
Δεν χωρά συζήτηση σε αυτό: όλους τους μήνες της άνοιξης πριν από την εκδήλωση WWDC 2025 της Apple, για ένα συγκεκριμένο, ασυνήθιστο πράγμα αναφορικά με τα νέα λειτουργικά της συστήματα είχαμε αληθινή περιέργεια να ενημερωθούμε: για την όψη τους. Ενώ όλες οι σχετικές διαρροές πληροφοριών υπονοούσαν πως θα υπάρχουν στις νέες εκδόσεις αυτού του λογισμικού και πρωτοεμφανιζόμενες ή βελτιωμένες λειτουργίες, ήταν ο φημολογούμενος αισθητικός ανασχεδιασμός τους αυτός που είχε συγκεντρώσει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Μέσα από αυτό το πρίσμα, μόνο θετικό δεν χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι σήμερα - τρεις μήνες μετά την αποκάλυψή του και έναν μήνα πριν την κυκλοφορία του - συνεχίζουμε να μην είμαστε σε θέση να κρίνουμε αυτόν τον αισθητικό ανασχεδιασμό. Πόσο, μάλλον, να αξιολογήσουμε την σημασία του!
Ο λόγος φυσικά γι' αυτό που η Apple ονομάζει "Liquid Glass", το εικαστικό στυλ που η εταιρεία θα εφαρμόσει στα λειτουργικά συστήματα όλων των συσκευών της, ενοποιώντας την εικόνα τους και καθιστώντας σχεδόν ομοιογενή την εμπειρία χρήσης που μπορεί να περιμένει το καταναλωτικό κοινό από αυτά. Το Liquid Glass αξιοποιεί εφέ μεταβλητής διαφάνειας, αντανακλάσεων και διαθλάσεων για να εξομοιώσει την εντύπωση της αλληλεπίδρασης του φωτός με στοιχεία του περιβάλλοντος χειρισμού των συσκευών της Apple, με οποιοδήποτε background και φυσικά με κάθε είδους περιεχόμενο, κινούμενο ή στατικό.
Τί ακριβώς συμβαίνει, λοιπόν, με το Liquid Glass και... ποιό ακριβώς είναι το πρόβλημα;
Από την εικονική πραγματικότητα στις... επίπεδες οθόνες
Για να είμαστε ειλικρινείς, η ανησυχία μας όσον αφορά στο τί σημαίνει πρακτικά η επιλογή της Apple να μεταβεί στην αισθητική Liquid Glass ξεκίνησε από την πρώτη κιόλας μέρα "αποκάλυψης" των προθέσεων της εταιρείας, όταν το Bloomberg ανέφερε πως αυτός ο ανασχεδιασμός θα γίνει σε όλα τα λειτουργικά συστήματά της και πως θα είναι εμπνευσμένος από το στυλ του... visionOS (!).

Ο λόγος της ανησυχίας είναι προφανής: το λειτουργικό σύστημα του Vision Pro - περιφερειακού εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, υπενθυμίζουμε - έχει αυτήν την αισθητική επειδή... είναι υποχρεωμένο στην ουσία. Εφέ όπως η μεταβλητή διαφάνεια και διάθλαση του φωτός πάνω σε αντικείμενα και επιφάνειες είναι απαραίτητα, έτσι ώστε να "τοποθετηθούν" εικονίδια, μηνύματα συστήματος, περιεχόμενο κλπ. "μέσα στον χώρο" που περιβάλλει τον χρήστη (αυτό δηλαδή που κάνει σε πραγματικό χρόνο το Apple Vision Pro).
Εκεί τη χρήση του Liquid Glass επιβάλλεται και έχει νόημα. Αλλά... "τί δουλειά έχει" σε λειτουργικά συστήματα σχεδιασμένα να λειτουργούν σε επίπεδες οθόνες και μάλιστα σε τόσα διαφορετικά μεγέθη και αναλύσεις; Γιατί με αυτήν την εικόνα θα "βρεθούν αντιμέτωποι" με αυτό οι κάτοχοι iPhone, iPad, Mac, Apple TV, ακόμη και Apple Watch (!) όταν οι νεότερες εκδόσεις των λειτουργικών τους συστημάτων γίνουν διαθέσιμες στα μέσα ή τέλη Σεπτεμβρίου.
Καθώς εδώ μιλάμε για πάνω από... δύο δισεκατομμύρια καταναλωτές, συνολικά και σε βάθος χρόνου, η προσέγγιση της Apple φαντάζει το λιγότερο παράτολμη: πώς θεωρεί ότι το γραφικό περιβάλλον τόσων πολλών διαφορετικών συσκευών όχι μόνο θα ενοποιηθεί, αλλά θα λειτουργεί το ίδιο σωστά και αποτελεσματικά σε όλες;
Ολοφάνερα και σοβαρά προβλήματα ευχρηστίας
Αν κρίνει κάποιος από τις μέχρι στιγμής πρακτικές εντυπώσεις δημοσιογράφων αλλά και απλών καταναλωτών που έχουν εγκαταστήσει δοκιμαστικές εκδόσεις των iOS 26, macOS 26 και iPadOS 26, η εμπειρία χρήσης δεν έχει καμία σχέση - φυσικά - με το... εντυπωσιακό promo video της ίδιας της Apple για το Liquid Glass. Το νέο αυτό γραφικό περιβάλλον είναι καλαίσθητο, ναι, μα είναι φανερό πως δεν έχει μελετηθεί αρκετά το πώς ακριβώς αποδίδει σε πραγματικές συνθήκες, με ποικιλία συσκευών και apps, από διαφορετικά είδη χρηστών.

Η μεγάλη πλειοψηφία των προβλημάτων χρηστικότητας που αναφέρουν δημοσιογράφοι και κοινό σχετίζεται με τον τρόπο που λειτουργούν τα εφέ διαφάνειας, αντανάκλασης και διάθλασης στην συνεργασία τους με διαφορετικούς τύπους κειμένου, επιφανειών και μηνυμάτων συστήματος. Πολλές φορές τα εφέ αυτά καθιστούν το κείμενο στην κυριολεξία μη αναγνώσιμο και άλλες φορές δύσκολα αναγνώσιμο, "συμπεριφέρονται" δε απρόβλεπτα με "περίεργα" backgrounds στην κεντρική οθόνη ή την οθόνη αναμονής συσκευών. Επίσης η λογική που διέπει την "ροή" πολλών ενεργειών σε ακολουθία έχει αλλάξει σε σχέση με π.χ. τα iOS 18 ή iPadOS 18, χωρίς όμως να είναι οπτικά σαφές στον χρήστη πώς θα πρέπει να αλλάξει τις συνήθειές του σχετικά.
Από την πρώτη έκδοση beta που διέθεσε έως και την ένατη - την ημέρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές - η Apple έχει κάνει ομολογουμένως πολλές αλλαγές και διορθώσεις σε αυτούς τους τομείς του Liquid Glass. Έχει "υποβαθμίσει" σημαντικά τα εφέ διαφάνειας και διάθλασης, που δεν είναι πια τόσο έντονα, έχει προσθέσει στις ρυθμίσεις μία επιλογή που τα περιορίζει ακόμη περισσότερο, έχει "εκλογικεύσει" και πολλές ακολουθίες ενεργειών - ειδικά στα iOS και iPadOS - βάσει των παρατηρήσεων ή... διαμαρτυριών των χρηστών.
Το πρόβλημα είναι πως ακόμη και τώρα, πρακτικά έναν ή ενάμισι μήνα μακριά από την διάθεση όλων των εκδόσεων 26 των λειτουργικών της συστημάτων στο ευρύ κοινό, η Apple δείχνει... ακόμη να μην έχει πάρει τελικές αποφάσεις για ορισμένα στοιχεία της "συμπεριφοράς" του Liquid Glass συνολικά. Αυτό είναι ένα θέμα, μεγάλο μάλιστα, καθώς σημαίνει πως τελικά "στην πλάτη του κοινού" θα ολοκληρωθεί ο πειραματισμός της Apple με το νέο της γραφικό περιβάλλον, με ό,τι αυτό σημαίνει για την χρηστικότητα πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων συσκευών στους επόμενους μήνες.

Όλα αυτά, μάλιστα, ενώ οι προεκδόσεις των νέων εκδόσεων όλων των λειτουργικών συστημάτων της Apple δεν έχουν ακόμη προσφέρει σαφή εικόνα σε δύο άλλους τομείς οι οποίοι επηρεάζονται από το Liquid Glass ανεξαρτήτως της χρηστικότητάς του. Ο ένας τομέας είναι αυτός των επιδόσεων: το καινούργιο γραφικό περιβάλλον είναι εντυπωσιακό, αλλά είναι σαφές πως τα εφέ του απαιτούν περισσότερους πόρους συστήματος - επεξεργαστική δύναμη και μνήμη - και, τελικά, πάλι "επί του πρακτέου" θα διαπιστώσουμε σε ποιό βαθμό επηρεάζεται η ταχύτητα και ομαλότητα χρήσης των συσκευών που θα το φιλοξενήσουν.
Ο άλλος τομέας φυσικά δεν είναι άλλος από αυτόν της αυτονομίας των φορητών συσκευών της Apple που θα βασίζονται στα νέα αυτά λειτουργικά συστήματα, ειδικά των smartphones και των tablets της (αλλά και των MacBook ή των smartwatch): μεγαλύτερες ανάγκες για επεξεργαστική ισχύ σημαίνει περισσότερη κατανάλωση ενέργειας, η οποία μόνο αρνητικές επιπτώσεις στην αντοχή της ενσωματωμένης μπαταρίας των συσκευών αυτών μπορεί να έχει. Καθώς δεν μπορούμε να έχουμε γι' αυτήν αξιόπιστη εικόνα βασισμένοι στις προεκδόσεις του λογισμικού αυτού, θα πρέπει να περιμένουμε τον Οκτώβριο για να αποφανθούμε. Ο προβληματισμός, ωστόσο, υπάρχει ήδη - και δικαιολογημένα.
Μόνο εικόνα και καθόλου ουσία το Liquid Glass, λοιπόν;
Με... "αυτά και μ' εκείνα", είναι μάλλον δύσκολο να μην αναρωτηθεί οποιοσδήποτε κάποια στιγμή το προφανές: αν το καινούργιο γραφικό περιβάλλον της Apple για τα προϊόντα της είναι στην πραγματικότητα ακόμη ατελές και ανέτοιμο, αν απαιτεί περίοδο προσαρμογής από αμέτρητα εκατομμύρια καταναλωτές, αν χρειάζεται περισσότερους πόρους συστήματος για ομαλή λειτουργία, αν είναι πολύ πιθανό να έχει κόστος στην αυτονομία των φορητών συσκευών... προσφέρει τουλάχιστον τίποτε ουσιαστικό από πλευράς χρηστικής;

Εκεί βρίσκεται, εν τέλει, η πιθανότητα για την μεγαλύτερη ένσταση όλων: βάσει όσων έχουμε δει μέχρι στιγμής, δεν μπορεί να υποστηρίξει κανείς ότι το Liquid Glass "προσθέτει αξία" στην εμπειρία χρήσης των συσκευών της Apple. Καθιστά τα προϊόντα αυτά ευκολότερα στην χρήση; Μπορεί να κάνει το κοινό όσα έκανε ως τώρα καθημερινά με αυτές τις συσκευές, αλλά πιο γρήγορα και άνετα; Λύνει προβλήματα ετών, προσθέτει νέες επιλογές, φέρνει στο προσκήνιο καλύτερη δομή και νέες λειτουργίες στο κάθε λειτουργικό σύστημα που θα κοσμήσει; Γιατί αν δεν κάνει τίποτε από όλα αυτά ή αν κάνει ορισμένα μόνο πράγματα και σε βαθμό αμελητέο, τότε το Liquid Glass θα αποδειχθεί ένα απλό αισθητικό "περιτύλιγμα". Τίποτε παραπάνω.
Η αλήθεια είναι πως η παρούσα θέση της Apple, από πλευράς δημόσιας εικόνας τουλάχιστον, δεν είναι η καλύτερη δυνατή ακριβώς. Οι συσκευές της είναι κατά γενική ομολογία "κουρασμένες", έχοντας παραμείνει στάσιμες για υπερβολικά πολύ καιρό, τα λειτουργικά της συστήματα το ίδιο, η όποια διάθεση για καινοτομία που επικαλείται δεν έχει ακόμη αποδειχθεί, ενώ για το Apple Intelligence... όσα λιγότερα λέγονται σε αυτήν την φάση, τόσο το καλύτερο. Ο αμερικανικός κολοσσός εμπορικά δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα, σε επίπεδο PR ωστόσο χρειάζεται σαφέστατα μία "νίκη" - και το Liquid Glass είναι μια σημαντική, ευδιάκριτη αλλαγή που θα μπορούσε, θεωρητικά, να προσφέρει αυτήν την "νίκη".
Μέσα από αυτό το πρίσμα, το "στοίχημα" του Liquid Glass - με την έννοια του "ειδικού βάρους" της... ευθύνης που έχει επωμιστεί αυτόν τον καιρό στα μάτια των επικριτών της Apple - φαντάζει ριψοκίνδυνο. Αν το ευρύ κοινό κρίνει το νέο γραφικό περιβάλλον ως ικανοποιητικό κι ενδιαφέρον, θα δώσει έστω και διστακτικά στον αμερικανικό κολοσσό τον χρόνο που χρειάζεται για να το τελειοποιήσει. Αν όμως η υποδοχή του Liquid Glass από το κοινό χαρακτηριστεί συνολικά ως αρνητική, θα έλθει να προστεθεί ως ένα ακόμη πρόβλημα δημόσιας εικόνας της Apple στα ήδη υπάρχοντα, με ό,τι αυτό σημαίνει. Έχουν οι Αμερικανοί αυτήν την πολυτέλεια; Σε λιγότερες από 40 ημέρες, θα ξέρουμε!