός είχε αποφασίσει να βγάλει έτσι το Fold στο εμπόριο, ώστε να δημιουργήσει αρνητική εικόνα για τ' αναδιπλούμενα και να σαμποτάρει τον ανταγωνισμό.
Τέτοιες... θεωρίες συνομωσίας βεβαίως τις απορρίπτουμε, καθώς δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να πιστέψουμε πως μια εταιρεία επενδύει επί χρόνια σε έρευνα κι ανάπτυξη μιας συσκευής, για να την "θυσιάσει" έτσι στο τέλος. Όμως είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν την Samsung ικανή για κάτι τέτοιο. Και είναι αυτή η εικόνα από την οποία θα πρέπει ν' απαλλαγεί ο κορεατικός κολοσσός - κάτι που θα επιτύχει μόνο αν πάψει να λειτουργεί συμπλεγματικά, αν σοβαρευτεί κι αν αρχίσει να χρησιμοποιεί τους υπολογίσιμους πόρους του επαγγελματικά και μεθοδικά. Με την τεχνολογική αγορά να στηρίζεται στο Internet για την ενημέρωσή της η Samsung δεν έχει την πολυτέλεια να νομίζει πως μπορεί στην πραγματικότητα να κοροϊδέψει κανέναν. Όσο πιο γρήγορα το αντιληφθεί, τόσο καλύτερα για όλους.