Δεν χωρά καμία αμφιβολία στο γεγονός, ακριβώς επειδή αποδεικνύεται ξανά και ξανά - ακόμη και σε "απρόβλεπτους" τομείς όπως αυτόν της τεχνολογίας: στον κόσμο αρέσει να εκπλήσσεται, αλλά όταν καταβάλλει χρήματα για κάτι, προτιμά την ασφάλεια και τη βεβαιότητα για την επιλογή του. Τα smartphones είναι μακράν τα δημοφιλέστερα τεχνολογικά προϊόντα την τελευταία πενταετία, οπότε ο παράγοντας του "προβλέψιμου με την καλή έννοια" έχει παίξει, συνεχίζει να παίζει και σίγουρα θα παίξει στο μέλλον ρόλο στις καταναλωτικές επιλογές πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων.
Και το Android, το δημοφιλέστερο λειτουργικό σύστημα στον κόσμο για smartphones, έχει καταφέρει να αναδειχθεί σε αυτό χωρίς να προσφέρει καμία τέτοια αίσθηση του "προβλέψιμου με την καλή έννοια". Αυτό θα πρέπει, σύντομα, να αλλάξει.
Συγκεκριμένα: το Android, οι νέες εκδόσεις τους, οι κατασκευαστές, τα smartphones και οι καταναλωτές έχουν συνυπάρξει σε μία... εξίσωση του αβέβαιου τα τελευταία 4 χρόνια. Κυκλοφορούν οι κατασκευαστές τα smartphones τους με μία συγκεκριμένη έκδοση του Android. Η Google μέσα στην ίδια χρονιά κυκλοφορεί μια νεότερη και σαφέστατα καλύτερη. Στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων οι συσκευές αυτές μπορούν να την "δεχθούν" μια χαρά τη νέα έκδοση, αλλά οι κατασκευαστές είτε χρονοτριβούν υπερβολικά είτε ποτέ δεν προσφέρουν τη σχετική αναβάθμιση επειδή θεωρούν πως είναι περισσότερο συμφέρον εμπορικά να προωθήσουν νέες συσκευές με τη νέα έκδοση του Android. Αλλά και αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Ούτε με κάποιο προβλέψιμο τρόπο. Αποτέλεσμα: αβεβαιότητα. Την ημέρα που αγοράζει κάποιος ένα smartphone βασισμένο σε Android δεν έχει την παραμικρή ιδέα του αν θα αναβαθμιστεί κάποια στιγμή η συσκευή του σε νεότερη έκδοση του Android ή δεν θα αναβαθμιστεί ποτέ.
Στο μεταξύ, η Apple έχει καθιερώσει τον ακριβώς αντίθετο μηχανισμό στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Κάθε νέα έκδοση του iOS για τα iPhone και για τα iPad μπορεί να λειτουργήσει το λιγότερο στα δύο προηγούμενα μοντέλα από αυτό που εμφανίζεται πρώτο με την έκδοση αυτή προεγκατεστημένη. Κάποιες φορές αφαιρούνται συγκεκριμένες λειτουργίες που χρειάζονται το νεότερο hardware, κάποιες φορές υπάρχουν... παράπλευρες απώλειες (όπως η μειωμένη ταχύτητα λειτουργίας και η μειωμένη αυτονομία), όμως η επιλογή παραμένει διαθέσιμη στον καταναλωτή. Έτσι η Apple - στην οποία μπορεί να καταλογίσει κανείς τα μύρια όσα σε άλλους τομείς - εμφανίζεται ως περισσότερο "αξιόπιστη" στο συγκεκριμένο, "φροντίζοντας" ώστε το όποιο iPhone ή iPad των τελευταίων 24 μηνών να μην "μένει πίσω" λειτουργικά και έτσι να μην "απαξιώνεται" σε μεγάλο βαθμό, απλώς και μόνο επειδή κυκλοφόρησε το νέο μοντέλο.
Το θετικό σε όλα αυτά είναι πως οι κατασκευαστές των smartphones με Android έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται πως η εικόνα της αβεβαιότητας τελικά δεν τους συμφέρει. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει κανενός είδους... "αφοσίωση" (loyalty) στον κόσμο του Android, όπως υπάρχει στον κόσμο του iOS. Αν ο καταναλωτής δεν είναι πραγματικά σε θέση να ξέρει πως π.χ. το νέο του Xperia θα αναβαθμιστεί στην έκδοση Android 5.0 κάποια στιγμή ή όχι, γιατί να προτιμήσει αυτό και όχι κάποιο π.χ. Galaxy S; Και γιατί όχι το αντίθετο, φυσικά; Και γιατί όχι οποιοδήποτε άλλο μοντέλο οποιουδήποτε άλλου κατασκευαστή την επόμενη φορά; Άλλωστε, όπως έχει διαπιστώσει επίπονα η LG - η οποία φάνηκε απαράδεκτα ασυνεπής στην αναβάθμιση των πρώτων της κινητών με Android - ο καταναλωτής δεν έχει τον παραμικρό δισταγμό να "τιμωρήσει" έναν κατασκευαστή αν αισθανθεί πως ο δεύτερος απλώς εισέπραξε το αντίτιμο ενός ακριβού smartphone και... "από την απομάκρυνση εκ του ταμείου, ουδέν λάθος αναγνωρίζεται".
Δεν είναι τυχαία δύο πρόσφατα γεγονότα, με διαφορά ημερών το ένα από το άλλο, που καταμαρτυρούν πως κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει στη συλλογιστική των κατασκευαστών όσον αφορά στο συγκεκριμένο. Ένα: η Samsung ανακοίνωσε με τρόπο όχι απλώς επίσημο, αλλά εμφατικό, ότι θα αναβαθμίσει στη νεότερη έκδοση Android 4.4 σχεδόν όλες της τις συσκευές Galaxy των τελευταίων δύο ετών. Δύο: η HTC, εν όψει της αποκάλυψης του καινούργιου One αλλά και γενικότερα αναζητώντας ένα σαφές συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, δεσμεύεται και επίσημα πλέον σε αναβαθμίσεις της έκδοσης του Android που συνοδεύει κάθε smartphone της, για 2 χρόνια από την ημέρα κυκλοφορίας του. Το χρονικό διάστημα αυτών των 2 ετών και στις δύο περιπτώσεις μόνο τυχαίο δεν είναι: όχι μόνο είναι το ίδιο διάστημα "διασφάλισης" με αυτό που παρέχει η Apple, αλλά και ένα λογικό, εφικτό χρονικό πλαίσιο για τις αναβαθμίσεις. Δεν μπορεί κανείς με σοβαρότητα να απαιτεί αναβαθμίσεις π.χ. 3 χρόνια μετά την αγορά ενός smartphone - αυτή η πιθανότητα θα "κρατούσε πίσω" το Android τελικά.
Αφού αυτά τα ενδεικτικά έχουν αρχίσει να συμβαίνουν ήδη - και πρακτικά "υποδεικνύουν το δρόμο" και για τους υπόλοιπους - γιατί να μην προχωρήσει η Google και οι συνεργαζόμενοι με αυτήν κατασκευαστές... "ένα βήμα παραπέρα"; Ας εξεταστεί το πώς θα μπορούσαν οι εταιρείες αυτές να "εξασφαλίσουν", με κάποιο τρόπο, ότι κάθε smartphone με Android θα αναβαθμίζεται για έως και 24 μήνες μετά την κυκλοφορία του. Τόσους και όχι περισσότερους. Να το ανακοινώσουν τόσο ως δέσμευση όσο και ως "υπενθύμιση" προς τους καταναλωτές (που θα γνωρίζουν πως μέχρι εκεί θα μπορούν να περιμένουν υποστήριξη στην αγοραστική τους επιλογή και όχι παραπέρα).
Ναι, καταλαβαίνουμε πως όντας "ανοιχτό λογισμικό", το Android δεν διαμορφώνεται από κάθε κατασκευαστή με τον ίδιο τρόπο. Ναι, καταλαβαίνουμε πως υπάρχουν και οι πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας που παίζουν κάποιο ρόλο σε αυτό (ειδικά στις ΗΠΑ). Αλλά είναι πλέον επιβεβλημένο οι κατασκευαστές να αντιληφθούν πως οι αναβαθμίσεις του Android δεν είναι... bonus. Είναι "τμήμα του πακέτου" που προτείνεται στο κοινό με την κυκλοφορία κάθε νέου τους smartphone. Να το αντιληφθούν και να αφιερώσουν τους ανάλογους πόρους σε αυτό. Γιατί αν θέλεις να προτιμηθείς από τον πελάτη και για την επόμενη αγορά του... κάτι δεν θα πρέπει να έχεις κάνει κι εσύ γι' αυτόν; Ε, ναι!