O υπότιτλος του άρθρου θα μπορούσε να είναι... "Γελάει ο κόσμος", αν το συγκεκριμένο θέμα δεν είχε επιπλοκές που αφορούν σε τόσα πράγματα μελλοντικά. Σε μία κίνηση που έχει ήδη σχολιαστεί από χλευαστικά έως αρνητικότατα από μεγάλη μερίδα του ειδικού Τύπου - ο υπόλοιπος έχει εκφράσει απλώς έκπληξη ή σκεπτικισμό - ο διευθύνοντας σύμβουλος του Facebook, ο Mark Zuckerberg, αποκάλυψε πως βρίσκεται στο τελικό στάδιο εξαγοράς της... Oculus. Ναι, της Oculus, της εταιρείας που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην αιχμή της υλοποίησης προϊόντων εικονικής πραγματικότητας: τόσο του αναγκαίου περιφερειακού, του Oculus Rift, όσο και video games για αυτή τη μορφή παρουσίασης κι αλληλεπίδρασης!
Η εξαγορά θα κοστίσει στο Facebook περίπου 2 δις δολάρια, $400.000 εκ των οποίων σε μετρητά και τα υπόλοιπα σε μορφή μετοχών του, εξαργυρώσιμων σταδιακά. Η Oculus θα διατηρήσει τη σύνθεση και το προσωπικό της, θα δραστηριοποιείται ως αυτόνομο τμήμα του Facebook (αν και φήμες θέλουν ήδη το Rift να αλλάζει όνομα και λογότυπο...) και, σύμφωνα με τα στελέχη και των δύο εταιρειών, θα στηριχθεί οικονομικά από το μεγάλο κοινωνικό δίκτυο έτσι ώστε και συντομότερα, και φθηνότερα για το αγοραστικό κοινό να φέρει στην αγορά το περιφερειακό εικονικής πραγματικότητας που εξελίσσει εδώ και 2 χρόνια. Ο Zuckerberg δηλώνει ευθαρσώς ότι "το επόμενο σύνορο στην επικοινωνία μετά από τις φορητές συσκευές είναι η εικονική πραγματικότητα και πιστεύουμε ότι στο μέλλον θα γίνει μέρος της καθημερινής ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων. Μετά από τα video games, θεωρούμε ότι θα προκύψουν πολλές εφαρμογές που θα διευκολύνουν τη σύνδεση μεταξύ ανθρώπων και εμπειριών, επενδύουμε λοιπόν στην Oculus από νωρίς".
Καλά όλα αυτά και, εν τέλει, ενδέχεται να είναι όντως ευχάριστη η είδηση για τους gamers που περιμένουν εδώ και πολλούς μήνες με ενδιαφέρον την έλευση του Oculus Rift στην καταναλωτική αγορά. Η Oculus και το Facebook υπογραμμίζουν πως η έμφαση του Rift και του σχετικού software παραμένει στα games - και τα στελέχη της Oculus υπενθυμίζουν πως με την οικονομική επιφάνεια του Facebook να τα στηρίζει, μπορούν να επιτύχουν καλύτερες συμφωνίες για τα υποσυστήμαα του Rift που θα έχουν ως αποτέλεσμα χαμηλότερη τιμή πώλησής του. Το ίδιο ισχύει και για τις όποιες επενδύσεις θα είναι εφικτό να γίνουν ώστε περισσότερα games εικονικής πραγματικότητας να βρουν το δρόμο τους στο Rift συντομότερα.
Παρ΄όλα αυτά, δεν μπορούμε να μην έχουμε την αίσθηση ότι το Facebook κάνει εδώ και καιρό εξαγορές ιδιαιτέρως... εύκολα και συχνά προληπτικά. Όχι δηλαδή τόσο επειδή έχει όντως φανερό νόημα και θέση κάθε μία από αυτές στη γενικότερη στρατηγική του, αλλά... επειδή μπορεί, αφενός, και επειδή έτσι δεν θα εξαγοραστούν οι "στόχοι" αυτοί από άλλες αντίπαλες εταιρείες, αφέτερου. Το Instagram και το Whatsapp, που εξαγοράστηκαν το τελευταίο 18μηνο αντί ενός και είκοσι δις δολαρίων αντίστοιχα, είχαν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο νόημα (και ήδη επιτυχημένη θέση στην αγορά). H Oculus δεν έχει καλά-καλά ακόμη... κυκλοφορήσει το πρώτο της προϊόν και δεν έχει εξακριβωθεί ούτε η ποιότητά του, ούτε η σχετική αντίδραση του κοινού. Εξ ου και η έκπληξη στην καλύτερη περίπτωση, ο αρνητικός σχολιασμός στη χειρότερη για την εξαγορά αυτή.
Όλα αυτά δεν μπορούν να συγκαλύψουν, άλλωστε, το γεγονός πως ο,τιδήποτε κάνει ο Zuckerberg το κάνει με γνώμονα το εμπορικό όφελος, όχι... φιλανθρωπικά. Γι' αυτό και η εξαγορά της Oculus "ξενίζει" ανθρώπους της αγοράς όπως τον Marcus Notch, τον δημιουργό του θρυλικού πλέον Minecraft. O Notch ελάχιστες ώρες από την στιγμή της ανακοίνωσης εξαγοράς της Oculus από το Facebook, ανακοίνωσε πως ακύρωσε την συμφωνία που είχε με την πρώτη για την μεταφορά του δημιουργικότερου ίσως video game των τελευταίων ετών, στο Rift. "H προϊστορία του Facebook είναι λόγος για μένα να μην το εμπιστευτώ", δήλωσε ο Notch, προσθέτοντας "όταν συνεισέφερα στην αρχική χρηματοδότηση του Oculus, δεν το έκανα ώστε να κερδίσει ακόμη πιο πολλά χρήματα το Facebook, του οποίου τα κίνητρα ήταν πάντα και παραμένουν ασαφή".
Άλλοι δημιουργοί games τοποθετήθηκαν διαφρορετικά, άλλοι ουδέτερα, το σίγουρο ωστόσο είναι πως οι όποιες "συνέπειες" και "επιπλοκές" της εξαγοράς θα γίνουν κατανοητές αργότερα, όχι φέτος. Ας ελπίσουμε, το λιγότερο, το Oculus Rift να κυκλοφορήσει όπως οι δημιουργοί του σχεδίαζαν - ώστε να διαπιστώσουμε αν και κατά πόσο θα πρέπει όντως να... ανησυχούμε για διαφημίσεις video ανάμεσα στις πίστες των αγαπημένων μας games ή αν... "πολύ κακό για το τίποτα". Για να δούμε!