Ασαφείς "ψίθυροι" στο Web αναφορικά με το συγκεκριμένο ενδεχόμενο "ακούγονται" εδώ και μήνες - ίσως και επειδή θα είχε νόημα το αντικείμενό του ακόμη και κανείς να μην είχε πληροφορίες από έμπιστες πηγές - αλλά όταν μέσα ενημέρωσης όπως το Bloomberg δημοσιεύουν σχετικό ρεπορτάζ, τότε... "αλλάζει το πράγμα". Οι Takashi Mochizuki και Debby Wu του διάσημου ειδησεογραφικού πρακτορείου υποστήριξαν σε πρόσφατο ρεπορτάζ τους ότι η Sony "βρίσκεται στα πρώτα στάδια ανάπτυξης ενός φορητού συστήματος gaming το οποίο θα είναι σε θέση να αξιοποιεί τίτλους του PS5". Το προϊόν αυτό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, "στόχο έχει να διευρύνει την παρουσία της Sony στην αγορά και να ανταγωνιστεί ευθέως την Nintendo στο φορητό gaming", αλλά "βρίσκεται χρόνια μακριά και η εταιρεία θα μπορούσε πάντοτε να αλλάξει γνώμη και να μην το κυκλοφορήσει ποτέ".
Ο τρόπος με τον οποίο είναι γραμμένο το άρθρο καθιστά σαφές πως αυτό το προϊόν δεν θα βασίζεται στην "ροή" games σε πραγματικό χρόνο - όπως δηλαδή το PlayStation Portal που αξιοποιεί από μακριά games αποθηκευμένα σε οικιακό PS5 ή σε servers της Sony - αλλά τα games θα λειτουργούν σε αυτό τοπικά όπως στο Switch ή το SteamDeck, οπότε θα μπορούν να παιχθούν και χωρίς σύνδεση στο Internet. Το άρθρο του Bloomberg υπενθυμίζει πως και η Microsoft αναπτύσσει επίσημα φορητό σύστημα gaming - αλλά ο Phil Spencer έχει επίσης σημειώσει πως και αυτό βρίσκεται ακόμη "κάποια χρόνια μακριά" - ενώ παράλληλα αναφέρει τα PlayStation Portable και PlayStation Vita, τα δύο παρελθόντα φορητά συστήματα της Sony που μπορεί να μην σημείωσαν την ίδια εμπορική επιτυχία με αυτή των οικιακών, αλλά συνεχίζουν να έχουν πιστό κοινό που τα αγάπησε.
Οι πηγές του Bloomberg έχουν αποδειχθεί βέβαια αξιόπιστες στο παρελθόν και ένα ειδησεογραφικό πρακτορείο αυτού του τύπου δεν θα ριψοκινδύνευε την φήμη του με απλώς υποθετικές, μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες - όμως ακόμη και με αυτό ως δεδομένο, η αοριστία και επιφυλακτικότητα του άρθρου προβληματίζει. Εταιρείες όπως η Sony αναπτύσσουν συνεχώς πειραματικά προϊόντα στα εργαστήριά τους, τα περισσότερα εκ των οποίων δεν κυκλοφορούν ποτέ στην αγορά. Το να γράψει κανείς πως "η Sony σκέπτεται να δημιουργήσει ένα νέο φορητό PlayStation αλλά μπορεί και να μην το κάνει", δεν είναι... είδηση ακριβώς εκτός αν έχει τεθεί στο παρασκήνιο κάποιο χρονικό πλαίσιο κυκλοφορίας έστω και γενικό, κάποιου είδους τεχνικά χαρακτηριστικά στα οποία στοχεύει και ένα πλάνο ανάπτυξης ρεαλιστικό.
Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι πως το ρεπορτάζ του Bloomberg δείχνει να μην λαμβάνει καθόλου στα υπ' όψιν το γεγονός ότι ένα φορητό σύστημα όπως το περιγράφει, ικανό να αξιοποιεί games του PS5, είναι κυριολεκτικά αδύνατο να κατασκευαστεί - όχι μόνο τώρα, κάτι αδιαμφισβήτητο, αλλά ούτε στο προσεχές μέλλον. Το χάσμα ανάμεσα σε ένα PS5 και ένα φορητό σύστημα gaming είναι απλώς πολύ μεγάλο τόσο σε επίπεδο δυνατοτήτων όσο και κατανάλωσης ενέργειας. Για την ακρίβεια το χάσμα αυτό είναι τόσο μεγάλο, που δεν προβλέπεται να "γεφυρωθεί" με κάποιου είδους "επόμενης γενιάς" διαδικασία κατασκευής επεξεργαστών μέσα στην επόμενη π.χ. διετία ή τριετία.
Για να συμβεί κάτι τέτοιο, ωστόσο, θα πρέπει η AMD να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα συνδυασμό επεξεργαστή και υποσυστήματος γραφικών βασισμένο σε δεύτερης ή και τρίτης γενιάς λιθογραφίας των 2nm, ικανό να λειτουργήσει με ενεργειακή κατανάλωση μικρότερη των 45-50 Watt. Μόνο έτσι θα υπήρχε μία πιθανότητα να μπορεί φορητό σύστημα να αποδώσει games του PS5 "εν κινήσει"... αν μιλάμε για πιο πολλές από 3-4 ώρες, δηλαδή.
Kάποια στιγμή στο μέλλον θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο, όμως το πιθανότερο είναι να αναφερόμαστε σε χρονικό πλαίσιο του 2027 ή του 2028 - και κανείς δεν έχει αυτήν την στιγμή σαφή ιδέα της εικόνας που θα έχει τότε η αγορά των φορητών συστημάτων για gaming. Τα προηγούμενα χρόνια η Sony εμφανίστηκε διστακτική να προσφέρει ένα νέο φορητό PlayStation μετά από την εμπορική αποτυχία του PS Vita, εύλογα λοιπόν αναμένουμε να είναι εξαιρετικά προσεκτική στο πώς θα εισέλθει ξανά σε αυτήν την κατηγορία (πιθανότατα με ένα προϊόν που φθηνό δεν θα είναι). Από στρατηγικής πλευράς έχει σαφέστατα νόημα να προσφέρει η Sony κάτι ανταγωνιστικό στο Switch 2 και το φορητό Xbox, αλλά κάτι που θα μπορεί να αξιοποιεί τα games του PS5 "ως έχουν" δείχνει να είναι για την ώρα στόχος αντιρεαλιστικός.
Παρ' όλα αυτά, ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζονται τα σύγχρονα video games (ώστε να είναι "κλιμακωτές" οι επιδόσεις και η ποιότητα των γραφικών τους) καθώς και νέες σημαντικές τεχνολογίες που βοηθούν πολύ στους ίδιους τομείς (όπως ο πολλαπλασιασμός γραμμών με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης), θα μπορούσαν να φέρουν στην αγορά ένα προϊόν όπως αυτό το φορητό PlayStation συντομότερα απ' ό,τι θα ήταν άλλοτε εφικτό. Γίνονται συζητήσεις ήδη στο Web, για παράδειγμα, για την πιθανότητα να χρησιμοποιήσει η Sony ειδικού σχεδιασμού chip, περισσότερο... "προσγειωμένο στην πραγματικότητα", το οποίο θα είναι ικανό να αξιοποιεί games του PS5 σε χαμηλότερη ανάλυση και πιστότητα γραφικών: με κάποιον "αυτοματοποιημένο" τρόπο να τα προσαρμόζει, δηλαδή, στα δεδομένα των οθονών (και της κατανάλωσης ενέργειας) ενός φορητού συστήματος.
Σε αυτό το σενάριο θα χρειαστεί να εμπλακούν και οι προγραμματιστές ανάπτυξης games με κάποιο τρόπο, είτε δημιουργώντας ενημερώσεις για τους τίτλους του PS5 ώστε να είναι εφικτή αυτή η προσαρμογή, είτε προσφέροντας εκδόσεις των games για PS5 προσαρμοσμένες εξ αρχής. Θα έχει πάντως ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε αν και πώς θα εξερευνήσει η Sony αυτήν την προοπτική ενός νέου φορητού PlayStation, ειδικά μετά και από την απρόσμενα μεγάλη εμπορική επιτυχία του PlayStation Portal. Οι καταναλωτές δείχνουν δεκτικοί στην ιδέα της ενασχόλησης με games του PS5 εν κινήσει και πολλοί φίλοι των PlayStation έχουν ευχάριστες αναμνήσεις από τα PSP και PS Vita. Η κυριαρχία της Sony στο οικιακό gaming, όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, θα μπορούσε να είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που ένα φορητό της σύστημα θα είχε απέναντι στα αντίστοιχα των Nintendo και Microsoft. Για να δούμε, λοιπόν!