banner

Ριζική αναδιοργάνωση στη Microsoft

Με μεγάλη σημασία για τη μελλοντική της πορεία - η γνώμη μας;

Όπως "ψιθυριζόταν" εδώ και μήνες, ο διευθύνοντας σύμβουλος της Microsoft, ο Steve Balmer, ανακοίνωσε και επίσημα μια σειρά από σαρωτικές αλλαγές στη δομή και τον τρόπο λειτουργίας της αμερικανικής εταιρείας. Οι άνθρωποι που παρακολουθούν την πορεία της Microsoft επί μακρώ γνωρίζουν πως αλλαγές όχι μόνο σε θέσεις και ρόλους, αλλά και σε ολόκληρα τμήματα της μεγάλης πολεθνικής γίνονται ούτως ή άλλως κάθε 3 ή 4 χρόνια. Αυτή τη φορά, ωστόσο, οι αλλαγές είναι τόσο μεγάλες που μόνο ως ριζική αναδιάρθρωση μπορούν να χαρακτηριστούν - και αυτού του μεγέθους οι αλλαγές, όσο απαραίτητες κι αν κρίνονται, δεν παύουν να κρύβουν... εκπλήξεις. Όχι πάντα ευχάριστες.

Ο Balmer έκανε λόγο για μία "ενιαία Microsoft", με την έννοια μιας εταιρείας που έχει συγκεκριμένο "κεντρικό" όραμα και συγκεκριμένες κατευθύνσεις προς τις οποίες θέλει να βαδίσει για να το υλοποιήσει. Και, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε με τα πάμπολλα διαφορετικά τμήματά της , οι νέοι τομείς που διακρίνονται στην αμερικανική εταιρεία δεν είναι προϊοντικοί. Είναι λειτουργικοί. Εμείς ενδιαφερόμαστε φυσικά κυρίως γι' αυτόν της μελέτης και ανάπτυξης (engineering) προϊόντων και υπηρεσιών: οι υπόλοιποι (όπως το marketing και τα νομικά) είναι εν πολλοίς διαχειριστικοί. Και στον τομέα αυτόν, από τα τέσσερα τμήματα που προκύπτουν μάς ενδιαφέρουν αυτά των λειτουργικών συστημάτων (κοινώς των Windows για όλων των ειδών τις συσκευές), των συσκευών και ψυχαγωγικού περιεχομένου (από το Xbox και τα games του έως τα tablet και τις ταινίες ή τη μουσική), καθώς και των υπηρεσιών (από το Bing και το Skype μέχρι το Office 365).

H εικόνα που προκύπτει από τη νέα δομή είναι, με μία πρώτη "ανάγνωση", θετική. Είναι γνωστό πως η Microsoft ήταν από τις εταιρείες εκείνες που είχαν κυριολεκτικά καρακερματιστεί από... "αντίπαλες φάξιες": εσωτερικά της τμήματα των οποίων τα συμφέροντα ήταν αντικρουόμενα, σε βαθμό που όχι μόνο συνεργασία δεν υπήρχε μεταξύ τους, αλλά το ένα "κρατούσε πίσω" το άλλο ώστε να αναδειχθεί η δική του δουλειά και όχι των άλλων τμημάτων. Ήταν ολοφάνερο πως, με αυτή τη συλλογιστική, η στροφή της Microsoft προς το χαρακτήρα μίας εταιρείας που έχει στο επίκεντρό της τις συσκευές και τις υπηρεσίες (devices and services) ως προϊόντα ήταν... απλώς αδύνατη. Ο Balmer άλλαξε εντελώς τη δομή της αμερικανικής εταιρείας με στόχο να "γκρεμίσει τα τείχη" ανάμεσα σε τμήματα που έπρεπε να έχουν άμεση συνεργασία και μέχρι χθες δεν είχαν. Ως εδώ, καλά.

Το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι από την παλαιότερη "ιεραρχία" της Microsoft επιλέχθηκαν ως υπεύθυνοι των νέων ευρύτερων καταναλωτικών τμημάτων, άνθρωποι με μικρή ή μηδενική εμπειρία και γνώση των αντίστοιχων αγορών. Ο Terry Myerson, για παράδειγμα, είναι ο νέος "διοικητής" του τμήματος των Windows, όμως το υπόβαθρό του στη Microsoft μέχρι στιγμής έχει να κάνει με τα Windows Phone - την έκδοση που δεν προσφέρει... εποπτική ακριβώς θέση για την αξιολόγηση του ρόλου των Windows σττην αγορά συνολικά. Η εικονιζόμενη Julie Larson-Green, από την άλλη, προέρχεται από το τμήμα των Windows 7/8, όμως δεν έχει εμπειρία στην επίβλεψη σχεδιασμού hardware και σίγουρα καμία από το χώρο των games και της ηλεκτρονικής διασκέδασης για το σπίτι γενικότερα.

Δεν αμφιβάλλουμε πως ενδέχεται να υπάρχει κάποιου είδους λογική στις επιλογές του Balmer, την οποία δεν έχουμε αρκετά στοιχεία για να διακρίνουμε. Από την άλλη, η πορεία του ίδιου του Balmer την τελευταία δεκαετία ως "καπετάνιου" της Microsoft έχει συνδεθεί με ουκ ολίγες αποτυχίες, στρατηγικές και εμπορικές - σίγουρα αρκετές για να επιστρέψουν σε οποιονδήποτε να αμφισβητήσει σε μία συζήτηση με ευκολία πολλές από τις επιλογές του. Έτσι, ενώ η εικόνα μιας λογικότερα αναδιαρθρωμένης Microsoft είναι αρχικά ευπρόσδεκτη και θετική, για πολλοστή φορά είναι ο χρόνος αυτός που θα αποδείξει αν και κατά πόσο τα πρόσωπα που έχουν επιλεγεί για να οδηγήσουν μια κερματισμένη Microsoft σε ενιαία, ήταν τα καταλληλότερα. Ο χρόνος, επίσης, θα αποδείξει αν και κατά πόσο μία εταιρική κουλτούρα δεκαετιών μπορεί να αλλάξει απλώς και μόνο επειδή οι στόχοι της εταιρείας αυτής προσδιορίστηκαν με περισσότερη σαφήνεια. Όπως πάντα, ίδωμεν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

banner

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

banner
banner
banner