Καλώς ήλθατε στα News Snacks: τη στήλη του Αθηνόραμα Digital που συγκεντρώνει επιγραμματικά τις ειδήσεις της ημέρας που αξίζουν αναφοράς και σίγουρα σχολιασμού. Ώρα για snack!
Μπορεί αυτή η χώρα με τη νοοτροπία της και η ελληνική αγορά με τη δική της να κάνουν ό,τι μπορούν για να το ξεχάσουμε, όμως... στο εξωτερικό όντως "κανείς καλός δεν πάει χαμένος", τελικά - ακόμη κι αν αυτός είναι hacker ονομαστός, όπως ο George Hotz! O νεαρός που έγινε γνωστός με το ψευδώνυμο Geohot αρχικά με την παραβίαση του συστήματος ασφαλείας του iPhone και πρόσφατα περισσότερο με την αντίστοιχη του PlayStation3, είχε επιμελώς καλύψει τα ίχνη του μετά από τον εξωδικαστικό του συμβιβασμό με τη Sony. E, πριν από λίγα 24ωρα έγινε γνωστό πως ο Hotz έχει από τα τέλη του περασμένου μήνα έλθει σε συμφωνία συνεργασίας με... το Facebook (!) και από τα μέσα Ιουνίου εργάζεται μόνιμα εκεί. Άγνωστο παραμένει βέβαια το τί ακριβώς κάνει για το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του πλανήτη ο Geohot, θα ήταν ωστόσο μάλλον ασφαλές να υποθέσει κανείς πως η δουλειά του έχει να κάνει με την ασφάλεια. Εν καιρώ θα μάθουμε περισσότερα, ίσως.
Κάτι που μακάρι να μάθουμε όχι εν καιρώ, αλλά... το συντομότερο δυνατό, είναι το αν και κατά πόσο έχουν ρεαλιστική, πρακτική βάση τα όσα υποστηρίζει η Lytro για την τεχνολογία που προωθεί. Πρόκειται για μία μικρή αμερικανική εταιρεία η οποία διατείνεται πως θα απλοποιήσει σε εντυπωσιακό βαθμό τη σύλληψη φωτογραφιών με ψηφιακές κάμερες. Ως έχουν τα πράγματα σήμερα, για να εστιάσουμε σωστά ένα κάδρο πρέπει είτε να το κάνουμε οι ίδιοι χειρωνακτικά, είτε να περιμένουμε 1-2 δευτερόλεπτα μέχρι η ίδια η ψηφιακή φωτογραφική να "διαβάσει" τη σκηνή και να εστιάσει η ίδια όπως κρίνει καλύτερα. Η Lytro προτείνει την τοποθέτηση ενός πλέγματος από μικροφακούς ανάμεσα στον κυρίως φακό και τον αισθητήρα: το πλέγμα αυτό δημιουργεί ένα "φωτοπεδίο", το οποίο χαρίζει σε κάθε φωτογραφία που θα συλληφθεί έτσι, τη δυνατότητα να οριστεί η εστίασή της... αφότου η φωτογραφία τραβηχτεί (!!!), μέσω συνοδευτικού software. Έτσι ο χρήστης δεν θα χρειαστεί να ανησυχήσει ξανά για το αν μία ψηφιακή φωτογραφία ήταν σωστά εστιασμένη τη στιγμή που τραβήχτηκε ή όχι. Μέσα στη χρονιά η Lytro θέλει να έχει την πρώτη τέτοια ψηφιακή φωτογραφική διαθέσιμη στην αγορά, οπότε... αναμένουμε!
Κάτι άλλο που αναμένουμε να δούμε, είναι το πώς θα αντιδράσει το κοινό των PC gamers στην επιλογή της Valve να προσφέρει έναν από τους πιο δημοφιλείς Δικτυακούς της τίτλους, το Team Fortress 2, εντελώς δωρεάν. Η έμπειρη αμερικανική εταιρεία θεωρεί πως το TF2 μπορεί πλέον να καλύπτει τα έξοδά του ή να επιφέρει κέρδη μόνο μέσα από την πώληση extra περιεχομένου που μπορεί να αγοράσει κανείς γι' αυτό. Βεβαίως το προφίλ των παικτών που είχαν πληρώσει για τον τίτλο κάποια στιγμή γίνεται αυτομάτως "premium" και μόνο αυτοί έχουν πρόσβαση σε μία σειρά από δυνατότητες κι επιλογές σε σχέση με τους παίκτες που μόλις απέκτησαν προφίλ δωρεάν. Όμως και πάλι θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε αν η Valve είναι στην εκτίμησή της σωστή: μπορεί να εξασφαλίσει ο μεγαλύτερος αριθμός των PC gamers, που αναμφίβολα θα φέρει στο TF2 το... δωρεάν της όλης υπόθεσης, απαραίτητα και σταθερά έσοδα; Αν οι gamers αυτοί διακρίνουν την υπεραξία του να είσαι κάτοχος premium προφίλ, υποθέτουμε πως ναι. Αν όχι... ακόμη κι ένας Δικτυακός τίτλος βεληνεκούς Team Fortress 2 μπορεί ν' αποδειχθεί ριψοκίνδυνο στοίχημα. Χμ!
Ριψοκίνδυνη περίπτωση για... προβλέψεις είναι ίσως κι αυτή της ανακάλυψης που ανακοίνωσε πρόσφατα σε επιστημονικό περιοδικό το Βασιλικό Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μελβούρνης. Η ανακάλυψη αυτή σχετίζεται με υλικά που φέρουν πιεσοηλεκτρικές ιδιότητες: όταν σε αντικείμενα φτιαγμένα από τέτοια υλικά ασκείται πίεση, αυτά παράγουν ηλεκτρισμό. Και σε... τί ασκούμε πίεση καθημερινά, όλοι εμείς που εργαζόμαστε με υπολογιστές; Στα πλήκτρα των πληκτρολογίων, βέβαια! Το Ινστιτούτο διατείνεται πως θεωρητικά - χάρις στις προόδους που οι μελέτες του σημειώσαν σε αυτόν τον τομέα - είτε ένα στρώμα τέτοιου υλικού πάνω στα πλήκτρα ενός laptop, είτε κατασκευή των πλήκτρων από τέτοιο υλικό εξ αρχής, θα μπορούσε να αποδίδει ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από την πληκτρολόγηση αρκετή, ώστε να... φορτίζεται το laptop ή τουλάχιστον να μην αφήνει την μπαταρία του να εξαντλείται! Το σκεπτικό είναι πολύ ενδιαφέρον - και ποιός δεν θα ήθελε να έχει το laptop του θεωρητικά... ανεξάντλητη αυτονομία! - αλλά και οι ίδιοι οι επιστήμονες παραδέχονται πως για την ώρα η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από την πληκτρολόγηση δεν είναι αρκετή για την σταθερή τροφοδοσία ενός laptop. Σε τρία χρόνια, όμως, λένε... αυτό θα έχει αλλάξει. Αν είναι να γίνει, ας είναι!
Κάτι που ευχόμασταν, τέλος, ποτέ να μη γίνει - αλλά εδώ και χρόνια περιμέναμε - φαίνεται πως απ' το φθινόπωρο θ' αποτελεί γεγονός. Ο Yu Suzuki, ένας από τους ίσως σημαντικότερους δημιουργούς video games στις δεκαετίες του '80 και του '90, παίρνει επίσημο, οριστικό πια διαζύγιο από την εταιρεία που τον ανέδειξε, τη Sega. O Yu Suzuki έχει υπογράψει για λογαριασμό της ιαπωνικής εταιρείας games-θρύλους όπως τα OutRun, Virtua Fighter και Shenmue, έχει εμπλακεί στην ανάπτυξη άλλων, αλλά και επιβλέψει το τμήμα έρευνας της Sega για πολύ καιρό. Ο Suzuki είχε εδώ και δυόμισι χρόνια ιδρύσει τη δική του εταιρεία ανάπτυξης, την YS Net, η οποία δεν έχει ακόμη διαθέσει δικό της τίτλο στην αγορά - ίσως γι' αυτό χωρίζουν οι δρόμοι του με τη Sega, όπου θα έχει πια τυπική, συμβουλευτική ιδιότητα. Κι έτσι κλείνει ακόμη ένας κύκλος και μία εποχή, για μία ακόμη πάλαι ποτέ πρωταγωνίστρια στο χώρο εταιρεία. Αντίο Yu. Κι ας μην το θεωρούμε πολύ πιθανό, μακάρι να δούμε κάποια μελλοντική δημιουργία σου στο iPhone ή το Kinect, όπως φημολογείται. For old times' sake, όπως λένε και οι Σάξονες...