banner

Θρύλοι της φωτογραφίας, κινητά της Κίνας: σχέση συμφέροντος

Η τάση έχει πια καθιερωθεί εδώ και καιρό, έχει όμως... "δικαιωθεί" κιόλας επί του πρακτέου;

Δεν χωρά, φυσικά, συζήτηση στο συγκεκριμένο: καθώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών smartphones γίνεται όλο και περισσότερο σκληρός, δεν μπορεί κανείς να... κατηγορήσει τον καθέναν τους που αναζητά τρόπους για να διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους. Με τις φωτογραφικές δυνατότητες των νέων κινητών, δε, να έχουν πια αναχθεί σε νευραλγικής σημασίας κριτήριο (ειδικά στα κορυφαία μοντέλα), φυσικό είναι οι κατασκευαστές να εστιάζουν εκεί αναζητώντας πρόσθετα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Είναι μάλλον... παράξενος, και σίγουρα ενδεικτικός, ο τρόπος με τον οποίο ορισμένοι από αυτούς τους κατασκευαστές προσπαθούν να πείσουν το καταναλωτικό κοινό πως τα κινητά τους σε αυτόν τον τομέα είναι κάτι το ξεχωριστό - αν μη τί άλλο, γιατί το προσπαθούν με την ίδια τακτική!

Ας πάρουμε ως παράδειγμα τους Κινέζους κατασκευαστές: η Xiaomi ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ξεκινά μακροπρόθεσμη συνεργασία με την θρυλική εταιρεία παραδοσιακής φωτογραφίας Leica ώστε να προσφέρει με το επερχόμενο Xiaomi 12 Ultra και με άλλα μελλοντικά μοντέλα της "κορυφαία εμπειρία φωτογράφισης". Αν σε πολλούς φίλους ή φίλες του Αθηνόραμα Digital... κάτι θυμίζει η συνεργασία αυτή, έχουν δίκιο: είναι ακριβώς το είδος της συνεργασίας που είχε η Leica με την Huawei για μισή δεκαετία, ξεκινώντας από τις σειρές P9 και P10. Του ίδιου τύπου συνεργασία είχε συνάψει το 2021 ένας άλλος Κινέζος κατασκευαστής, η One Plus, με ένα άλλο φημισμένο όνομα της παραδοσιακής φωτογραφίας, την Hasselblad. Το ίδιο είχε συμβεί την ίδια χρονιά με την Hasselblad και την Oppo, ενώ το 2020 παρόμοια συνεργασία είχε υπογραφεί ανάμεσα στην Vivo και την πασίγνωστη Zeiss.

Είναι... καθιερωμένη τάση, λοιπόν; Σαφέστατα, αν και δεν είναι φυσικά οι Κινέζοι κατασκευαστές οι μόνοι που αναζητούν συμφωνίες με Δυτικές εταιρείες του χώρου της φωτογραφίας για λόγους marketing. Δεν ήταν καν οι πρώτοι: το πρώτο κινητό που θυμάται ο γράφων να επικαλείται ως πλεονέκτημά του τους φακούς Carl Zeiss δεν ήταν καν... smartphone, μα το ιδιόρρυθμο Nokia N90 το 2005 (!). Τόσο η Nokia όσο και άλλοι έχουν έκτοτε προβάλλει πολλάκις τους φακούς Zeiss ως δικό τους ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Άλλοι κατασκευαστές, δε, δεν... συνεργάζονται καν με άλλη εταιρεία για να επικαλεστούν αντίστοιχα πλεονεκτήματα, όπως η Sony που τα τελευταία χρόνια προβάλλει λειτουργίες και δυνατότητες των Xperia 1 ως "δανεισμένες" από τις κορυφαίες τις φωτογραφικές της DSLR, τις Alpha.

Υπάρχει μία αληθινά περίεργη επιμονή, ωστόσο, στον τρόπο με τον οποίο οι Κινέζοι κατασκευαστές επιδιώκουν να συνάπτουν συνεργασίες με Δυτικά "μεγάλα ονόματα" της παραδοσιακής φωτογραφίας όπως οι Leica, Hasselblad και Zeiss. Οι Κινέζοι φαίνεται να πιστεύουν ότι αυτές οι συμμαχίες προσδίδουν κύρος και "ειδικό βάρος" στις δικές τους συσκευές, πως τις καθιστούν ισχυρότερες ως προτάσεις σε επίπεδο marketing - το οποίο ίσως δεν βρίσκεται μακριά από την αλήθεια (πάντοτε μιλώντας αποκλειστικά για marketing όμως). Παρεμπιπτόντως, το γεγονός ότι η Apple ή η Samsung δεν αισθάνονται την ανάγκη να συνάψουν καμία τέτοια συνεργασία είναι εξίσου ενδεικτικό: όχι μόνο είναι τα δικά τους ονόματα αρκετά ισχυρά από μόνα τους, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν την φωτογραφία μέσω smartphones είναι τελείως διαφορετικός από αυτόν των Κινέζων κατασκευαστών.

Το πρόβλημα με αυτού του είδους τις συνεργασίες, ωστόσο, δεν είναι πως γίνονται κυρίως για να αποκτήσουν πρεστίζ τα κινητά των Κινέζων κατασκευαστών. Όχι. Το πραγματικό πρόβλημα είναι πως αποδεικνύεται, αργά ή γρήγορα, ότι γίνονται για λόγους marketing... και μόνο, δίχως δηλαδή ουσιαστικό αντικείμενο και στόχο. Οι εταιρείες αυτές μπορούν να κάνουν όσες ανακοινώσεις θέλουν για "την επιστήμη του χρώματος" που εξερευνούν με τις συνεργασίες τους ή για "την διαφορετική προσέγγιση στην φωτογραφική απεικόνιση" και τα σχετικά, όμως οι δημοσιογράφοι που κάνουν τις πρακτικές αξιολογήσεις των συσκευών δεν διαπιστώνουν σχεδόν ποτέ κάτι χειροπιαστά ωφέλιμο για τον καταναλωτή. Οι κατασκευαστές πιθανώς διαφωνούν, φυσικά, αλλά η απλή αλήθεια είναι αυτή: αν όλες αυτές οι συνεργασίες όντως είχαν ουσία και απέδιδαν, θα απολαμβάναμε όλοι πολύ μεγαλύτερη διαφοροποίηση στην εμπειρία χρήσης και τα αποτελέσματα της φωτογράφισης με smartphones. Δεν απολαμβάνουμε κάτι τέτοιο, δεν αποδεικνύεται λοιπόν η ουσία των συνεργασιών αυτών.

Ας μας συγχωρήσουν, λοιπόν, οι Κινέζοι κατασκευαστές αν απλώς χαμογελάμε συγκαταβατικά όποτε διαβάζουμε για την νεότερη συνεργασία κάποιου εξ αυτών με κάποιον Δυτικό θρύλο της παραδοσιακής φωτογραφίας. Πολύ θα θέλαμε αυτές οι συμμαχίες να σημαίνουν κάτι παραπάνω πρακτικά, αληθινά θα το θέλαμε. Αλλά ως έχουν τα πράγματα μέχρι στιγμής, δεν είναι δύσκολο να απορρίψει κανείς αυτές τις ανακοινώσεις ως απλές κινήσεις PR. Ειδικά, μάλιστα, όταν υπάρχουν άλλες εξελίξεις στον τομέα της φωτογραφίας με κινητά - από την συνεχή πρόοδο των Google και Apple σε αυτό που ονομάζουμε computational photography μέχρι την πρόσφατη καινοτομία της Sony με τους φακούς μεταβλητής εστίασης, για παράδειγμα - που όντως μπορούν να "κάνουν την διαφορά" στην πράξη. Μάς αρέσουν, ωστόσο, οι ευχάριστες εκπλήξεις: Xiaomi, One Plus, Vivo, αποδείξτε μας πως κάνουμε λάθος!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner