Καλώς ήλθατε στα News Snacks: τη στήλη του Αθηνόραμα Digital που συγκεντρώνει επιγραμματικά τις ειδήσεις της ημέρας που αξίζουν αναφοράς και σίγουρα σχολιασμού. Ώρα για snack!
Όλα τα καλά κάποτε... τελειώνουν, όπως λένε, και το ίδιο ισχύει για την προσφορά της Sony προς τους χρήστες του PlayStation Network ως αποζημείωση για την περιπέτεια με την παραβίασή του τον Απρίλη και το Μάη. Η χρονική διάρκεια της προσφοράς, του λεγόμενου Welcome Back Pack, ήταν 30 ημέρες από την ημέρα επιστροφής του PSN σε ομαλή λειτουργία και αυτές εξαντλήθηκαν το Σάββατο 2/7 - η Sony, πάντως, επειδή προφανώς ξέρει ότι πολλοί από μας ανήκουν στην κατηγορία της... "τελευταίας στιγμής", επέκτεινε για λίγες ακόμη μέρες τη διάρκεια της προσφοράς αυτής. Οι κάτοχοι PS3 και PSP έχουν έως και αύριο το απόγευμα περιθώριο να λάβουν τα 2 δωρεάν games για κάθε σύστημα - 4 αν έχουν και τα δύο, για την επιλογή των games και τις σχετικές λεπτομέρειες έχουμε κάνει αναλυτική αναφορά - οπότε όσοι φίλοι και φίλες του Αθηνόραμα Digital δεν έχουν ακόμη αξιοποιήσει το Welcome Back Pack, καλό θα ήταν να μην το αμελήσουν περισσότερο. Είναι καιροί τώρα να χάνεις games όπως το LittleBigPlanet ή το Wipeout HD Fury, που μπορούν να σε διασκεδάσουν... όλο το καλοκαίρι; Δεν είναι!
Καιροί, από την άλλη πλευρά, δεν είναι να αμφισβητείς και τα... προφανή - όπως την πολύ μεγάλη υπεροχή που έχει "χτίσει" πλέον η Apple απέναντι στον ανταγωνισμό όσον αφορά τις εφαρμογές ειδικά για tablet. Με άλλα λόγια τα δύο μοντέλα iPad. H αμερικανική εταιρεία "ρίσκαρε και κέρδισε" το Μάρτη του 2010, όταν κυκλοφόρησε το πρώτο iPad χωρίς πολλές εγγυήσεις για την εμπορική του επιτυχία: την άνοιξη εκείνη οι διαθέσιμες εφαρμογές δεν είχαν ξεπεράσει τις 5.000 ειδικά ανεπτυγμένες για iPad και για σημαντικό χρονικό διάστημα οι κάτοχοι του πρώτου εκείνου tablet... ανέχονταν τις μεγεθυμένες εκδόσεις των app για iPhone 4. Μικρό fast forward, ωστόσο, ένα χρόνο "και κάτι" μετά... και οι διαθέσιμες εφαρμογές για iPad έχουν ξεπεράσει τις 100.000 (!), προσφέροντας φυσικά εξαιρετικά σημαντικό πλεονέκτημα στην Apple έναντι της Google και των tablet με Android που κυκλοφορούν στην αγορά. Σαφώς και υπάρχει - όπως στο App Store για τα iPhone - πολλή... "σαβούρα" ανάμεσα σε αυτά τα 100.000 apps, όμως και μόνο η συντριπτική ποικιλία που προσφέρεται - και οι αριθμητικά αυξημένες πιθανότητες σε τόσες εφαρμογές να υπάρχουν και πάρα πολλές ποιοτικές - είναι επιχειρήματα από μόνα τους για την προτίμηση ενός iPad έναντι σε ένα πολύ καλό tablet με Android. Είδες, το... ρίσκο;
Ελαφρώς ρίσκο, πάντως, μάς φαίνεται η επιλογή της Microsoft να συνενώσει το Δικτυακό κατάστημα της υπηρεσίας Games for Windows με το αντίστοιχο του Xbox 360. Είναι θεωρούμε αποδεκτό απ' όλους πως το πρώτο δεν είναι σε καμία περίπτωση επιτυχημένο όσο το δεύτερο, ενώ και η όλη πρωτοβουλία των Games for Windows έχει πολλές φορές στο παρελθόν χαρακτηριστεί ως αναποτελεσματική και σίγουρα όχι αυτή που θα "επανέφερε το PC gaming στο προσκήνιο" όπως ήταν ο στόχος πριν από μερικά χρόνια. Και τώρα η Microsoft φέρνει έναν αριθμό από "άλφα" games, αυτά του φορμά για PC, κάτω από τη σκέπη "άλφα επί κάτι" αριθμού από games για ένα τελείως διαφορετικό, δημοφιλέστερο φορμά, αυτό του Xbox 360, με την ελπίδα ότι θα βοηθήσει έτσι το πρώτο; Υποχρεώνοντας τους PC gamers, που ναι μεν "έχουν επικαλύψεις" με τους κατόχους Xbox 360 αλλά εν τέλει παίζουν και προτιμούν άλλου τύπου games συνήθως, να μεταβαίνουν σε ένα περιβάλλον ομογενές, που εμπεριέχει περιεχόμενο για τους δεύτερους; Δεν βλέπουμε τον τρόπο με τον οποίο αυτή η επιλογή της Microsoft ωφελεί τον τελικό χρήστη, ενώ αποδυναμώνει και το Marketplace των Games for Windows απέναντι σε υπηρεσίες όπως π.χ. την Steam της Valve. Όταν η συνένωση ολοκληρωθεί θα μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας από το αποτέλεσμα - οπότε, σε κάθε περίπτωση, στο θέμα θα επανέλθουμε κάποια στιγμή.
Ένα θέμα στο οποίο σίγουρα θα επανέλθουμε είναι αυτό των σχεδίων που έχουν οι δύο κορυφαίες κατασκευάστριες εταιρείες υλικής υποδομής για τα smartphones του μέλλοντος, η ARM και η nVidia. Για την πρόθεση της δεύτερης να κυκλοφορήσει ως τα Χριστούγεννα το chipset με το κωδικό όνομα Kal-El - και υποτιθέμενη ισχύ τέσσερις φορές πιο πολλή από του Tegra 2 που ενσωματώνουν τώρα τα πιο πολλά tablet και smartphones με Android - έχουμε ξαναγράψει. Η ARM ωστόσο έχει θέσει τον πήχυ ακόμη ψηλότερα, στοχεύοντας να προσφέρει για τα κινητά και τα tablet του 2013 δυνατότητες επεξεργασίας γραφικών αντίστοιχες με αυτές του σημερινού... Xbox 360 (!). O κεντρικός επεξεργαστής και το υποσύστημα γραφικών του φορμά της Microsoft πλησιάζει τα 400 εκ. τρανζίστορ, πράγμα που σημαίνει πως η ARM θεωρεί ότι το chipset που μέχρι σήμερα αποκαλεί Mali θα ενσωματώνει σχεδόν διπλάσιο αριθμό από τρανζίστορ σε σχέση με το σημερινό Tegra 2 της nVidia, αλλά σε εμβαδόν τόσο ή μικρότερο. Η μεθοδολογία δημιουργίας αυτών των chip στην κλίμακα των 28nm ίσως καθιστούσε κάτι τέτοιο εφικτό - αλλά σε λιγότερο από 18 μήνες; Ας μην ξεχνάμε, το Mali θα κυκλοφορούσε υποτίθεται το 2010, μαμά ARM...
Κάτι άλλο που υποτίθεται πως δεν θα βλέπαμε για πολύ καιρό ακόμη αλλά... οι εξελίξεις διαψεύδουν και τους αναλυτές και τις εταιρείες τις ίδιες, είναι η πρακτική "απελευθέρωση" της αγοράς των Δικτυακών RPG. Επί σειρά ετών το World of Warcraft είχε επιβάλλει - με την τεράστια επιτυχία του - τους δικούς του κανόνες, όμως το κόστος του σιγά-σιγά άφησε περιθώριο σε άλλες εταιρείες να προσφέρουν δωρεάν εναλλακτικές και να στηρίζονται σε έσοδα όχι από συνδρομές αλλά από άλλες πηγές. Αυτή η πίεση αυξήθηκε, στο σημείο που η Blizzard αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα να καταστήσει το World of Warcraft πρακτικά δωρεάν να παιχθεί απ' όλους έως ένα σημείο. Και σήμερα ακολουθεί ένα άλλο πολύ αξιόλογο online RPG, το The Age of Conan της Funcom, το οποίο είναι πλέον επίσης δωρεάν για το κοινό και μάλιστα συνοδεύεται από γενναίες δόσεις νέου περιεχομένου για τον κόσμο που θα το επισκεφθεί. Με όλες αυτές τις αλλαγές, θα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πώς ακριβώς θα έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτών των εξαιρετικά δημοφιλών Δικτυακών τίτλων ως το τέλος του χρόνου και πώς θα κινηθεί σε όλα τα επίπεδα - δημιουργικά κι επιχειρηματικά - το 2012. Για να δούμε!