Θα πρέπει να το ομολογήσουμε: παρακολουθήσαμε χθες την εναρκτήρια παρουσίαση της Apple στο πλαίσιο της εκδήλωσης WWDC 2014... γελώντας συχνότερα απ' ότι σε οποιαδήποτε άλλη αντίστοιχη παρουσίαση των τελευταίων χρόνων. Όχι, όχι. Δεν γελούσαμε με τα αστεία-κονσέρβα των στελεχών της Apple επί σκηνής, ούτε με τα εντέχνως παραπλανητικά στατιστικά στοιχεία, ούτε με τις ενθουσιώδεις ιαχές των fanboys στο ακροατήριο που ακούγονταν σε κάθε δεύτερη πρόταση. Γελούσαμε με το - ολοφάνερο στα μάτια των ανθρώπων που δεν ανήκουν μυωπικά στο οικοσύστημα της Apple και μόνο - αδιαμφισβήτητο γεγονός: για κάθε μία νέα λειτουργία των OS-X 10.10 και iOS 8 που επιδεικνυόταν, υπήρχε και μία όχι απλώς "εμπνευσμένη", αλλά απροκάλυπτα αντεγραμμένη (copy/paste το λένε οι Σάξονες) από αντίστοιχα στοιχεία των Windows, του Android, των Windows Phone και... όχι μόνο!
Ο κατάλογος είναι τόσο μεγάλος, ώστε θα είχε ενδεχομένως νόημα να καταρτήσει κανείς ένα... chart με το τί ανακοινώθηκε για τα νέα OS-X/iOS και ΔΕΝ προϋπήρχε ήδη στην αγορά - είτε ως υπηρεσία, είτε ως μέθοδος χειρισμού περιεχομένου κι επιλογών, είτε ως δυνατότητα λειτουργικού συστήματος. Από πού να πρωτοξεκινήσει κανείς; Από την τραγελαφική... εμμονή του Craig Federighi στην διαφάνεια των παραθύρων του OS-X, χαρακτηριστικό των Windows Vista; Από το Bird's Eye View, την εποπτική προβολή των ενεργών tabs στον Safari, χαρακτηριστικό του Opera; Από την αναζήτηση αρχείων και πληροφοριών με ένα πεδίο εισαγωγής στοιχείων καταμεσίς του περιβάλλοντος εργασίας, πιστή αντιγραφή του Google Desktop Search; Από τη διαχείριση των Notifications στο iOS, που έχει απροκάλυπτα "μεταφερθεί" από το Android; Από την sidebar των Notifications στο OS-X όπου τοποθετούνται widgets, επίσης στοιχείο των Windows Vista;
Aυτά είναι τα απολύτως οφθαλμοφανή. Δεν αναφερόμαστε καν σε πράγματα όπως το iCloudDrive (με όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία του SkyDrive/OneDrive των Windows ή της υπηρεσίας DropBox), η επικοινωνία και ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των apps (στο Android είναι εφικτή χρόνια τώρα), οι λειτουργίες "επέκτασης" των δυνατοτήτων ενός λειτουργικού (παρούσες τόσο στα Windows/Windows Phone όσο και στο Android), o τρόπος λειτουργίας του MailDrop (πανομοιότυπος των YouSendIt/WeTransfer) και του Markup (από το Skitch του Evernote), καθώς και η πλειοψηφία των νέων χαρακτηριστικών στο iMessage ("εμπνευσμένων" με ακρίβεια από το WhatsApp). Ακόμη και η Samsung - η οποία "σύρεται" στα δικαστήρια εδώ και μία διετία από την Apple επειδή "εμπνεύστηκε" περισσότερα απ' όσο ήταν συνετό από το iPhone - έχει δικαίωμα να διαμαρτύρεται, καθώς οι πιο πολλές δυνατότητες του HealthKit βρίσκονται στο S Health των Galaxy S εδώ και 18 μήνες το λιγότερο.
Όλα τα παραπάνω μπορεί να είναι... λεπτομέρειες για τους πιστούς θιασώτες (έως τυφλωμένους οπαδούς) της αμερικανικής εταιρείας, που πάρα πολύ συχνά - δεν έχουν επαρκή εικόνα του τί συμβαίνει έξω από το οικοσύστημα της Apple εδώ και πολλά χρόνια. Στα μάτια αυτών ο,τιδήποτε ανακοινώνει ο γίγαντας του Cupertino είναι... πρωτότυπο, είναι ευφυές, είναι καινοτομικό, δεν είναι τίποτε λιγότερο από "wow". Για εμάς τους υπόλοιπους, ωστόσο, που και κάτοχοι προϊόντων της Apple είμαστε, και για όλους τους σωστούς λόγους τα αγαπάμε - χωρίς να εθελοτυφλούμε προκειμένου να... αυτοεπιβεβαιωθούμε για τις καταναλωτικές μας επιλογές - τα παραπάνω συνιστούν επιτέλους μία ομολογία και παραδοχή εκ μέρους της. Η Apple δεν είναι μία εταιρεία που καινοτομεί όσο θα ήθελε να πιστεύουμε. Δεν καινοτομεί περισσότερο απ' όσο ένας αριθμός άλλων εταιρειών στην αγορά της τεχνολογίας. Όπως και οι άλλες, "εμπνέεται" από τα καλά στοιχεία που ο ανταγωνισμός έχει να επιδείξει και τ' αντιγράφει αδίστακτα, αν αυτό σημαίνει πως θα βελτιώσει τα προϊόντα της. Τόσο απλά, τόσο ξεκάθαρα, τόσο... ασυζητητί - γιατί δεν χρειάζεται να υπενθυμίσουμε το δόγμα Jobs περί μεγάλων καλλιτεχνών, χρειάζεται;
Η κατάρριψη αυτή του μύθου της Apple ως "καινοτόμου εταιρείας" ακολουθεί χωρίς αμφιβολία την κατάρριψη άλλων μύθων, όπως αυτού που θέλει την Apple να μην κάνει κατασκευαστικά λάθη (όλοι θυμόμαστε το AntennaGate του iPhone 4 και το ScratchGate του iPhone 5) ή αυτού που θέλει την Apple να σχεδιάζει προγράμματα και υπηρεσίες με βασικό γνώμονα την ευχρηστία και την αξιοπιστία τους (όλοι θυμόμαστε την εφαρμογή iTunes και το iCloud ακόμη και στη σημερινή του μορφή). Τουλάχιστον, μετά και από τις ανακοινώσεις που έγιναν στο πλαίσιο της WWDC 2014, δεν μπορεί κανείς να υποστηρίξει με οποιουδήποτε είδους σοβαρότητα πως η Apple διαρκώς καινοτομεί, πως η Apple διαφέρει τόσο από τον ανταγωνισμό, πως η Apple θέτει το παράδειγμα που οι άλλοι ακολουθούν. Όχι. Η Apple "παίζει το παιχνίδι" ακριβώς όπως και όλοι οι άλλοι. Όσοι και όσες χρειάζονται υλικά αγαθά για να εκφράσουν τη διαφορετικότητά τους ή την κατ' αυτούς ανωτερότητά τους σε... κάτι, θα πρέπει να ψάξουν να βρουν κάτι άλλο. Τα προϊόντα της Apple είναι, και επίσημα, αποτέλεσμα των ίδιων "ζυμώσεων" της αγοράς που διαμορφώνουν και πάρα, πάρα πολλά άλλα προϊόντα. Και αυτό δεν είναι κακό, δεν είναι μεμπτό. Δεν είναι ντροπή. Ίσως είναι δυσάρεστο στα Apple fanboys, βέβαια, αλλά... δεν πειράζει. Οι ψευδαισθήσεις υπάρχουν για να διαλύονται!