Μετά από συζητήσεις και "ζυμώσεις" πολλών μηνών, ο κολοσσός του Redmond ανακοίνωσε πριν από λίγες ώρες το διορισμό του Satya Nadella ως διευθύνοντα συμβούλου και διαδόχου του Steve Balmer. Ο Nadella προέρχεται από διαφορετικό υπόβαθρο, ήταν κατά πάσα πιθανότητα η καλύτερη επιλογή από τις διαθέσιμες και το "χρίσμα" του είναι σχεδόν σίγουρα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για την αμερικανική εταιρεία. Τί σημαίνει η επιλογή του συγκεκριμένου στελέχους, ωστόσο, και όχι κάποιου από τους άλλους διεκδικητές, για το καταναλωτικό κοινό και τα προϊόντα της Microsoft που απευθύνονται σ' αυτό; Η απάντηση έχει μερικές πλευρές σαφείς, μερικές... όχι και τόσο. Αξίζει να εξερευνηθούν και οι δύο.
Από τη μία πλευρά, ο Nadella είναι πρακτικά βέβαιο πως θα προωθήσει δυναμικά δραστηριότητες και τεχνολογίες της Microsoft που έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται δημοφιλείς στο ευρύ κοινό. Το συγκεκριμένο στέλεχος ήταν μέχρι χθες διευθυντής του τμήματος της αμερικανικής εταιρείας για τις υπηρεσίες Δικτυακής αποθήκευσης (cloud), δεν χρειάζεται να είναι λοιπόν... μάντης κανείς για να εικάσει πως ο Nadella θα δώσει ακόμη περισσότερη έμφαση στο Δικτυοκεντρικό χαρακτήρα μελλοντικών προϊόντων της εταιρείας του. Η τάση ήταν ήδη εκεί, περιμένουμε να γίνει ακόμη ευρύτερα αντιληπτή. Σε δουλειά του Nadella, άλλωστε, στηρίζεται το "Δικτυακό" Microsoft Office (συνδρομητική υπηρεσία Office 365), ενώ η έννοια του cloud έχει ήδη πρακτική εφαρμογή στο Xbox One και τα Windows 8. Ως εδώ, δεν χρειάζονται καν ερμηνείες: τα πράγματα είναι ξεκάθαρα.
Λιγότερο ξεκάθαρα γίνονται όταν διαβάσει κανείς το μήνυμα που έστειλε στους 100.000 υπαλλήλους της Microsoft o Nadella με την ανάληψη των καθηκόντων του. Σε αυτό αναφέρει λέξη προς λέξη: "Είναι απαραίτητο πλέον να καινοτομήσουμε σε πράγματα σχετικά με τις βασικές αρχές της Microsoft, οι οποίες πάντοτε στόχευαν στο να βοηθήσουν τους χρήστες και τις επιχειρήσεις να κάνουν περισσότερα πράγματα". Είναι σημαντικό να έχει στα υπ' όψιν κανείς ότι ο Nadella προέρχεται από επιχειρησιακών προϊόντων περιβάλλον, όχι καταναλωτικών, καθώς και ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εσόδων της Microsoft προέρχεται από αυτό το χώρο, όχι την ευρύτερη αγορά. Ίσως είναι, λοιπόν, αναμενόμενο (αλλά κατά τη γνώμη μας λάθος) ο νέος διευθύνοντας να επικεντρωθεί σε αυτά που γνωρίζει καλύτερα - στο προσεχές μέλλον, τουλάχιστον.
Έπειτα, τίθεται και το θέμα της διαχείρισης πόρων και της δημιουργίας μιας περισσότερο "ευέλικτης" Microsoft. Ήταν ουκ ολίγοι οι αναλυτές που, πριν το διορισμό νέου διευθύνοντα, υποστήριζαν πως η αμερικανική εταιρεία έχει "ανοιχτεί πολύ" επενδύοντας σε δραστηριότητες που δεν αποφέρουν κέρδη και πως θα ήταν σκόπιμο να εγκαταλείψει κάποιες από αυτές. Αν ο Nadella ενστερνίζεται αυτή τη γνώμη, τότε υπηρεσίες και προϊόντα όπως το Bing, τα Windows Phone και το Xbox είναι πιθανό να επανεξετασθούν - έστω κι αν αυτό δεν πρόκειται να συμβεί σε σύντομο χρονικό ορίζοντα. Ο Nadella έχει κατ' επανάληψη δηλώσει πως πιστεύει στο όραμα της Microsoft για την ενοποίηση των Windows σε πολλές κατηγορίες συσκευών, όμως απομένει ν' αποδειχθεί το πόσο αποφασισμένος είναι να στηρίξει με μεγάλες ζημίες οικονομικές (τέτοιες θα χρειαστούν) τις συσκευές και προϊόντα που δεν αποφέρουν κέρδη, μέχρις ότου να το κάνουν.
Δεν χωρά καμία αμφιβολία στο γεγονός ότι το υπόβαθρο ενός στελέχους που φτάνει να ηγηθεί μιας μεγάλης πολυεθνικής, έχει μεγάλη σημασία για τη μετέπειτα πορεία της. Δεν έχει παρά να ανακαλέσει κανείς την πιο πρόσφατη αντίστοιχου βεληνεκούς διαδοχή σε ανταγωνιστή της Microsoft, τη Sony: o Kaz Hirai, με μεγάλη διαδρομή στο τμήμα ψηφιακής διασκέδασης της ιαπωνικής εταιρείας και του PlayStation, διαδέχθηκε έναν "γενικού υποβάθρου" διευθύνοντα με διαχειριστικές ικανότητες αλλά περιορισμένο όραμα, τον Howard Stringer. Αποτέλεσμα: η έμφαση που δόθηκε από τον πρώτο στο γνώριμό του προϊόν, το PlayStation, οδήγησε στην επιτυχή εκκίνηση του PS4 υποβοηθούμενη από Δικτυακές υπηρεσίες και λειτουργίες μεγάλης εμπορικής σημασίας. Ο Nadella καλείται να καταφέρει το ίδιο, να βοηθήσει δηλαδή τη Microsoft να αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες όμως δεν είναι οι γνώριμές του. Θα αποδίδουμε σε αυτόν, σε π.χ. μια πενταετία από σήμερα, μερίδια αγοράς της Microsoft επικερδή στα smartphones, τα tablets και τους διαδόχους των σημερινών PC; Ίδωμεν!