Η Microsoft έχει βέβαια ηττηθεί κατά κράτος από την Sony σε αυτήν την γενιά οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας και αυτό είναι κάτι που όχι μόνο δεν αμφισβητείται, αλλά αναμένεται να παίξει ρόλο και στον επόμενο "γύρο" της σύγκρουσής τους - όμως αυτός, εν τέλει, ίσως είναι και ένας λόγος για τον οποίο ο αμερικανικός κολοσσός αξίζει τα εύσημα, καθώς συνεχίζει να προσθέτει λειτουργίες στα Xbox One S/X ακόμη κι αν αυτά δεν κατάφεραν να επιβληθούν των PS4/PS4 Pro. Στον τομέα της χρήσης των XO σε περιβάλλον home cinema ειδικά η Microsoft έχει φροντίσει να προικίσει τα συστήματά της με ουκ ολίγες δυνατότητες που τα PS4 δεν έχουν - και ακόμη μία νέα τέτοια βρίσκεται στον ορίζοντα, δρομολογημένη να διατεθεί δωρεάν σε όλους τους κατόχους Xbox One σύντομα.
Στην νεότερη προέκδοση του λειτουργικού συστήματος των Xbox One βρίσκεται μία καινούργια επιλογή η οποία αναλαμβάνει την "αναβάθμιση" (upmixing) του ήχου, τόσο ταινιών όσο και video games, από τυπικό Dolby Digital 5.1 σε Dolby Atmos (!). Η λειτουργία αυτή, με άλλα λόγια, επιχειρεί να μετατρέψει τον απλώς πολυκάναλο ήχο σε αντικειμενοστρεφή - δηλαδή τα διάφορα εφέ να μην προέρχονται μόνο από μερικές κατευθύνσεις, αλλά να είναι "αντικείμενα που κινούνται στον χώρο" και άρα πολύ περισσότερο ρεαλιστικά. Κάτω από κανονικές συνθήκες θα αντιμετωπίζαμε με σκεπτικισμό έως αμφιβολία μια τέτοια λειτουργία, καθώς πρόκειται φυσικά για "προσομείωση" ήχου Dolby Atmos και όχι για ηχητικό υλικό που δημιουργήθηκε εξ αρχής στο studio έτσι ώστε να έχει αντικειμενοστρεφή χαρακτηριστικά. Όμως την επίβλεψη αυτού του μηχανισμού και το πώς ακριβώς λειτουργεί έχει αναλάβει η ίδια η Dolby, οπότε έχουμε... βάσιμες ελπίδες για ποιότητα αποτελέσματος "από ένα επίπεδο και πάνω" στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Οποιοσδήποτε έχει ακούσει (φροντισμένο και ποιοτικό από την αρχική του εμφάνιση στις κινηματογραφικές αίθουσες) ήχο Dolby Atmos σε ταινίες από Ultra HD Blu-ray μπορεί να πιστοποιήσει πως η χρήση του πολύ συχνά αποδεικνύεται άκρως αποτελεσματική. Στα video games αυτό ισχύει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό: έμπρακτη απόδειξη πρόσφατοι τίτλοι όπως τα Shadow of the Tomb Raider, Assassin's Creed Origins και Metro Exodus, τα οποία προσφέρουν αληθινό ήχο Dolby Atmos (που τα Xbox One μπορούν να αποδώσουν ούτως ή άλλως εδώ και πολύ καιρό) με εξαιρετικά αποτελέσματα. Οι πυροβολισμοί, οι εκρήξεις, οι φωνές, και ένα σωρό άλλα εφέ αποκτούν κατά πολύ πειστικότερη "παρουσία" όταν η διαχείρισή τους γίνεται "μέσα στον χώρο" και όχι μόνο από συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Φυσικά η "προσομείωση" ήχου Dolby Atmos σε οποιοδήποτε video game ή ταινία, όπως θα προσφέρεται από την νέα αυτή λειτουργία, δεν θα είναι του ίδιου επιπέδου ποιότητας, αλλά ακόμη και αν την πλησιάζει πρόκειται για άκρως ενδιαφέρουσα προσθήκη (πάντοτε για το κοινό που διαθέτει εξοπλισμό απόδοσης ήχου Dolby Atmos φυσικά). Δεν γνωρίζουμε ακόμη πότε θα κάνει διαθέσιμη στο κοινό την σχετική αναβάθμιση λειτουργικού συστήματος για τα Xbox One η Microsoft, αλλά το μέχρι στιγμής χρονοδιάγραμμά της θα την τοποθετούσε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους το αργότερο. Για να δούμε ή, μάλλον, για να... ακούσουμε, λοιπόν!