Θα περίμενε κανείς πως, μετά από το θεαματικό φάουλ της Lenovo με το κακόβουλο προεγκατεστημένο λογισμικό στα PC της το Φεβρουάριο και το απίθανο επικοινωνιακό φιάσκο που επακολούθησε, οι κατασκευαστές όχι μόνο προσωπικών υπολογιστών αλλά προϊόντων τεχνολογίας γενικότερα θα επανεξέταζαν το πού βρίσκονται οι ίδιες όσον αφορά αντίστοιχες πρακτικές στα δικά τους προϊόντα. Ότι θα επανεξέταζαν και θα φρόντιζαν να μην βρεθούν σε αντίστοιχη θέση με τη Lenovo, η οποία δικαίως έχει χάσει ποσοστό της εμπιστοσύνης των καταναλωτών (ειδικά στο εξωτερικό) μετά από όσα έγιναν. Όχι, όχι όμως η Samsung, η οποία ολοφάνερα θεωρεί πως μπορεί να παρεμβαίνει σε PC που πωλεί με τρόπο δραστικό αλλά αόρατο από τα μάτια του χρήστη... και κάνοντάς το τόσο ανεύθυνα, ώστε να θέτει το σύστημά του σε μεγάλο κίνδυνο ασφαλείας, για λόγους που μόνοι οι Κορεάτες φωστήρες γνωρίζουν!
Το θέμα, όπως αποκαλύφθηκε πριν από δύο ημέρες και εν τέλει κατέληξε με "συμβιβασμό" της... μεγαλόψυχης Samsung, έχει ως εξής: σε συζήτηση που είχε ένας προγραμματιστής και γνώστης των τεχνολογιών της Microsoft με καταναλωτή που χρησιμοποιεί Η/Υ κατασκευασμένο από την Κορεάτικη εταιρεία, εντόπισε πρόβλημα που σχετίζεται με το πώς λειτουργεί στο συγκεκριμένο PC ο γνωστός μηχανισμός ενημερώσεων Windows Update. Περαιτέρω έρευνα και συνομιλία με υπάλληλο της τεχνικής υποστήριξης της Samsung έφερε στο φως ένα γεγονός αληθινά απίστευτο: το λογισμικό των Κορεατών που είναι προεγκατεστημένο σε πολλά μοντέλα PC της και αναλαμβάνει την ενημέρωση των drivers για τα υποσυστήματα των PC αυτών, απενεργοποιεί επίτηδες και "αόρατα" το Windows Update (!). Αν, δε, ο χρήστης το αντιληφθεί και ενεργοποιήσει εκ νέου τον μηχανισμό της Microsoft, στην επόμενη επανεκκίνηση ένα πρόγραμμα με το όνομα "Disable_Windowsupdate.exe" (!!), το οποίο έχει εγκατασταθεί χωρίς την πρότερη γνώση ή συγκατάθεση του χρήστη, απενεργοποιεί εκ νέου το Windows Update (!!!), ώστε αυτό να μη λειτουργεί.
Όπως ήταν φυσικό ο "θόρυβος" που δημιουργήθηκε όταν το γεγονός δημοσιεύθηκε ήταν πολύ μεγάλος. Αρχικά η Samsung - όπως είναι η... προσφιλής της συνήθεια - επισήμως αρνήθηκε πως το δικό της λογισμικό αναβάθμισης δημιουργεί πρόβλημα στο Windows Update. Όταν κατέστη σαφές κι αδιαμφισβήτητο πως αυτό είναι ψευδές - για τις τεχνικές λεπτομέρειες παραπέμπουμε στο άρθρο του ανθρώπου που ανακάλυψε και δημοσιοποίησε το "φάουλ" των Κορεατών - η Samsung υποστήριξε πως σε πολλά laptop της το Windows Update "βρίσκει" drivers παλαιότερης έκδοσης για τα υποσυστήματά τους και, εγκαθιστώντας αυτούς, δημιουργεί δυσλειτουργίες. Έτσι ο κορεατικός κολοσσός... επέλεξε απλώς να απενεργοποιήσει το Windows Update εντελώς (!), ώστε να μη δημιουργείται αυτή η διένεξη. Ένα εικοσιτετράωρο αργότερα - και ενώ βέβαια το θέμα είχε πια πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και είχε λάβει γι' αυτό θέση αρνητική και η Microsoft - η Samsung διαβεβαίωσε πως πολύ σύντομα θα προσφέρει σχετική αναβάθμιση στο δικό της λογισμικό ενημερώσεων, ώστε αυτό να μην... αναλαμβάνει τέτοιες πρωτοβουλίες. Έως τότε, και για την ώρα, ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορούν οι κάτοχοι αυτών των PC να ενεργοποιήσουν ξανά το Windows Update είναι να απεγκαταστήσουν εντελώς το λογισμικό της Samsung.
Όποιος γνωρίζει λίγα πράγματα παραπάνω για τα ενδότερα των Windows, φυσικά, έχει ήδη εντοπίσει το ύποπτο σφάλμα στη "δικαιολογία" της Samsung: αν οι drivers των υποσυστημάτων στα PC της κορεάτικης εταιρείας είχαν περάσει τον ποιοτικό έλεγχο της Microsoft και είχαν πάρει την έγκρισή της (ήταν δηλαδή αυτό που λέμε "signed" και από το δικό της αντίστοιχο τμήμα), οι νεότερες εκδόσεις τους θα εντοπίζονταν κανονικά από το Windows Update και η πιθανότητα δυσλειτουργίας θα ήταν πάρα, πάρα πολύ μικρή. Το γεγονός ότι οι Κορεάτες δεν φρόντισαν να υποβάλλουν τους δικούς τους drivers για έγκριση και ενσωμάτωση στη βάση δεδομένων των drivers για Windows συνολικά, δεν εμπνέει καμία εμπιστοσύνη από μόνο του. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε το γιατί, το μόνο βέβαιο ωστόσο είναι πως καμία κατασκευάστρια, για κανέναν απολύτως λόγο, δεν έχει το δικαίωμα να καταργεί το μηχανισμό Windows Update... "έτσι απλά" - και μάλιστα χωρίς καν να ενημερώσει τον χρήστη και να ζητήσει τη συγκατάθεσή του για κάτι τέτοιο!
Ο λόγος για το θυμό μας είναι απλός: ο μηχανισμός Windows Update δεν αναλαμβάνει μόνο ν' ανανεώνει τους drivers υποσυστημάτων σε έναν Η/Υ. Η σημαντικότερη "αποστολή" του είναι η λήψη των τακτικών ενημερώσεων ασφαλείας του λειτουργικού της Microsoft, οι οποίες προστατεύουν το εκάστοτε PC από Δικτυακές επιθέσεις που εκμεταλλεύονται "κενά" στη "θωράκισή" του - κενά που οι hackers μπορούν να εκμεταλλευτούν και είναι δουλειά των τεχνικών ασφαλείας να εντοπίζουν και να "καλύπτουν" με αυτές τις ενημερώσεις ασφαλείας, πριν το ευρύ κοινό βρεθεί έκθετο απέναντί τους. Το να απενεργοποιείς μόνος σου, ηθελημένα τον μηχανισμό Windows Update - ασχέτως του τί άλλο software ασφαλείας έχεις εγκαταστήσει στο PC σου - είναι από τα πλέον επικίνδυνα πράγματα που μπορείς να κάνεις. Το να τον απενεργοποιεί... μέσω Internet και χωρίς τη συγκατάθεσή σου οποιαδήποτε εταιρεία, απλά και μόνο επειδή κατασκεύασε το PC σου, δεν είναι απλώς ανεύθυνο. Είναι κυριολεκτικά ασύλληπτο στο θράσος και την ανοησία του.
Όλα αυτά, αν θέλει κανείς να δει την εικόνα των πραγμάτων συνολικά, συμβαίνουν επειδή οι κατασκευαστές συνεχίζουν να... πάσχουν από το ίδιο απαράδεκτο σύνδρομο. Για κάποιον άγνωστο, ασαφή - και εν τέλει μόνο στο δικό τους το μυαλό υπαρκτό - λόγο, θεωρούν ότι στο προϊόν που έχουν ήδη πουλήσει στον καταναλωτή, συνεχίζουν να... έχουν δικαιώματα! Ονομάζουν αυτό το αυτόκλητο "δικαίωμα"... τεχνική υποστήριξη, ενώ ολοφάνερα η παρέμβασή τους σε αυτά τα προϊόντα δεν σταματά εκεί, ελπίζοντας πως κανείς δεν θα το ανακαλύψει. Σήμερα. Εν έτει 2015, που το Web έχει ενώσει καταναλωτές από κάθε γωνιά της Γης και ό,τι ανακαλύπτει ένας χρήστης σήμερα, είναι κοινή γνώση αύριο. Πόσο ανόητος ή/και αλαζόνας πρέπει να είσαι, για να πιστεύεις πως θα κάνεις κάτι όπως αυτό που έκανε η Samsung... και δεν θα μαθευτεί; Απάντηση: Πολύ. Πάρα πολύ. Και από τα δύο.
Γι' αυτό λοιπόν η συμβουλή μας όχι μόνο στη Samsung - κι ας έχει κάνει ουκ ολίγα "φάουλ" τα τελευταία χρόνια - αλλά σε όλους τους κατασκευαστές όλων των καταναλωτικών συσκευών τεχνολογίας, είναι αυτή: μην προσπαθείτε να κάνετε με τα προϊόντα σας αδιαφανώς πράγματα τα οποία ο χρήστης δεν γνωρίζει και δεν έχει εγκρίνει. Δεν είναι κάτι που έχετε το δικαίωμα ή είστε σε θέση να κάνετε χωρίς συνέπειες. Δεν είναι μάλιστα μόνο η συμβουλή μας πια - είναι η απαίτησή μας, στην οποία δεν χωρά καμία συζήτηση. Αρκετά με τις "υπόγειες" πρωτοβουλίες που ανακαλύπτονται εκ των υστέρων, επιδιώκεται να "κουκουλωθούν" επικοινωνιακά (λες και μπορούν να "συμμαζευτούν τα ασυμμάζευτα" όταν η κατάσταση είναι τόσο εξώφθαλμα ενοχοποιητική) και στη συνέχεια αναιρούνται με... συγκατάβαση, λες και μάς κάνει κάποιος χάρη που επαναφέρει τα πράγματα στη θέση τους. Αρκετά. Ειδάλλως ο - κατάλληλα ενημερωμένος πια - καταναλωτής θα καταλήξει μόνο στις κατασκευάστριες που τον σέβονται, αφήνοντας στις υπόλοιπες τα προϊόντα τους στα ράφια. Τόσο απλά.