banner

Flickr: φωτογραφική εκμετάλλευση, απαράδεκτη

H Υahoo εξοργίζει χιλιάδες ερασιτέχνες φωτογράφους με την άκομψη επιλογή της, οι επιπλοκές ευρύτερες

Είναι γενικώς αποδεκτό το γεγονός ότι οι καλύτερες ημέρες της Yahoo ως εταιρείας βρίσκονται πλέον στο παρελθόν της: στην μακράν τρίτη θέση ανάμεσα στους αγγλόφωνους μηχανισμούς αναζήτησης (μετά των Google και Microsoft), με σύστημα διαφημίσεων που δεν έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένο μέχρι στιγμής, με στρατηγική για τις φορητές συσκευές που μόλις τώρα διαμορφώνεται, η Yahoo θα μπορούσε σαφώς να βρίσκεται σε καλύτερη θέση. Η Marissa Mayer, έμπειρο στέλεχος της Google που ανέλαβε τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου στη Yahoo από το καλοκαίρι του 2012, έχει διορθώσει πολλά κακώς κείμενα αλλά δεν έχει ακόμη κατορθώσει να οδηγήσει την αμερικανική εταιρεία σε ασφαλή νερά. Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, απλώς δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η επιλογή της Yahoo να ξεκινήσει την... πώληση των φωτογραφιών που οι χρήστες δημοσιεύουν στο Flickr με άδεια ελεύθερης χρήσης, αυτοβούλως και κρατώντας όλα τα κέρδη!

Πράγματι, με μία κίνηση που έχει μέχρι στιγμής προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων αλλά όχι και αλλαγή της στάσης της Yahoo, οι Αμερικανοί απλώς ανακοίνωσαν πως, από δω και στο εξής, κάθε μία από τις φωτογραφίες που οι χρήστες του Flickr δημοσιεύουν με την άδεια δωρεάν χρήσης Creative Commons (CC), μπορεί να πωληθεί από τη Yahoo προς χωρίς ο εκάστοτε φωτογράφος να δικαιούται οποιουδήποτε ποσοστού από τα έσοδα. Η Yahoo ξεκινά με σχεδόν 50 εκατομμύρια (!) τέτοιες φωτογραφίες, όμως υπολογίζεται ότι πιο πολλά από 300 εκατομμύρια φωτογραφίες που έχουν δημοσιευθεί στο Flickr συνοδεύονται από άδεια χρήσης CC. Σημειώνεται, δε, πως ο χρήστης δεν μπορεί να έχει καμία ένσταση σχετική, είτε καταβάλλει ετήσια συνδρομή Flickr Pro στη Yahoo, είτε όχι.

Το απίθανο θράσος της Yahoo έχει φέρει πάρα πολλούς ερασιτέχνες φωτογράφους σε δύσκολη θέση. Σε κανέναν δεν αρέσει να εκμεταλλεύονται εμπορικά άλλοι το υλικό που παράγει, ακόμη κι αν δεν το κάνει επαγγελματικά. Αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να μετατρέψουν την άδεια Creative Commons των φωτογραφιών τους σε Non-Commercial, στην οποία περίπτωση η Yahoo δεν θα έχει πλέον το δικαίωμα να τις αγγίξει. Με αυτόν τον τρόπο, ωστόσο, αποτρέπουν και οποιονδήποτε άλλον να χρησιμοποιήσει τις φωτογραφίες τους και, στην ουσία, οι πιο πολλοί ερασιτέχνες φωτογράφοι γι' αυτόν τον λόγο είχαν εξ αρχής επιλέξει να χαρακτηρίσουν τις δικές τους με άδεια Creative Commons: έτσι ώστε άλλοι χρήστες να τις αξιοποιούν χωρίς νομικές επιπλοκές, αποδίδοντας μόνο την προέλευση (credit). Ήταν μία από τις πλέον ευγενικές "παραδόσεις" που είχαν απομείνει στο χώρο της φωτογραφίας... και η Yahoo με τις επιλογές της ουσιαστικά την καταλύει, αδιαφορώντας για τις γενικότερες συνέπειες.

Ειλικρινά δεν μπορούμε να φανταστούμε πως η αμερικανική εταιρεία θα έχει... έσοδα από την πώληση ερασιτεχνικών φωτογραφιών από το Flickr, τόσα που να δικαιολογούν την αγανάκτηση και τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η ανακοίνωση αυτή. Πολλοί ερασιτέχνες φωτογράφοι που υπήρξαν επί χρόνια χρήστες της υπηρεσίας στην εμπορική της μορφή (Flickr Pro) ήδη δηλώνουν πως δεν πρόκειται να ανανεώσουν τις συνδρομές τους και αναζητούν εναλλακτικές (εκ των οποίων υπάρχουν ουκ ολίγες στο Δίκτυο). Το αστείο σε όλα αυτά είναι το γεγονός ότι η Yahoo είναι - τύποις - νομικά καλυμμένη στην επιλογή της αυτή, αυτό ωστόσο δεν σημαίνει πως είναι και ηθικά. Τώρα ξέρουμε, ωστόσο, για ποιο λόγο οι Αμερικανοί ήταν... δεόντως γενναιόδωροι όταν παραχώρησαν 1 ΤB αποθηκευτικού χώρου στο Flickr σε όλους τους χρήστες του. Και καταλαβαίνουμε όσους υποστηρίζουν πως για ο,τιδήποτε παρέχεται "δωρεάν" στο Internet, υπάρχει κρυφό και συχνά καθόλου, μα καθόλου μικρό κόστος. Τελικά.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner