Google: βλέψεις για... Apple στη θέση της Apple

Και Microsoft στη θέση της Microsoft - και Amazon στη θέση του Amazon επίσης. Δηλαδή;

Το γεγονός ότι η αγορά της τεχνολογίας λειτουργεί (και) με τον τρόπο των... "συγκοινωνούντων δοχείων" είναι πασιφανές: όλοι "εμπνέονται" απ' όλους, όλοι αντιγράφουν (τηρώντας τους τύπους ή και όχι) όλους και όλοι αναζητούν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έχοντας στα υπ' όψιν τί έχει αποδεδειγμένα λειτουργήσει στο παρελθόν και τί όχι. Σπανίως, ωστόσο, παρατηρούμε έναν "μεγάλο παίκτη" τεχνολογικό να κάνει σημαντικότατη αλλαγή πλεύσης υιοθετώντας προσεγγίσεις του ανταγωνισμού... και αυτό ακριβώς έκανε η Google με την ανακοίνωση των Pixel/Pixel XL αυτήν την εβδομάδα. Και δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι αν η νέα αυτή κατεύθυνση θα αποδειχθεί επωφελής για το κοινό ή αποκλειστικά και μόνο για την Google.

Συγκεκριμένα: οι Αμερικανοί αποκάλυψαν την πρόθεσή τους να εισέλθουν οι ίδιοι πλέον στην αγορά των smartphones, συνεργαζόμενοι με έναν τρίτο κατασκευαστή μεν (στην περίπτωση αυτή την HTC) αλλά σχεδιάζοντας οι ίδιοι από την αρχή ως το τέλος τις συσκευές αυτές. Η Google δεν θα προσφέρει μόνο το λειτουργικό σύστημα Android πια, με άλλα λόγια, αλλά θα επιβλέπει το design, την κατασκευή, την επιλογή των υποσυστημάτων και την γενικότερη προώθηση των δικών της κινητών. Είναι η προσέγγιση που είχε καθιερώσει ο Steve Jobs για την Apple: πλήρης έλεγχος των προϊόντων τόσο σε επίπεδο hardware όσο και επίπεδο software, έτσι ώστε αφενός η συνέργεια μεταξύ των δύο να πλησιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο το ιδανικό, αφετέρου όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία των προϊόντων αυτών να είναι στην δική της, μόνο, διακριτική ευχέρεια όσον αφορά την υλοποίηση και την προώθηση.

Υπό αυτήν την έννοια η Google στην κατηγορία των smartphones θέλει να γίνει... Apple στη θέση της Apple - πάντοτε μιλώντας για τον κόσμο του Android φυσικά - και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μην διστάζει να κατακερματίσει περαιτέρω την αγορά που στηρίζεται στο λειτουργικό της σύστημα: τα Pixel/Pixel XL θα διατεθούν με το Android 7.1 προεγκατεστημένο, αλλά αυτά τα κινητά θα προσφέρουν λειτουργίες και δυνατότητες που άλλες συσκευές, όταν θα αναβαθμιστούν (κάποια στιγμή) από το Android 7.0, δεν θα προσφέρουν. Όχι τυχαία, πολλές από αυτές τις λειτουργίες και δυνατότητες είναι σημαντικές. Με την κυκλοφορία των Pixel, με άλλα λόγια, έχουμε πλέον "Android δύο ταχυτήτων": το "τυπικό", στο οποίο θα στηρίζονται όλα τα άλλα smartphones, και το "εμπλουτισμένο" που θα στηρίζει τα νέα και μελλοντικά Pixel. Τις προεκτάσεις της νέας αυτής κατάστασης θεωρούμε πως δεν χρειάζεται καν να τις αναλύσουμε.

H Google όμως ετοιμάζεται και για άλλες κινήσεις, που επίσης υιοθετούν προσεγγίσεις χαρακτηριστικές του ανταγωνισμού. Ο αμερικανικός κολοσσός, για παράδειγμα, δεν είχε ποτέ στα σχέδια την χρήση ενός λειτουργικού συστήματος σε πολλά διαφορετικά ήδη συσκευών, όμως στον ορίζοντα του 2017 βρίσκεται το λεγόμενο Project Andromeda. Πρόκειται για την πολυσυζητημένη συνένωση του Chrome OS και του Android σε ένα ενιαίο λειτουργικό που θα αξιοποιείται από smartphones, tablets, laptops, υβριδικά PC, τηλεοράσεις και players, προσαρμόζοντας τον εαυτό του στην εκάστοτε συσκευή αλλά αξιοποιώντας τα ίδια ακριβώς apps. Αν αυτό "ακούγεται"... θεαματικά κοντά σε αυτό που στόχευε να επιτύχει η Microsoft με τα Windows 8 και Windows 10, συμβαίνει γιατί έτσι είναι: η Google "έρχεται" από την πλευρά των φορητών συσκευών και "κινείται" προς το περιβάλλον του desktop με το Andromeda, ενώ η Microsoft το αντίστροφο, όμως ο τελικός προορισμός είναι πρακτικά ο ίδιος.

Προσθέτοντας στα παραπάνω και την επέκταση της Google στην αγορά του "έξυπνου σπιτιού" με περιφερειακό που φέρει όλα σχεδόν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες του Amazon Echo - φωνητικές εντολές, αναζήτηση πληροφοριών και απόδοσή τους φωνητικά, έλεγχος φωτισμού ή θέρμανσης κλπ. - έχει μία σαφή πλέον εικόνα για το... "πού το πάει η Google". Με μία λέξη: "παντού". Καθώς οι προσωπικοί υπολογιστές (απ' όπου ο αμερικανικός κολοσσός αντλούσε τα περισσότερα από τα κέρδη του μέσω διαφημίσεων και αναζητήσεων), αρχίζουν να μην είναι πια στο επίκεντρο των τεχνολογικών εξελίξεων, η Google επεκτείνεται σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, σε άλλες αγορές. Και οι μηχανισμοί της ακολουθούν: δεν περιορίζονται πια στο PC του σπιτιού ή του γραφείου, αλλά και στο κινητό, το tablet, την τηλεόραση, το σαλόνι. Θα προσθέταμε και... την κρεβατοκάμαρα, αλλά υποθέτουμε πως ο κόσμος θα επιδείξει αρκετή σύνεση ώστε να μην εγκατατήσει ένα Google Home και εκεί!

Το πρόβλημα σε όλα αυτά: το "νόμισμα" στο οποίο "πληρώνεται" η Google συνεχίζουν να είναι τα δημογραφικά και προσωπικά δεδομένα που πωλεί στους διαφημιστές - και τα smartphones, όπως και τα προϊόντα smart home, συλλέγουν περισσότερα τέτοια δεδομένα από ποτέ. Άλλοτε υπήρχαν κάποια έστω "στεγανά": παραδεχόσουν πως όλες οι μεγάλες πολυεθνικές της τεχνολογίας περισσότερο ή λιγότερο, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο "σε παρακολουθούν" Δικτυακά, πως είσαι ένα σύνολο στατιστικών και άλλων στοιχείων. Όμως σύντομα μία και μόνο εταιρεία θα είναι σε θέση να έχει πρόσβαση σε όλα αυτά τα στοιχεία, σε κάθε επίπεδο της ζωής μας: από τις καθημερινές συνήθειες όλων μας και τις μετακινήσεις μας, μέχρι το περίφημο "ψηφιακό μας αποτύπωμα" και τις προτιμήσεις μας σε διασκέδαση, ενημέρωση, αγορές, τα πάντα. Δεν είμαστε ιδιαίτερα βέβαιοι πως μάς αρέσει αυτή η τροπή των πραγμάτων. Το αν και κατά πόσο οι φόβοι μας για την πρωτοφανή αυτή εξάπλωση των μηχανισμών συλλογής προσωπικών δεδομένων από την Google - με την τεχνητή νοημοσύνη που υποτίθεται πως θα διευκολύνει τη ζωή μας ως πρόφαση - ήταν δικαιολογημένοι ή όχι απομένει, λοιπόν, ν' αποδειχθεί.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ