Δεν είναι ένα ή δύο. Είναι πολλά τα πράγματα που κάνουμε καθημερινά και ενδεχομένως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πως έχουν αναχθεί σε συνήθειες. Μέχρι... να έλθει η στιγμή του "μα τί συμβαίνει εδώ πέρα;" και να μην είναι δυνατό να τα παραβλέψουμε πια, δηλαδή. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα; Οι - κάθε λογής πλέον - συσκευές επικοινωνίας, δουλειάς και διασκέδασης που... συνδέονται με ρεύμα και Internet. Και το πόσο... babysitting χρειάζονται, τελικά, αν όντως καθήσει κάποιος ν' αναλογιστεί το χρόνο που απαιτούν από τον κάτοχό τους ώστε να λειτουργούν όσο το δυνατόν καλύτερα κι ασφαλέστερα. Δεν είναι αστείο. Είναι ημιαπασχόληση!
Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital θεωρούν, πιθανώς, ότι υπερβάλλουμε για λόγους έμφασης - μα αυτό είναι μόνο εν μέρει σωστό. Tον τελευταίο καιρό όμως, εμείς τουλάχιστον έχουμε να μετράμε: αναβάθμιση λογισμικού στο Xbox 360. Αντίστοιχες στο PS3 και το PSP. Αναβάθμιση στο Sony SMP-N100 (κατά τη διάρκεια της δοκιμής... η παρουσίαση πολύ σύντομα) και την Sony NEX-5. Δεκάδες updates για ισάριθμες εφαρμογές στο iPhone και το iPad. Μόλις ήλθε η μεγάλη αναβάθμιση των δύο τελευταίων σε OS 4.2.1, η αναβάθμιση του ΖΤΕ Blade σε Android 2.2 είναι καθ' οδόν (με ακόμη περισσότερα updates για τις εφαρμογές του δεύτερου), τουλάχιστον δύο ακόμη updates για PS3 και PSP. Όλα τον επόμενο καιρό. Και δεν έχουμε ακόμη πει τίποτε για τα patches και τις αναβαθμίσεις των drivers στα Windows του Media Center PC, του Sony Vaio F και του PC στο γραφείο, τα patches των games για PC/PS3/Xbox 360, την αναβάθμιση για το GPS του αυτοκινήτου, τον αποκωδικοποιητή Nova HD, το Western Digital ShareSpace, το, το, το...
Υποθέτουμε πως όλοι καταλαβαίνουν πού πηγαίνει ή μπορεί να πάει αυτή η συζήτηση. Από τη μία, ναι, τα πράγματα είναι καλύτερα απ' ότι παλαιότερα, που αν μία συσκευή είχε πρόβλημα σε κάτι, αυτό ήταν: ο καταναλωτής έπρεπε να το αποδεχθεί ως απόρροια της επιλογής του. Είναι καλύτερα τα πράγματα σήμερα, που οι εταιρείες έχουν την ευκαιρία όχι μόνο να διορθώσουν πράγματα, αλλά και να προσθέσουν πράγματα στις συσκευές τους μέσω software, ώστε ν' αυξήσουν την αντοχή των προϊοντων αυτών στο χρόνο και την αξία τους στα μάτια του καταναλωτή. Από αυτές τις πλευρές, είναι γεγονός πως δεν υπάρχει γυρισμός από τη σημερινή ευκολία της σύνδεσης όλων αυτών των προϊόντων με το Internet.
Είναι όμως εξίσου γεγονός ότι η κατάσταση αυτή έχει καταστήσει πάρα πολλούς από μας σ' ένα μικρό βαθμό... υπηρέτες των ίδιων των συσκευών τους. Όλοι έχουμε μπει σε μία μόνιμη διαδικασία συντήρησης και service με τα gadgets, τους Η/Υ και το software που αξιοποιούμε σε αυτά: εγκατάσταση κάθε αναβάθμισης λογισμικού, κάθε patch, κάθε fix. Κάποια γίνονται ημιαυτόματα, κάποια απαιτούν δική μας πρωτοβουλία, όλα απαιτούν - ξεχωριστά - λίγο από το χρόνο μας. Μέχρι να συνειδητοποιήσει κανείς πως, συγκεντρωτικά, μόνο λίγος δεν είναι ο χρόνος του baby sitting που απαιτούν. Κι από τη στιγμή που θα το συνειδητοποιήσει...
...κι από τη στιγμή που θα το συνειδητοποιήσει, τίποτε. Ο μηχανισμός αυτός είναι πια για τα καλά εγκατεστημένος στο οικοσύστημα των προϊόντων τεχνολογίας. Δεν πρόκειται να εξαφανιστεί βραχυπρόθεσμα, ούτε καν μεσοπρόθεσμα - αντιθέτως, δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν πως όχι μόνο οι Η/Υ ή τα gadgets, αλλά τα ψυγεία, οι κουζίνες, οι καφετιέρες, οι μοτοσυκλέτες και τ' αυτοκίνητα στο μέλλον θα... αυτοαναβαθμίζονται μ' ελάχιστη ή καμία παρέμβασή μας. Οι νέες τηλεοράσεις και player το κάνουν ήδη σ' ένα βαθμό, κι ας ανήκουν στα "καταναλωτικά ηλεκτρονικά". Κι αναρωτιέται κανείς: είναι το γεγονός ότι... δεν το κάνουν ήδη όλες οι συσκευές αυτό που μας ενοχλεί; Είναι η συχνότητα με την οποία πρέπει να φροντίζουμε εμείς γι' αυτό; Είναι το γεγονός ότι σπάνια αυτές οι αναβαθμίσεις ή ανανεώσεις φέρνουν στο προσκήνιο κάτι αληθινά σημαντικό; Τί απ' όλα; Ή μήπως όλα;
Την... αφοπλιστική απάντηση δεν την έχουμε, βέβαια, γι' αυτό και δεν θα δώσουμε κάποια που δεν μας εκπροσωπεί. Αντιθέτως, το είπαμε ότι το iPad μας ήδη έχει λάβει κι εγκαθιστά το update του σε iOS 4.2...; Όχι; Ας το συζητήσουμε...